Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 818 ggr
Anonym
Anonym
2017-02-21 13:01

Hur mycket mens är för mycket mens?

Jag har vanligtvis mycket mens (när det är som värst måste jag tömma menskoppen en gång i timmen fast inte på natten) men idag var det betydligt värre (fick tömma menskoppen 3 ggr på två timmar och även på natten) så lite orolig blir man ju.

Så hur mycket mens är för mycket? När ska man söka akut vård?

Annons:
Honestyisdead
2017-02-21 13:05
#1

Ring 1177 och rådfråga.

Scorpio97
2017-02-21 13:07
#2

Kopierat från Vårdguiden/1177:
"När och var ska jag söka vård för riklig mens?
Kontakta en vårdcentral eller gynekologisk mottagning om något av följande stämmer in på dig:
- Din mens är så riklig att du behöver byta mensskydd så ofta att det känns besvärande, till exempel att du behöver gå upp på natten och byta mensskydd för att inte blöda igenom.
- Du blöder så mycket att du känner dig trött och orkeslös, och kanske även har symtom som yrsel, huvudvärk och öronsus.

Det är ofta inte bråttom. Om det är helg kan du vänta tills det blir vardag. Du som går i grundskolan eller på gymnasiet kan kontakta elevhälsan. Du som är under 20 till 25 år kan kontakta en ungdomsmottagning. Du kan kontakta de flesta mottagningar genom att logga in. Ring telefonnummer 1177 om du behöver sjukvårdsrådgivning. Då kan du få hjälp att bedöma dina symtom eller hjälp med var du kan söka vård."

Jag rekommenderar också att ringa 1177, så får du prata med utbildad personal som kan ge råd om hur du ska göra :)


//Jessie

[nejdufinnsinte]
2017-02-21 13:47
#3

uppsök inte akuten…

Om ens något så ev vårdcentralen men du måste rådfråga med dem först.

Anonym
Anonym
2017-02-21 13:53
#4

#3 Tack lite det jag är ute efter, har försökt med vårdcentralen för min vanliga mens som även den faller in under det som citeras i #2 men inte lika illa som idag.

Det är ju bara så mycket just nu att man blir lite oroligt att det skulle kunna vara akut

[nejdufinnsinte]
2017-02-21 14:03
#5

det är inte akut,

smellcaramell
2017-02-21 14:59
#6

Jag brukar tänka att när du blir påverkad negativt(mer än "normalt") så bör man prata med en bm/gynekolog. Det är ju inte ovanligt att man har mensvärk och behöver gå på toaletten oftare när man har mens, men har man så ont att vardagslivet påverkas eller man som jag måste byta mensskydd med 30min-2h mellanrum så är det dags att söka hjälp, om det händer regelbundet alltså. Det är inte akut så vida du inte är allmänpåverkad (yrsel, blek, "svimfärdig"). Har en syster med blödarsjuka som fått åka ambulans p.g.a. kraftig mens som ledde till att hon svimmade, så klart det kan vara akut men inte om man "känner sig som vanligt".

Annons:
Annielle
2017-02-24 15:13
#7

Att du ska kolla upp dig hos en gynekolog är det ingen tvekan om, att behöva tömma menskoppen så ofta som du behöver tyder ju på att du blöder ovanligt mycket vilket t.e.x. kan bero på myom.

Jag har läst att över 80 ml blod per mensperiod räknas som att blöda mycket (och att de flesta bara blöder mellan 20-40 ml per mensperiod..lycko dem säger jag bara!) Finns ju olika storlekar på menskoppar, men du  kan ju lätt räkna ut hur mycket du blöder per gång (finns ju mått på koppen) och sedan berätta det för gynekologen.

Ingefära kan för övrigt hjälpa till att minska mensen och även mildra smärta.

"Ingefära används traditionellt mot besvär relaterade till menscykeln eftersom det är kramplösande och antiinflammatoriskt. Kvinnor som har mycket värk och kramper vid mens kan ha stor nytta av ingefära. Det kan till exempel lindra matsmältningsbesvär och diarré som en del kvinnor kan uppleva i samband med mens särskilt vid myom och endometrios. En studie publicerad 2014 visade att 250mg torkad ingefära tre gånger om dagen (under totalt 4 dagar per cykel) dramatiskt minskade kraftiga blödningar  hos unga kvinnor. Den största skillnaden noterades under den andra månaden. Ingefära användes av testgruppen under tre cykler i rad."

Sidan där textem kommer i från och mer information finns:

http://www.femalebalanceshop.com/ginger

Man måste ju definitivt inte köpa piller med ingefära, går ju att använda rå eller torkad bara! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: