Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1035 ggr
vendelay
2/16/17, 11:57 AM

Myter om p-piller?

Jag har ätit p-piller i typ 5 år drygt och egentligen bara hört om nackdelarna. Träffade en barnmorska idag (förnyelse av recept) som berättade en mängd grejer som jag inte haft någon aning om tidigare! Tänkte fråga om ni hört något liknande eller vad ni tror?

P-pillerkartorna ska ätas ihop tills kroppen själv släpper ifrån sig mens. Jag har mens ungefär 1-2 gånger per år och ungefär 3 dagar per gång, och det betyder enligt barnmorskan att de piller jag äter är jättebra för just mig.

Det är bra att börja med p-piller så tidigt som möjligt, gärna så fort en får mens, för att undvika onödiga ägglossningar. Ägglossningar gör att celler delar sig vilket kan leda till cancer. Att äta p-piller under en lång tid ger kroppen ett eget försvar mot olika cancerformer som exempelvis i äggstockarna och tjocktarmen.

Risken för blodpropp är minimal om du har ett BMI under 30 och inte röker. Det är enbart de tre första månaderna som risken ens är något att räkna med (förutsatt att du inte går upp till ett BMI över 30 eller börja röka såklart).

Enligt barnmorskan är det också så att i Danmark börjar de flesta livmodersbärare med p-piller direkt när de får sin första mens just på grund av dessa anledningar, det är bara i Sverige som vi är så himla rädda för p-piller. Danmark har tydligen en mycket lägre abortstatistik än vi har, mycket på grund av att de skyddar sig bättre och oftare med p-piller.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
2/16/17, 12:04 PM
#1

Jag vill ha källa på sådana påståenden. Har aldrig hört talas om något av det. Tvärt om ökar p piller risken för bröstcancer. Och det är inte för skojs skull man inte ska äta det om man haft eller närmaste familjen haft blodpropp.

vendelay
2/16/17, 12:07 PM
#2

#1 Ja, det var därför jag skrev det här, för jag orkar inte leta källor själv haha. Men det brukar alltid vara någon här som orkar göra det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2/16/17, 12:15 PM
#3

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2/16/17, 12:27 PM
#4

https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/bakg_dok/Antikonception_bakgrundsdokumentation.pdf

Sida 49 under "Riskanalys" står det:

Epidemiologiska studier har visat att kombinerad hormonell antikonception minskar risken för endometrie- och ovarialcancer utan att demonstrera någon skillnad mellan preparaten. Långtidsstudier har även visat en sänkning av mortaliteten hos p-pilleranvändare jämfört med icke-användare. Kombinerad hormonell antikonception har andra fördelar utöver att förhindra oönskad graviditet, som bättre cykelkontroll, minskad risk för äggstockscystor, dysmenorré och salpingit och förbättring av symtom i samband med endometrios och akne. Det saknas jämförande studier mellan olika produkter när det gäller eventuella skillnader i tolerans och effekt avseende dessa andra fördelar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OlgaMaria
2/16/17, 1:59 PM
#5

Det är absolut så att p-piller och minipiller har vissa fördelar men också vissa nackdelar. Det har en skyddande effekt mot livmodercancer och endometrios. Däremot ökar risken för bröstcancer samt att det kan finnas många andra negativa biverkningar.

Apropå Danmark så kom det förra året en stor dansk studie som visar på samband mellan p-piller och depression, och att sambandet är som störst bland unga kvinnor.

Jag tycker det verkar som att p-piller är väldigt positiva för en del kvinnor och väldigt negativa för andra. Det tror jag är vad vi behöver vara medvetna om. Det är inte bara dåligt med p-piller, ibland är de helt fantastiskt bra. Vi är väl ganska olika från början med våra hormoner och det gäller att p-pillret blir en bra match för den hormonprofil vi har från början.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pyromanen
2/16/17, 8:12 PM
#6

Jag är alldeles övertygad om att många fler lider av biverkningar än vad som anges på bipacksedlar och den allmänna information som ges inom vården. Enbart utifrån kvinnor jag känner så verkar mer än hälften ha haft riktigt besvärluga biverkningar. Depression, blodpropp, viktökning, kloasma (jag blev fläckig som en padda hela jag). Tappat sexlust mm. Sen finns en viktig miljöaspekt! Hormoner hamnar via kiss och avlopp i naturen där de påverkar negativt/hormonstörande effekter på fiskar mm.

Annons:
Emelie-E
2/16/17, 10:37 PM
#7

Jag åt kartor ihop och började med det 2011. Fick höra förra året att det är helt okej att göra det och att det var så tanken med p-piller var från början. Men att det var kvinnor på 60-talet som ville ha en extra rad för att få till en regelbunden blödning. Blödde väldigt sällan och blödde knappt något om jag gjorde ett medvetet uppehåll. I förra veckan fick jag börja med minipiller istället pga för högt BMI. Nya regler fick jag veta.

vendelay
2/16/17, 11:03 PM
#8

#7 Innebär för högt BMI att det är över 30? Eller sa de någon annan gräns?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Emelie-E
2/17/17, 12:39 AM
#9

#8 30 är gränsen ja.

Upp till toppen
Annons: