Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2394 ggr
vendelay
2/13/17, 11:54 PM

Sluta gnissla tänder?

Jag har gnisslat och pressat tänder i minst 5-6 år. Har varit hos olika tandläkare och har googlat och allt möjligt men lyckas inte sluta. Kan inte påstå att någon tandläkare varit speciellt hjälpsam. Har bettskena men kan inte stänga munnen med den och kan därför inte andas ordentligt (jag andas genom näsan) och kan därför inte sova. Jag har testat att ha bettskenan under flera nätter i rad men då sover jag verkligen ingenting.

Min sambo brukar väcka mig när jag gnisslar men jag hör det liksom inte själv så jag slutar inte förrän jag lyckats bända upp käken med händerna 🤐

Gnisslar enbart på natten, pressar både när jag sover och är vaken. Jag gör några "avslappningsövningar" som jag fått av tandläkare varje dag (typ gapa stort - slappna av, massera käken och liknande). Det måste ju finnas någon hjälp att få? Eller?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
annia1
2/14/17, 2:29 AM
#1

vendelay om du sätter tungan mellan tänderna fram så kan du väl stänga munnen. Det är då inga problem för mig. Jag har haft bettskena och den var rätt tunn så att ha munnen stängd var inga problem. 

Så kan du stänga munnen med tungan mellan tänderna men inte med bettskenan så verkar det för mig som att det nåt fel på bettskenan. 
Är det en bettskena som tandläkare har gjort åt dig eller en sån som man kan köpa på apotek och sen formar själv. Är det en som tandläkare gjort så bör dom kunna slipa till den så att den blir att passa. 

Annars när det gäller just gnisslande av tänder så kan tandläkare ev slipa ner själva tänderna, men det beror på hur mycket som skiljer i passning när det gäller tänderna. 
Fast när det gäller pressande av tänder så är det nog bara bettskena som funkar nattetid. Dagtid så får man tänka sig för.

.

vendelay
2/14/17, 10:21 AM
#2

#1 Alltså, ja, jag kan stänga munnen med tungan mellan framtänderna men det är ett helt onormalt sätt för mig att ha käken på så nej, jag kan verkligen inte sova med den.

Jag har gjort flera hos tandläkare, även den jag har nu. Har inte testat att forma någon själv. De har slipat ner dem men då biter jag hål i dem inom någon månad och det är alldeles för dyrt i längden.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

annia1
2/14/17, 2:39 PM
#3

Jag hade aldrig tänkt på hur jag har tänderna/käken så kollade när jag lagt mig och jag har mellanrum mellan tänderna, även nu när jag är uppe. Håller jag ihop tänderna så blir jag att spänna käken, men vi är olika där.

När det gäller att det blir hål. Ja det blev för mig också, det var på tanden längst bak där var  ju skenan så tunn så det tog inte lång tid, men jag lät det vara hål just där. Ska inte säga hundra, men vad jag märkte så spelade det ingen roll för mig att just det hålet fanns.

Vad jag vet så finns bara två alternativ till att sluta gnissla tänder nattetid och ena är bettskena och andra är att dom gör nåt med själva tänderna, slipar ner eller bygger upp på vissa.

.

Sarah
2/14/17, 3:57 PM
#4

Kanske är dags att kolla igenom hur livet ser ut och om möjligt minska stressnivåerna. Att man  biter ihop är ju ofta stressrelaterat. Jag har massa problem med min käke och stressiga perioder gör det värre då jag biter ihop när jag sover. För mig hjälper träning ganska bra, med mycket fokus på att få rörlighet i nacke och skulderblad, samt stretching av rygg, nacke och hals. Två tre gånger i veckan på gymmet och jag biter inte ihop på nätterna.

vendelay
2/14/17, 4:55 PM
#5

#4 Ja, jag började gnissla tänder när jag gick på gymnasiet som var extremt stressigt, men jag är inte stressad längre. Jag har en perfekt lägenhet, en perfekt sambo, underbara husdjur och drömjobbet osv och jag är verkligen inte stressad längre. Borde bli bättre på att träna men om vi ska vara helt realistiska så kommer det inte hända än på länge för jag gillar inte att träna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[rumelle]
2/14/17, 6:37 PM
#6

Bettskena är ju den behandling som brukar ges. Förstår inte riktigt att du inte ska kunna andas genom näsan fastän du inte kan stänga munnen helt med bettskenan. Man måste ju inte ha munnen stängd för att andas genom näsan. 
Har du hört med din tandläkare om det går att få en tunnare bettskena?

Annons:
vendelay
2/14/17, 7:15 PM
#7

#6 Ja, det går att andas genom näsan om munnen är öppen men har jag munnen öppen blir det inte naturligt för mig och då ligger jag och tänker på det och det gör det ännu svårare att somna.

Ja, jag har hört med olika tandläkare och de säger typ "denna bettskenan kommer bli din bästa vän" (<-- just det sa de faktiskt bokstavligen) men det är alltid likadant.

Bettskena gör ju ingenting för själva pressandet, det skyddar ju bara tänderna. Hur kan det inte finnas någon hjälp för att sluta gnissla? :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jackiejohn
2/14/17, 8:42 PM
#8

Betskena är nog tyvärr den enda du kan använda dig av nattetid, och jag tänker lite som såhär med andningen…vi är duktiga på att fastna i vanor men jag är säkert på att bestämmer du dig så kommer du kunna somna gott med betskenan efter ett tag du måste bara anpassa dig lite, att ligga och reta sig på det hjälper föga. Och dina tänder vill du vara rädd om de ska liksom helst hålla hela livet. Så då känns det för mig som en liten uppoffring att ändra sin sovvana. Hur gör du när du är förkyld och täppt i näsan? Sover du inte alls då? Min man har betskena för han pressar/gnisslar i sömnen och det tog ett tag innan han lärde sig sova med den, men som han säger hellre knöla i början och sova lite kasst för att sparar/skona mina tänder. Hoppas du kan få det att funka! :)

vendelay
2/14/17, 9:17 PM
#9

Nej, jag är förkyld typ tre dagar var tredje år och då sover jag knappt 🤐 Är aldrig sjuk så har inte det problemet.

Har försökt i flera långa perioder men alltid gett upp när jag varit tvungen att sova pga något viktigt jag ska göra dagen därpå. Jag sover inte lite kasst, jag sover verkligen knappt alls. Det resulterar bara i att jag somnar under dagen istället, i värsta fall ute bland folk 😂😞

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2/14/17, 9:18 PM
#10

Men tack ändå allihop! Jag hoppas att de lyckas komma på en bättre lösning snart för såna jobbiga gnisslare som mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2/14/17, 9:42 PM
#11

Ett tips som kanske låter galet om du aldrig har hört talas om det tidigare….

En del tejpar munnen (sårtejp och liknande som finns på apoteket bland annat, men finns även företag som säljer enbart för muntejpsändamålet) för att många får bättre sömn av det när de enbart kan andas med näsan, en del slutar av någon märklig anledning även gnissla tänder av det (?!?) Men jag tänkte mest att du kunde testa att tejpa munnen när du använder bettskenan…

En länk om det: https://www.medvetenandning.se/blogginlagg/praktisk-erfarenhet-tejpa-munnen-natten/

Tack och lov har jag själv aldrig haft problem att sova med bettskena, hade varit fruktansvärt om jag inte kunde använda min, har alldeles för ont av tandpressande och gnisslande trots bettskena, men utan ja då dör jag hellre….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
2/14/17, 9:46 PM
#12

Det låter ju faktiskt ganska smart ändå! Ska se om jag hinner förbi apoteket redan imorgon men ska absolut testa att tejpa igen munnen 😃 Gud vad min sambo kommer skratta åt mig… 😂

Men tycker du alltså att smärtan blir mindre av bettskenan? För det är verkligen inte min erfarenhet. Dels blir det såklart värre av att jag inte kan sova men ibland fastnar insidan av kinderna och nyps åt liksom, ibland hamnar det luft mellan gommen och skenan osv :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2/14/17, 9:55 PM
#13

Ja, det ser ju lustigt ut så klart, men det skrattet är det ju värt! 😃

Ja, de problemen med bettskenan du beskriver har jag aldrig haft faktiskt! Jag kan inte leva utan min och är så van att ha den att jag aldrig någonsin ens glömmer av att använda den eftersom det känns som något fattas i munnen annars. Biter ju mig i kinderna ibland, men det gjorde jag ju innan bettskenan med och är väl inget som en bettskena kan skydda emot vad jag vet?!?

Hoppas att din smärta blir bättre med tiden och att du kan använda din bettskena.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
vendelay
2/14/17, 10:01 PM
#14

Jag vet inte om jag direkt har speciellt mycket känsel kvar i kinderna hahahaha, jag har gnisslat och pressat tänder i så många år att det syns på insidan av mina kinder 😕

Ja, jag hoppas också att det blir bättre!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2/15/17, 2:18 PM
#15

Samma för mig, har pressat och gnisslat tänder i väldigt många år och det syns också på insidan av kinderna (och tänderna som är ordentligt slitna tyvärr 😕)

Men jag tänkte mer på att bita sig så att man blöder, då svider det och känns en del i flera dagar efteråt för mig i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: