Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1755 ggr
[nejdufinnsinte]
2/8/17, 12:17 PM

Vilken hårfärg har jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken hårfärg anser ni mig ha?

Jag är osäker på vilken det är, mörkblond?

Jag vet att jag är lite mörkare i underhåret/utväxten men det bleks på somrarna, det är inte färgat.

Tog bilden när jag precis vaknat och inte borstat/fixat håret så ber om ursäkt, orkade inte bry mig ville bara fråga.

Annons:
OlgaMaria
2/8/17, 12:55 PM
#1

Jag har märkt att folk har lite olika uppfattning kring hårfärg beroende på vart man är ifrån och vad man själv har för hårfärg. Enligt svenska mått är du nog mörkblond, men internationellt är du nog mer blond/ljusblond. Själv är jag brunett, har väldigt brun ton, men personer med "svart" hår tycker ibland att de har brunt hår och att jag är blond. Det är väl typiskt svenskt att klumpa ihop mörka toner medan andra ser betydligt fler nyanser på mörkt hår. Jag tycker i alla fall att du är blond / mörkblond. Om du bildgooglar mörkblond kommer det dock upp massa bilder på betydligt mörkare hår. Många av dem skulle jag kalla brunetter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2/8/17, 1:39 PM
#2

Spontant skulle jag nog säga mörkblond.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2/8/17, 2:37 PM
#3

Cendréfärgat poppade upp i hjärnan när jag såg ditt hår. Men det kanske är samma som mörkblond. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Devya]
2/8/17, 3:58 PM
#4

Googla på mörkblond. :)

[rumelle]
2/8/17, 6:13 PM
#5

Mellanblond hade jag sagt.

Scorpio97
2/8/17, 6:57 PM
#6

Jag hade sagt mörk-/mellanblond


//Jessie

Annons:
Gaara
2/8/17, 6:58 PM
#7

Jag skulle nog också säga cendré. Definitivt inte mörkblond i mina ögon då det står i min brors pass (utgånget pass dock) att han är mörkblond och han är typ brunhårig tycker jag. X)

pyromanen
2/8/17, 9:07 PM
#8

Mellanblond

Surpan
2/10/17, 9:08 AM
#9

Svårt att avgöra exakt utifrån en bild sådär men jag skulle säga att du är blond.

Det där med vilken nyans av blond man är har ändrats rätt rejält sedan vi började bleka hår i större utsträckning. Bland vuxna människor så är det väldigt ovanligt med naturligt ljusblont hår, och vitblont hår existerar nästan endast hos vuxna vid någon form av avvikelse eller sjukdom. Dock så bleker många personer sitt hår idag vilket gör att vi ser ett stort antal ljusblonda människor i vår vardag. Sedan bleks såklart även hår naturligt, av sol till exempel.

Mörkblond är det som man ibland kallar råttfärgad, det är den typiska skandinaviska hårfärgen. Det är en relativt mörk färg men mycket kallare än den färgen man brukar kalla brun. Brukar kännetecknas av att personen var ljusblond/blond som barn och mörknat i samband med puberteten eller strax efter.

Såå… Blond skulle jag säga.

Men egentligen är det väl inte så viktigt att sätta en titel på sin hårfärg? 🙂

/Surpan

[nejdufinnsinte]
2/10/17, 10:04 AM
#10

#9 nä inte viktigt med en titel grejen till att jag frågar är lite dum, men min mamma fick ljusbrunt hår i ungefär samma ålder som jag är och jag har sett att det mörknat med åldern så ville se vad andra ansåg. Men jag ser ju att det är blont, varierar lite hur mörkt det ser ut dock

Surpan
2/10/17, 10:17 AM
#11

#10 Jag förstår. 🙂 Det är som sagt snarare regel än undantag att blonda blir mörkare efter puberteten. Jag har förstått att vissa personer med blont hår tycker att det är lite jobbigt när deras hår mörknar. Jag personligen tycker att den naturligt mellanblonda färgen du har är väldigt vacker.

/Surpan

OlgaMaria
2/10/17, 10:30 AM
#12

Ja jag tycker också den är jättefin! Men jag tycker det har förändrats till att fler uppskattar mörkare blonda toner idag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: