Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 996 ggr
[postmortum91]
2/4/17, 11:50 PM

HPV Vaccin

Jag är snart 26 år och fått barn. Är det idé att vaccinera sig mot hpv och livmoderhalscancer? Har hört att det bara hjälper om man är oskuld när man tar det, stämmer det?

Annons:
Lia
2/5/17, 6:54 AM
#1

HPV är ju något som är sexuellt överförbart, så anledningen till att det skulle vara bra att vaccinera sig som oskuld är ju för att man inte kan ha blivit utsatt för smitta. Men man kan ju bli smittad hela livet om man utsätter sig själv för det, så jag förstår inte varför bara oskulder skulle kunna ta vaccinet. Vad ger någon bättre skydd mot könssjukdomar om man blir vaccinerad före sexdebuten, till skillnad från efter? Ja det skulle väl i så fall vara om man redan blivit smittad. För det finns ju flera olika typer. Och har man inte smittats redan får man ett större skydd än någon som redan har smittats, eftersom man då skyddas mot fler typer. Men om man lever i ett fast förhållande där ingen av parterna bär på smittan kan man ju inte heller bli sjuk och därmed är vaccinet överflödigt. Om man däremot är singel eller i öppet förhållande eller liknande så kan det vara en bra idé att vaccinera sig. Då spelar det ingen roll hur gammal man är eller om man haft sex eller inte. Något annat man bör tänka på är att det inte bara är kvinnor som kan drabbas. Tex kan man förutom livmoderhalscancer drabbas av tonsillcancer - och alla oavsett kön kan ju få cancer i halsen. Man kan också drabbas av kondylom. Men för att svara enkelt på dina frågor - ja, det är alltid en bra idé att vaccinera sig om det finns en smittorisk, och vaccinet ska skydda de flesta mer eller mindre oavsett ålder eller om man haft sex förut.

AnnaFagerell
2/9/17, 10:18 PM
#2

Jag kommer inte vaccinera min dotter så jag skulle sagt nej. Tänk på smittskydd istället och gå på cellprovstagningar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Karolina-H
2/10/17, 7:56 AM
#3

Jag har vaccinerat mig mot HPV och jag var inte oskuld då utan nästan 20 år gammal. Jag tyckte det var en självklarhet att göra för att vara på den säkra sidan och jag tycker även att man bör vaccinera sina döttrar för det, en sjukdom mindra som man kan slippa att drabbas av.

Codeavalone.blogg.se

Honestyisdead
2/10/17, 10:12 AM
#4

#3 vaccinationen ger inte ett fullständigt skydd mot de HPV-typer som kan orsaka livmoderhalscancer. Så det kan du få ändå.

Så man måste ändå gå på cellprovskontrollerna.

Karolina-H
2/10/17, 10:23 AM
#5

#4 Jo det är jag medveten om man risken minskar vilket jag tycker väger upp varför man bör ta den :) Jag är gammal nog att ha gått på cellprovskontrollerna ett bra tag så det måste man absolut göra det med 🙂

Codeavalone.blogg.se

Honestyisdead
2/10/17, 11:52 AM
#6

#5 Bra. För en del tror att man inte kan få cancer om man tagit vaccinet.

Annons:
moppsan
2/16/17, 9:19 AM
#7

Hej får jag fråga en sak om hpv och livmoderhalscancer?

Kan man drabbas fastän man bara varit med en partner och vi båda var oskulder när vi träffades och ingen av oss har varit otrogen?

Honestyisdead
2/16/17, 9:34 AM
#8

#7 Det är inte omöjligt eftersom det råder lite osäkerhet kring hur lätt man kan smittas av hpv.

Så det är viktigt att man går på sina kontroller ändå.

http://gyncancer.se/question/hejkan-man-ha-livmoderhalscancer-om-man-ar-oskuldkan-en-oskuld-smitta-en-med-livmoderhalscancerom-bada-ar-oskulder-kan-man-bli-smittad-av-livmoderhalscancer-damas/

ApanAnn
2/17/17, 4:56 PM
#9

Eftersom det finnsflera olika varianter på HPV så kan det fortfarande vara värt det. Säg att din kropp stött på två varianter, då får du dessutom skydd mot de andra varianterna som vaccinet skyddar mot.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: