Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 866 ggr
[chimpy]
2/3/17, 11:39 PM

Kroppen förändras

Jag blir tokig på min kropp alltså!

Under mina 30 år,nja, sedan jag fick min första mens ;) så har min mens alltid varit regelbunden, någon dag hit och dit kan skifta, men när jag får mensen är det alltid samma visa, riklig de första tre dagarna och de 2-3 sista minskar det sakta men säkert.

Sedan några mensperioder tillbaka har mensen först och främst blivit lite mindre, skönt faktiskt, så inga klagomål där.

Dock har jag börjat få extrem mensvärk 1-2 dagar innan mensen (inte alltid men iaf varannan period) känns som bäckenet ska gå sönder.

Förra mensen betedde sig mensen konstigt, jag fick den och den tog slut som den skulle, men sen två dagar senare fick jag vad jag nu vet är en mellanblödning, tillräcklig stor så jag satte på binda. Men efter 3-e toa besöket var det slut.

Nu denna mensen, det kom blod imorse, lite lätt, vilket det alltid gör första dagen några få timmar innan det sätts fullt igång.

Men, nu kommer inget mer, jag fick bara en liten blödning imorse och sedan tog det stopp. (ja jag borde väl vänta, kanske startar imorgon) men det är första gången detta händer, jag får aldrig en förblödning för att sedan allt pausar.

Jag känner mig helt mensförstoppad, hehe. Mår illa och magen är som en ballong.

Kanske det är vanligt att när man kommer till 30 att mensen, hormorner etc börjar ändra sig… någon som vet eller gått igenom detta?

Har frågat min mamma men hennes mens har varit regelbunden fram till klimakteriet, hon har inte ens haft mellanblödningar, inte min syster heller och hon är äldre än mig.

:(

Annons:
Åsa S
2/4/17, 9:27 AM
#1

30 låter lite tidigt min mens började förändras runt 40 men det är ju förklarligt när man börjar närma sig förklimakteriet. Kanske du ska kolla upp det hos gyn ifall allt är normalt, det finns visserligen de som hamnar i tidigt klimakterium men tror inte det är så jättevanligt om man nu inte haft nån sjukdom men kan ju vara bra kolla upp även om det bara skulle vara nån tillfällig obalans i kroppen.

[chimpy]
2/4/17, 10:46 AM
#2

Mensen har ännu inte satts igång :(

Jag får nog ringa och boka en tid, men ska vänta tills denna mensen har kommit och gått så kan jag även se hur denna mensperioden är, än så länge är den konstig, hehe.

OlgaMaria
2/4/17, 6:10 PM
#3

Hur är din kost? Mensvärk påverkas en hel del av hur man äter enligt min egen erfarenhet. Får väldigt ont ifall jag inte äter bra. 

D-vitamin är bra att ta tillskott på förresten då många störningar i menscykeln kan bero på d-vitaminbrist. Och det vore ju inte konstigt om det är det som hänt nu för dig med tanke på att det var länge sen det var sommar och vi fick någon d-vitamin nu. Och kanske lindras din mensvärk bara av lite extra d-vitamin.

För övrigt har min mens också blivit kortare med åren. Skönt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IaMiaMaria
2/4/17, 7:07 PM
#4

Tänkte också fråga lite om hur det är runt omkring dig. Är det det som förändrats?

Även kosten, vikten,mediciner, om man är stressad, mår psykiskt dåligt.  Har ändrat livssituation mm mm kan också påverka mensen.

Min är typ olika från gång till gång känns det som. Ingen ordning alls. Kan vara utan i sex månader och sen har jag det till och från i två månader, ibland ont ibland inte, ibland pms, ibland inte.

Förut när jag var yngre kunde jag säga på dan ungefär när den skulle komma och när den skulle sluta. Är också i 30 års-åldern nu.

Men jag äter en del mediciner och har ev begynnande pco. Annars ok enligt läkare. Så det kan finnas hur många förklaringar som helst till att mensen beter sig annorlunda.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[chimpy]
2/4/17, 8:54 PM
#5

Alltså, finns det stress i mitt liv - ja.

Men under hela mitt liv oavsett hur jag har mått psykiskt eller fysiskt har min mens alltid varit regelbunden, jag har även i stort sätt alltid haft PMS i olika grader.

Att mensen har minskat är ju skönt.
Mensvärken är ny sedan jag blev 30 år typ, den är ju inte så skoj.
Å mensen är lite konstig med en mellanblödning förra mensen och nu detta konstiga denna omgången (dock har min mens börjat nu).

Tar inga mediciner.
Min livssituation ser likadan ut som den alltid gjort.

Antingen är det åldern och kroppen som ändras eller så är det någon hormonrubbning någonstans (min gissning).

Ska se hur denna mensomgången spelar ut sig.

Upp till toppen
Annons: