Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 1039 ggr
Alibi
2017-01-31 10:56

Svamp mellan blygdläpparna?

Jag vet att det är många frågor kring Svamp osv men jag har inte sett mitt problem… Jag misstänker att jag har en svampinfektion, eller början på en åtminstone mellan yttre och inre blygdläpp. Ibland när jag duschar och ska tvätta (endast med ljummet vatten) så svider det till något fruktansvärt. Det är inte så rött och inga blåsor eller så, bara en hinna som kan vara lite svårare att få bort än vanligt sekret. Kan jag göra något själv, utan läkemedel tror ni? Använda Pevaryl eller Dialon? Det är som sagt inte INNE i underlivet… Jag vet att man kanske borde gå till läkare men besvären kommer och går och så himla mycket besvär har jag inte när jag väl ha det. Tacksam för svar. :)

I'm gonna let my little light shine

Annons:
Honestyisdead
2017-01-31 10:59
#1

Svamp brukar klia också. Kliar det? Det brukar också bli rött.

Man ska inte behandla mot Svamp om man inte är helt säker.

Du kanske bara har torra slemhinnor och får små sprickor som svider.

Alibi
2017-01-31 11:10
#2

Hmm… känns inte torrt… ibland kliar det men oftast inte. Samma sak med rodnaden. Ibland är det rött, nästan format som en spricka, alltid på exakt samma ställe. Kan liksom peka på vart besväret sitter.

I'm gonna let my little light shine

Honestyisdead
2017-01-31 11:18
#3

Tycker inte det låter som Svamp utan som sprickor. Bäst är att gå till gyn.

OlgaMaria
2017-01-31 11:51
#4

Jag tänker att det kan mycket väl vara Svamp men ingen allvarlig överväxt. Svampen finns ju alltid där som en naturlig del av floran men ibland blir det mer. Kolla runt här och på internet efter huskurer mot Svamp. Det lär räcka bra. Vissa får Svamp pga preventivmedel och vissa av för mycket socker i kosten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tant Grön
2017-01-31 12:00
#5

Du kan prova med en halv tesked bikarbonat till en och en halv dl vatten. Blanda och badda på några gånger per dag. Skall inte sköljas bort. Hjälper mot Svamp och en del bakterier. Om det är sprickor så kan du prova aloe vera.

Annielle
2017-01-31 15:01
#6

#5

Jag har läst om just bikarbonat och Svamp tidigare men aldrig testat det eftersom det låter så fel med tanke på att bikarbonat är basiskt och underlivet ska vara lite surt för att behålla en normal balans, har du testat bikarbonat mot Svamp själv? Har du några tankar om bikarbonat och Svamp annars med tanke på att det inte borde vara bra eftersom det är basiskt och inte surgörande?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Tant Grön
2017-01-31 20:47
#7

#6 Jo jag har provat och det hjälper faktiskt. Superbra mot klåda. Testade först med filmjölk som inte hjälpte alls. Bikarbonat används utvärtes, inte inne i slidan, där det skall vara surt.

Pytteliten
2017-02-03 09:23
#8

Äta snälla bakterier kan du alltid göra också. Det kan aldrig vara skadligt 🙂. T ex, https://www.svenskhalsokost.se/produkter/lactiplus?utm_source=gmerchant&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed&da=14-54&gclid=CKO8vN-_89ECFVFJGQodnUwNNg, men fråga gärna på apotek eller i hälsokostaffären, det finns många olika sorter. Man kan även öppna kapseln och badda lite i underlivet. Inte heller det kan skada!

Upp till toppen
Annons: