Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1582 ggr
emeliiiiieee
1/29/17, 9:13 PM

Minska synlighet på ärret

Någon som har ett bra tips på hur jag kan minska synligheten på mitt är? Det är nytt men jag kör med steristrips, smörjer in det regelbundet med fet kräm. Nå mer man kan göra? 

Det är ca 4 cm långt under naveln efter en titthålsoperation. Skitfult rent ut sagt.

Annons:
Emouse
1/29/17, 9:38 PM
#1

Använd bio-oil när såret är läkt.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

emeliiiiieee
1/29/17, 9:46 PM
#2

Kan jag börja med det redan nu? Såret är ju helt läkt om än vääääldigt rött

Honestyisdead
1/29/17, 9:52 PM
#3

Opererades du inte precis?

emeliiiiieee
1/29/17, 9:55 PM
#4

#3 Jo den 3e men avskyr ärr. Mår psykiskt dåligt av att se mitt ärr och ja jag vet att det tar ca 12 månader innan det blir fint men vill gärna skynda på processen.

Honestyisdead
1/29/17, 9:56 PM
#5

Testa bio oil. Vissa tycker det hjälper. 

Men det bleks antagligen inte så fort som du önskar.

Åsa S
1/29/17, 10:09 PM
#6

Nej sånt tar tid låt det läka ett tag till innan du börjar trixa med saker ifall det är rätt nygjort, har du sytts med inre stygn händer det att de börjar komma ut efter några veckor och då kan det lätt bli en liten lokal infektion ifall det blir för tätt över såret mm. när man provar olika tejper. Det hände för mig. Jag lät det läka med tejp i 6mån innan jag började med en ärrbehandlingstejp, det kan ta runt 1år innan man ser resultat av sånt. Väntar mig dock inget mirakel mitt ärr går från naveln och ända ner därifrån så det är ju runt 15-20cm långt och det blev lite buckligt och knöligt på sina håll eftersom de även gjorde titthålsoperation i ärret när det läkt i 2mån men  kanske lite finare blir det men annars tror jag att jag får leva med det.

Annons:
pyromanen
1/30/17, 8:14 AM
#7

Mina titthålsärr syns så dåligt att man måste veta vart de finns och.typ sträcka ut huden med fingrarna och tända en stark lampa för att se dom. Har inte gjort eller smord något alls utan det harfixat sig självt. Tror det går bättre om man inte grejer med det utan låter det vara. Nu är inte jag nån som bryr mig jättemycket om lite repor i ytan och har inte koll på hur lång tid det tog. Mott bästa tips är att försöka acceptera att livet innebär att du kommer få "repor" i ytan, rynkor osv. Tror accepterande funkar bättre mot psykiskt dåligtmående än fortsatt utseendefixering.

Maria
1/30/17, 12:23 PM
#8

Jag opererades för drygt ett år sedan och mitt ärr är från naveln och ner till blygdbenet så det är ganska långt och det är brett och jättefult trots att jag gjort precis som man ska göra. Det är dessutom fortfarande rött.

Jag har ett ärr från blindtarmen på cirka 10 cm som opererades 2011 och det går knappt att se idag så jag tror det varierar stort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jackiejohn
1/30/17, 5:24 PM
#9

Tycker du ska låta ärret vara och låta det läka ifred nu till en början, Har ett ärr från blindtarmen från -04 på ca 7cm, jättefint vitt smalt ärr. Har även ett drygt 15cm långt snitt i bikinilinjen efter kejsarsnitt -14 det var rött i ca 6 månader vill jag minnas…men nu är det vitt, fint och smalt. Låtit ärren läka i fred, inte pillat/smörjt dom alls, tror krämer och sånt hjälper föga, kroppen läker sig bäst själv är min erfarenhet.

emeliiiiieee
1/30/17, 5:32 PM
#10

Smörjer det enbart nu för att få det mjukare då jag inte gillar känslan av att ha ett hårt och torrt ärr. 

Kan ta min hand som exempel, det smörjde jag in 5-6 ggr om dagen med fet salva och det har blivit superfint så jag hoppas det blir lika nu med magen.

[Thiah]
1/30/17, 5:37 PM
#11

Jag smorde kokosolja på mitt sår medan stygnen var kvar(hade två i övre läppen efter att ha fått tänderna genom) och det hjälpte ovanligt mycket faktiskt.

[Devya]
1/31/17, 6:57 AM
#12

Från vad jag har hört och läst beror allt på hur pass bra "läkkött" du har och inte vad du använder för att smörja in ärret med.:)

Det som har fungerat bra för andra kan alltså bero på bra läkkött och inget annat.Jag vet att min hud återhämtar sig bättre på vissa ställen än andra. Huden på mina händer verkar vara helt super (ärr bleknar och syns inte alls) men inte huden på mina fötter och så vidare. Har ett ärr på min fot som aldrig bleknar.

[AnimeV4]
2/5/17, 3:33 AM
#13

Jag är ganska säker på att kakaosmör ska vara effektivt mot blekning av ärr och bristningar. Jag gjorde själv ett bodybutter med kakaosmör, sesamolja, lite kokosolja (för att kakaosmöret tog slut), pepparmynta och torkad lavendel. VÄLDIGT effektivt emot mina bristningar faktiskt! Inte prövat på ärren ännu.

Annons:
IaMiaMaria
2/6/17, 5:07 PM
#14

Jag har precis köpt arganolja. Mest för att jag är torr. Men det står att den ska vara bra för att minska synlighet på ärr.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

denaesboz
2/14/17, 5:59 AM
#15

Det kan ta upp till 5 år för ett ärr att blekna, är det fortfarande rätt så läker det fortfarande! Så ta det lugnt ^.^ Det bleker med tiden :D

ApanAnn
2/17/17, 5:15 PM
#16

Se till att skydda ärret från solljus till sommaren.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: