Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 751 ggr
Anonym
Anonym
2017-01-25 19:32

Hur hanterar man vännens ångest?

Har en vän genom skolan sen nåt år tillbaka. I början var det aldrig några problem men sen slutade x dyka upp på föreläsningar, tentor och presentationer och så har det varit till och från. x skämtar bort det mesta när det gäller frågor om måendet osv. Vi är flera som har försökt det mesta med x, hör av oss hur det är och väntar tills x hör av sig själv. Nu sitter jag med två större projekt med x som inte anstränger sig alls. Har försökt det mesta även där, delat upp arbetet för att minska belastningen, erbjudit mig göra allt så länge x är med och diskuterar, läser och kommer med egna synpunkter. Frågar x om x har en bra dag och kan sitta på ett fik för att checka läget. x dyker inte upp eller avbokar och när belastningen blev för hög sade jag ifrån att det inte längre är ok att x inte bidrar så jag stryker x namn vilket leder till att x blir underkänd i 2 kurser som inte går att komplettera förrän ny kursstart. x blir ledsen för att vi förväntas förstå x ångest vilket vi gör till viss del men ångest är något som jag iaf vet är väldigt individuellt. Det är otroligt svårt att veta hur x mår efterom x inte hör av sig på flera dagar och sedan skämtar bort allt som har med ämnet att göra. Nu är det ingen som försöker tvinga x på svar, vill x inte prata så är det ingen som pushar. Att umgås med x privattid är ja.. man får nästan förvänta sig att x inte dyker upp men ha en plats över ifall x vill.

Hur som helst så ledde projektet till ett gräl där jag kände att jag har fått nog. Vill x ta kontakt eller prata så väntar jag på att x gör det. Misstänker att x inte har någon bra uppföljsam kontakt med sjukvård eller psykiatri men är inget vi vet helt säkert. Tvivlar på att x har fungerande medicinering (atarax?). Är det en bra idé att avstå kontakt tills x är redo för det själv? Misstänker att x kör på utan att det händer något..  På något sätt är det synd att kontakten med x dör ut men sen vet vi inte riktigt vad vi ska göra för att hjälpa x.

Annons:
Em_
2017-01-25 20:00
#1

X måste vilja bli hjälpt för att du/ni ska kunna göra något. Om x inte klarar av att plugga just nu är det ingen lösning att du gör det åt x. Kunskapen ska ju användas en dag också, då har man inte mycket nytta av ens namn står på ett arbete man bara kan titeln på. Det låter som att x dels behöver professionell hjälp och dels ta ett uppehåll från studierna, antingen med sjukskrivning eller med ett mindre påfrestande jobb. Jag lider med x, det är inte kul att vara i den sisten, men x kan inte ta examen på konstgjord andning av er andra, det är inte rättvist varken mot er eller x.


Anonym
Anonym
2017-01-25 20:49
#2

#1 x står inte med på arbetet alls nu det är inte så mycket tvivel där. x pratade med ansvariga om en individuell studieplan men blev rekommenderad att vi skulle dokumentera vem som gjorde vad men det hjälpte varken mig eller x så det var en dum lösning. Det är lite det som är problemet att vi andra ser x må dåligt men x tar inte tag i det själv. Inte så att det blir hållbart iaf. 

Blev lite väl mycket fokus på skolan i texten. Är arg över att bli dumpad med så mycket arbete själv men kan samtidigt inte vara arg på en vän som mår dåligt och inte kan hjälpa det. Jobbigt att stå utanför och se på  😕

melonglass
2017-01-25 23:17
#3

Som redan skrivits, man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt tyvärr.
Jag tänker mest att om ni vill hjälpa till ändå och kunna finnas där utan att lägga ner för mycket energi på att hjälpa någon som inte är mottaglig för hjälp, så försök med att bara höra av dig/er ibland. 
Alltså inte vara på & höra av sig varje dag eftersom det tar energi från dig samtidigt som X inte svarar tex. 
Men jag tror att höra av sig ibland, om att kanske ta en fika eller lunch kan vara trevligt för då lägger du inte ner för mycket energi samtidigt som du ändå visar att du fortfarande finns kvar.
X skulle förmodligen behöva prata med psykolog eller liknande, men det är ju inte ditt ansvar att se till så det händer..

Upp till toppen
Annons: