Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 819 ggr
ama11
1/24/17, 10:44 PM

Vet inte vad jag ska göra

Det senaste året har jag varit sjukskriven pga depression. Från 100% sjukskriven, till 25%. Tänkte att allt kanske skulle bli bättre ifall jag hittade ett nytt jobb, eftersom jag varit på mitt tidigare jobb flera år. Fick ett nytt jobb och har varit där ett tag, men.. jag orkar inte! Jag håller på att bryta ihop varje dag, gråter och tänker på döden hela tiden nu.. Igen! Jag vill bara sluta för att jag mår så fruktansvärt dåligt. Men hur ska jag då få in pengar?? Jag orkar verkligen inte och de känns som att jag håller på att bryta ihop och ge upp ALLT…

Annons:
Honestyisdead
1/24/17, 10:47 PM
#1

Du måste gå till en läkare igen.

ama11
1/24/17, 10:55 PM
#2

#1 har varit hos läkare regelbundet de senaste året.. känns som att de inte hjälper.. att jag typ måste få mig själv bra innan jag ens kan börja jobba heltid, men de tycker jag ska jobba. Och som det är nu kan jag inte gå ner i tid, antingen heltid eller sluta blir det.. Har inte direkt fått någon större hjälp, mest medeciner…

Bill&Bull
1/24/17, 11:27 PM
#3

Du borde få bättre hjälp. Även fast man är ur depressionen så är man fortfarande skör och känslig för stress tiden efter. Det kan bli för mycket ganska snabbt, och så som du beskriver det nu så borde du inte jobba.

||My Love For Animals Is Immortal||

ama11
1/24/17, 11:40 PM
#4

#3 känns som att jag blir stressad över ingenting just nu.. Vill kunna klara allt som jag gjort förut. Vill kunna vara "normal" och jobba, men det tär på mig och jag kommer snart att bryta ihop känner jag.

lizton
1/24/17, 11:46 PM
#5

Att gå långpromenader i naturen är väldigt bra för att höja humöret.  Att röra kroppen på alla möjliga olika sätt är bra; yoga, träna på gym eller vad som helst. Bäst är att vistas i naturen. Det är läkande för själen och ofta bättre än antidepressiva mediciner eller kan vara ett komplement till dessa. 

Ljusterapi kan hjälpa. Kan finnas på sjukhus. Att vistas utomhus medan det är dagsljus är jättebra. 

Att omge sig med andra människor är jättebra. Det är inte bra att isolera sig. Vi är flockdjur som mår bra av att vistas med andra under en del av dagen. 

Ett husdjur kan också hjälpa jättemycket. En hund eller en katt höjer humöret och kan göra oss lyckligare. Dock måste man ha ordnat med tillsyn under dagen om man jobbar heltid och har en hund. En hund får vara ensam max 6 timmar om dagen.  Jag har läst om många som säger att hunden har räddat deras liv. En hund tvingar dig att gå ut flera gånger om dagen, den är lojal "människans bäste vän", den ger dig kärlek och närhet. Rätt hund förstås, en mindre krävande sällskapshund.

Bill&Bull
1/25/17, 12:03 AM
#6

#4 Förstår att du vill klara av det du gjorde förut, du vill mer än du orkar. Och den viljan är jättebra att ha med sig, men du måste också inse att du inte är fullt redo än för allt du orka innan du blev sjuk. Det är lätt att falla igen men behöver för den delen inte bli lika djupt som första gången då man varit där redan och har den erfarenheten och förhoppningsvis kan vara uppmärksam på ett helt annat sätt och det är viktigt att du får hjälp.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
OlgaMaria
1/25/17, 7:44 AM
#7

Hur sover du?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
1/25/17, 10:17 AM
#8

Låter ju som att du skulle behöva en samtalskontakt,, psykolog, kurator el liknande på vårdcentralen eller inom psykiatrin som kan stötta dig och hjälpa dig.

Kan även vara ett plus på så sätt att den personen förhoppningsvis kommer att förstå att du inte klarar av att jobba när du mår så dåligt som nu och du kan få bli sjukskriven helt eller till stor del igen.

Hoppas att det ordnar sig till det bättre snart!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: