Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1415 ggr
Anonym
Anonym
1/21/17, 3:52 PM

Bröllop och en ledsen kompis

Det är så att jag ska gifta mig i sommar men jag har inte vågat berätta för min kompis om det här. Orsaken till det är för att hon och hennes kille gjorde slut i början av december och hon har gråtit varje dag sedan dess och de senaste 3 veckorna har hon tappat 7kg då hon inte kan äta, dricka eller sova. Vissa dagar  så varken äter eller dricker hon något överhuvudtaget. Hon mår illa varje gång hon försöker äta så jag har fått henne att köpa näringsdrycker nu.  Hon skriver till mig dagligen och säger hur hon kommer att alltid vara ensam, aldrig hitta någon och aldrig få barn (hon är 28 år så inte särskilt gammal).

Jag försöker stötta henne och säger åt henne att hon kan komma hit om hon vill ha en paus från alltihopa för en stund (vi bor inte mera i samma land). Jag även erbjöd mig att betala för hennes resa hit plus att hon inte behöver använda sina egna pengar alls då hon är här. Jag önskar att jag kunde ge henne mer stöd men det är svårt då hon slår ifrån sig allt jag säger. Jag försöker påminna henne om att alla går igenom tuffa perioder i sitt liv men vi överlever och går vidare, vi måste bara ge det lite tid. Även jag har haft otroligt tunga perioder i mitt liv där jag inte har velat leva men jag har pushat på och mår bättre än någonsin nu.

Så nu sitter jag här och vet inte alls vad jag ska ta mig till. Bröllopet känns ju som en liten bagatell sak men sen igen måste jag väl berätta vid något skede? För den här lilla "bagatellen" kan råka bli något som blir katastrofalt i slutändan.

 Hur skulle ni ha gjort? Hållit det hela hemligt eller dra ut på att berätta tills hon verkar må bättre (hon tycks endast må sämre för var vecka som går)? Jag känner mig så ledsen över att hon är så deprimerad. Hon sörjer en jävla skitkille som behandlade henne otroligt dåligt. Det gör mig arg att hon slösar tårar på en idiot.

Om ni har några fina tips på hur jag kan muntra upp henne så är jag ännu mer tacksam! Det är inte lätt för henne just nu och jag har ingen aning hur jag kan vara en god vän då jag befinner mig så långt ifrån henne. Funderar på att vid något skede ta ledigt från jobbet för att åka dit och umgås med henne men det är otroligt stressigt på jobbet så vet inte om det är möjligt just nu. Eventuellt åka dit för ett veckoslut men då hinner vi endast ses en dag, men det kanske är bättre än ingenting.

Annons:
Honestyisdead
1/21/17, 3:56 PM
#1

Tycker du ska berätta. Att hon är ledsen är ingen anledning till att dölja att du är lycklig. 

Tycker du har gjort vad du kan för henne. Det är något hon måste hantera själv.

Anonym
Anonym
1/21/17, 4:04 PM
#2

#1 Det känns grymt att berätta något sådant just nu då hon är så extremt nere. Vill inte att hon försöker ta livet av sig igen. Hon försökte med det i december och det blev en mycket kalabalik med polis och ambulans involverade.

Aleya
1/21/17, 4:11 PM
#3

#2 om hon är så labil så måste hon ju få verkligen riktig hjälp. Det är ju bättre att du berättar än att hon kanske känner sig utanför för att du inte berättar p g a hur hon mår.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
1/21/17, 4:17 PM
#4

#2 Hon kanske behöver något att glädjas åt.

jag skulle aldrig dölja en så stor grej för en nära vän. Det om något lär ju få henne att må dåligt när det kommer fram.

Maria
1/21/17, 4:47 PM
#5

Jag kan förstå känslan.

Jag hade en släkting som hade svårt för att få barn och jag blev med barn på "fösta försöket" och jag tyckte det kändes tufft att berätta men det går ju liksom inte att ha hemligt.

Är ni så nära vänner så bör du nog berätta ganska snart så att hon så att säga inte blir sist att veta.

Du kan ju också tala om hur jobbigt det känns för dig att berätta så hon kanske förstår ditt dilemma lite.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
1/21/17, 4:57 PM
#6

Ni har kanske rätt men jag vet också hur pass deprimerad och nere hon är just nu. Hon är väldigt svag och skör. Jag är rädd för att hon kommer endast att bli ännu mer förstörd och försöka ta livet av sig igen.

Usch, av allt det jag har varit med om så känns det här som det jobbigaste. Jag vill verkligen inte göra min vän ledsen. Det är nog det värsta någonsin, att göra andra ledsna.

Annons:
Honestyisdead
1/21/17, 5:10 PM
#7

Nu är det ju inte du som gör henne ledsen. Hon är det redan.

Maria
1/21/17, 5:23 PM
#8

#6 Skulle hon mot all förmodan försöka skada sig igen så är det ju på grund av sin depression och inte för att du ska gifta dig.

Jag tror ändå innerst inne att alla människor oavsett vilken situation man befinner sig i uppskattar ärlighet och framförallt från ens bästa vänner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
1/21/17, 5:32 PM
#9

#6 men om än man mår skit kan det vara kul att få tänka på nått roligt. Och som jag skrev innan så måste hon få hjälp om det är så illa att hon försöker ta sitt liv. Men det är värre att folk skiter i att berätta för att dom tror att man är för svag gör att hantera saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pyromanen
1/21/17, 5:37 PM
#10

Om du vill vara ennriktig vän då är du ärlig.

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
1/21/17, 7:08 PM
#12

Jag tror också att det bästa är att vara ärlig. Det är också viktigt att tänka på att du inte kan ansvara för vad din vän gör och därför kan du inte heller avgöra vilken information hon ska ha. Depression är svårt men kanske kan hon finna glädje i din glädje? Exempelvis kanske du kan ta upp det när ni pratat en stund och hon är relativt lugn så kan du säga "vill du prata om något annat?" eller "vill du höra något roligt / en glad nyhet?" och sen berätta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
1/22/17, 3:20 AM
#13

#7 Jag skulle däremot inte alls göra det bättre för henne utan helt tvärtom, förstöra för henne ännu mer.

#8 Min vän skulle nog inte se det på det viset, tyvärr. Hon tycker synd om sig själv så otroligt mycket just nu. Alla bra saker som händer andra nu så får henne bara att tycka synd om sig själv ännu mer.

#9 Hon säger ju själv att hon är för svag och skör just nu och att om en enda dålig sak till händer så ger hon upp totalt. Min nyhet är tyvärr ingen bra nyhet för det lär bara påminna henne ännu mer om hur ensam hon är.  Som sagt, det är absolut INTE en rolig nyhet för henne det här. En vän till oss båda förlovade sig nyligen och hon mådde så skit av den nyheten vilket får mig att tveka ännu mer angående min egen nyhet.

#12 Suck, jag skulle så önska att det vore så enkelt. 

Jag funderar nu på att berätta min nyhet först om någon månad, Jag pratade med ett par vänner till mig som tyckte att jag absolut inte skulle berätta, inte ännu åtminstone. Så nu tänker jag ge det lite tid och vänta till slutet i februari. Hon är inte den enda som jag inte har berättat för. Jag har ett par andra vänner där borta som jag inte har haft tid att berätta för så jag tänkte i samma veva även vänta lite med att berätta för dem. De enda personerna som vet är min absolut närmaste familj (morföräldrar, min mamma och mina syskon) och två vänner här där jag bor nu. Så det är inte många som vet och därmed lär hon inte vara den sista personen som får veta de här nyheterna.

Ni får tycka att jag är en asdålig och oärlig vän då men jag kan bara inte berätta. Allt i mig protesterar och det känns bara helt otroligt fel. Jag tror inte att jag kan gå emot min magkänsla. Jag försökte igår och det gick bara inte. Det var helt enkelt bara fel då hon igen tog upp om att hon aldrig kommer att hitta någon som vill gifta sig med henne.

Den lättaste lösningen för mig skulle vara att berätta nu, men knappast för henne. Jag vill ju jättegärna berätta så jag inte behöver hålla det hemligt för en massa människor, för hon är ju som sagt inte den enda som inte vet. Jag känner att det inte är rätt att berätta för mina andra vänner där hemma förrän jag har berättat för henne.

Annons:
Aleya
1/22/17, 8:42 AM
#14

#13 ja men då har du ju löst ditt sk problem. Om du ändå redan från start har haft denna lösningen så varför ens starta en tråd om det? Det du dock bör inse är att folk säger saker som dom inte menar. Som att om det händer en dålig sak till så kommer jag gå sönder. Det är som att ni vågar knappt andas framför denna vännen. Och om du är så orolig för hur hon mår så varför inte råda henne söka hjälp? Det går över mitt förstånd, om hon nu är en sådan fara som du får det att låta som.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Agafia
1/22/17, 9:29 AM
#15

Varför måste du berätta över huvudtaget ? Hon är knappast i skick att närvara vid ditt brölopp som det låter . Prata med henne när hon mår bättre och förklara om hon blir upprörd .

Anonym
Anonym
1/22/17, 10:28 AM
#16

#14 Jag skrev ju uttryckligen att jag funderar NU på att göra så. Den tanken slog mig inte direkt då jag började den här tråden. Jag pratade även med två av mina vänner, senast igår kväll och de tyckte att jag borde vänta och det var då jag beslöt mig för att vänta en månad för att se om det skulle då vara lite bättre med henne.

Tror du faktiskt inte att jag inte har redan föreslagit flera gånger åt henne att söka hjälp? Jag vet inte om du är medveten om det här men jag kan tyvärr inte tvinga en annan människa att ta de råd jag ger denne.  Jag har upprepade gånger föreslagit professionell hjälp åt henne. Jag har även googlat fram olika nummer och dylikt för henne. Jag har även berättat att jag själv har fått prata med en psykolog då jag gick igenom en tung period i mitt liv. Jag snackade med henne om hur mycket det hjälpte mig men hon är ändå inte intresserad eftersom hon tycker inte att det är något för henne. Så vad gör jag då?

Jag vet att en massa säger saker de inte menar men sen har vi de som ändå menar det de säger. Man kan aldrig veta med all säkerhet med vad för sorts person man har att göra med. Jag har aldrig sett henne så här deprimerad. Hon har gått igenom dåliga break ups tidigare men hon har aldrig varit så här.

#15 Jag tänker avvakta en månad och se om det har blivit bättre. Skulle ju vara fint om hon då kunde åtminstone äta ordentligt och tar bättre hand om sig själv.

Aleya
1/22/17, 10:52 AM
#17

#16 ne tvinga kan man inte. Men erbjuda att följa med som stöd kan man göra. Nu vet jag att du bor i ett annat land men om ni har fler gemensamma vänner så kan ju dom hjälpa till. Och jag förstår inte hur hon inte har kunnat få vård innan om hon redan försökt? Ni får säga att ni är orolig för henne och erbjud att följa med om hon tycker det känns jobbigt att söka hjälp. Det kan hjälpa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
1/22/17, 11:38 AM
#18

#17 Vi har inga gemensamma kompisar faktiskt. Jag har endast tre kompisar kvar där hon bor och de avskyr henne och tycker att hon är en diva. De har träffat henne ett par gånger men det klickade aldrig så de har ju därmed ingen kontakt med varandra alls. Annars skulle jag givetvis uppmuntrat dem att finnas där för henne men de har inte träffats på två år nu och de gillade aldrig varandra så det skulle bara vara konstigt. 

Jag vet bara att polisen och ambulans har varit där men hon övertygade dem att hon var i skick så de åkte iväg igen.

Så det är alltså inte särskilt lätt att hjälpa. Jag har verkligen försökt allt jag kan, tro mig. =/ Jag räcker bara inte till.

Aleya
1/22/17, 1:38 PM
#19

#18 då förstår jag. Krånglig detta. För hjälp behöver hon och att hon lyckades övertala polis och även ambulans är ju inte bra. Jag hoppas att hon iaf kan få hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

melonglass
1/22/17, 3:28 PM
#20

Vilken jobbig situation! Men vilken underbar vän du är som ändå tänker på henne och verkligen försöker hjälpa henne med allt du kan. 

Läste att du ska vänta med att berätta men jag tänkte bara på en sak, och det är om hur hon kan reagera i efterhand om hon får reda på att du ''med flit'' undvikt att berätta det för henne. Kan ju bli att hon känner sig utanför, att hon tror du inte ville ha med henne. Jag antar att du redan tänkt på det men det kan väl bara bra att berätta det på ett sätt som är tydligt att du inte menat att göra illa henne utan det handlar om vad du och din partner bestämt.

Annars tänker jag mest att det är en otroligt jobbig situation. Jag hoppas verkligen att du förstår att det inte handlar om att du ''inte räcker till'' som du skrev, för det handlar egentligen om att ingen kan hjälpa en person som inte vill ha hjälp.
Det är många som tycker hon ska ta hjälp, inklusive du & jag, men vill hon inte det finns det inte så jättemycket du kan göra. Hon behöver någonstans inse att den hjälpen visste är något för henne, oavsett vad hon tror just nu. 
Det är inte ditt ansvar att ta hand om henne och du gör ju ditt absolut bästa för att hjälpa din vän som inte ens vill bli hjälpt. 

Det känns som att hon tror man ska leva så som hon gör, alltså att det är något alla gör ibland och inte behöver ta hjälp för. Men så är det ju inte. Många mår dåligt ja, men är det så att det blir till den nivån att man riskerar att ta sitt eget liv bör man få hjälp och det behöver hon inse. 

Ursäkta min långa text, jag hoppas hon tar emot hjälp snart & att det löser sig.
& Grattis till dig, måste vara spännande :)

Annons:
freyya_
1/22/17, 4:27 PM
#21

Förstår att hon mår dåligt och blir påverkad negativt av andras glädje, men det är ärligt talat inte ett tecken på en bra vän. Det är ganska missunnsamt. När jag gick igenom ett jättetufft uppbrott i höstas hade jag SJÄLVKLART blivit glad för min vän vid en sådan nyhet, oavsett. Jag glädjs med mina vänner per automatik! Man får skilja på sitt eget liv och andras.

OlgaMaria
1/22/17, 9:38 PM
#22

Jag tror också att det är risk att hon blir lite ledsen om hon inser att du dolt detta för henne en tid. Sen tror jag inte att det alltid är bra när vännerna tassar på tå kring den som mår dåligt. Ibland behövs lite tough love.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
1/22/17, 9:47 PM
#23

Jag har själv varit djupt deprimerad. Hade jag fått veta att mina nära särbehandlade mig pga det hade jag blivit förbannad.

[AnimeV4]
1/22/17, 10:49 PM
#24

Ärligt talat så skulle jag ha väntat med att berätta tills hon blivit stabil. Hon låter så instabil att det känns dumt att chansa.

Anonym
Anonym
1/23/17, 6:57 AM
#25

Hon måste isåfall få bli arg sen. Om hon skulle bli arg så får hon isåfall tänka sig för vad hon säger i fortsättningen för allt det hon säger tyder på att hon inte kan glädjas då det går bra för andra just nu. Hot om att ta livet av sig avskräcker faktiskt människor från att vilja pusha den personen alltför mycket.

 Jag känner henne och jag vet hur labil hon är just nu. Hon har även slutat gå till skolan och är endast där hemma nu. Det blir liksom bara värre för var vecka som går…

Identitetskris
1/24/17, 7:34 PM
#26

Om ni är nära vänner tycker jag att du ska berätta, jag tror att hon skulle bli ännu ledsnare om hon får veta senare och att du gömt det för henne. 

Men om ni inte står varandra SÅ nära kan det vänta lite.

Anonym
Anonym
1/25/17, 4:40 PM
#27

Jaha, jag berättade åt henne och hon skällde ut mig om hur okänslig jag var som berättade det här just nu…. 

Jag borde ha litat på min magkänsla. Just nu har hon blockat mig överallt.

Annons:
Honestyisdead
1/25/17, 4:49 PM
#28

#27 Sådana vänner behöver man inte. Hon är fruktansvärt omogen och egoistisk. Hade någon betett sig så mot mig när jag delade med mig av något så stort hade jag blivit förbannad och sedan tacksam över att slippa den personen i mitt liv. Fy så osmakligt.

Anonym
Anonym
1/25/17, 4:51 PM
#29

#28 Hon går ju dock igenom väldigt tunga saker just nu. En människa som är deprimerad och inte har ätit eller druckit eller sovit ordentligt på flera veckor kanske inte reagerar särskilt logiskt.

Nu vill jag just gå tillbaka i tiden och ta tillbaka mitt beslut… Det känns jättetrist nu.

Maria
1/25/17, 5:01 PM
#30

#29 Du har inte gjort något fel utan snarare tvärtom. Du har varit ärlig och du har delat med dig av något som betyder mycket för dig och så får du skit tillbaka.

Hur sjuk man än är så brukar man inte tappa sin kärlek till de man tycker om så jag jag skulle ta mig en funderare när det gäller henne.

Hon klarar uppenbarligen att skälla ut dig och att blockera dig så så helt handlingsförlamad är hon inte utan snarare väldigt självisk.

Bara för att man är sjuk/deprimerad/ledsen eller vad som helst så brukar man väl ändå ha känslor för sina vänner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
1/25/17, 5:04 PM
#31

#30 Jag gjorde fel då jag inte litade på min magkänsla. Jag tror jag var väldigt självisk som tog det här beslutet. Jag ville inte hålla det hemligt mera eftersom det kändes tungt och jobbigt. Så vem var nu mer självisk här nu? =/

Nej, jag gjorde helt klart fel. Jag borde ha väntat.

Maria
1/25/17, 5:08 PM
#32

#31 Jag tycker inte du gjorde fel. Du har varit ärlig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
1/25/17, 5:10 PM
#33

Nu är det ju gjort så det lönar sig inte att önska det ogjort. Hoppas istället att hon söker hjälp så hon blir frisk och sedan ber om ursäkt för det dåliga beteendet.

jag ser bara att en har gjort fel och det är hon. Du var inte självisk. Du ville att hon skulle få ta del av en stor händelse som komma skall.

Hur skulle du gjort om hon inte blir bättre? Gift dig i smyg?

Anonym
Anonym
1/25/17, 5:15 PM
#34

Kanske men det känns bara väldigt skit just nu. Åtminstone så behöver jag inte hålla det här hemligt för någon nu men det är en ganska liten tröst.

Annons:
Maria
1/25/17, 5:18 PM
#35

#34 Försök att inte bry dig om hennes väldigt orationella reaktion och oförmåga att känna glädje över din lycka.

Strunta i henne och fokusera på framtiden för dig själv.

Det är hon som har betett sig illa och det är hon som har blockat dig. Låt inte hennes mående bli ett problem för dig och din framtida lycka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
1/25/17, 5:51 PM
#36

#29 dock finns det folk som går igenom värre saker som ändå kan vara glada för andras lycka. Låt hon vara sur. Du har inte gjort fel. Kom ihåg det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
1/25/17, 6:01 PM
#37

Det var omoget av henne att göra så. Mognad att hantera livets olika situationer har faktiskt en hel del med psykisk hälsa att göra. Hon måste börja göra lite mer mogna val i sitt liv om hon ska kunna börja må bättre. Att stanna i offerrollen hjälper inte. Vill inte förringa hennes mående, men hon verkar helt uppslukad av att det är så synd om henne och det är otroligt nedbrytande. Jag hoppas hon tar sitt förnuft till fånga och tar kontakt med dig igen, annars är det tydligen viktigare för henne att vara ett offer än att ha vänner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
1/25/17, 6:02 PM
#38

Och, det är inte säkert att hon hade kunnat hantera att du berättade om detta längre fram heller.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

melonglass
1/25/17, 6:17 PM
#39

En riktig vän hade nog minst låtsas vara glad för en. 
Du ska väl inte behöva lida bara för att hon gör det? Du har ju gjort ditt bästa för att stötta henne. Hon måste växa upp och inse att om något ska bli bättre måste hon hjälpa sig själv. 
Njut av dina planer med bröllop, låt inte henne förstöra din lycka!

OlgaMaria
1/25/17, 7:46 PM
#40

Sen kan man också säga något i stil med "det är jättejobbigt för mig att höra detta nu eftersom jag mår så dåligt men vad roligt ändå för dig, grattis!" Man måste inte låtsas att något inte gör ont, men man får försöka visa respekt och ta in vännens perspektiv ändå.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

melonglass
1/25/17, 11:04 PM
#41

#40 ja det också såklart!

Annons:
[AnimeV4]
1/25/17, 11:05 PM
#42

Tråkigt att det blev som det blev. Inte lätt att vara i varken din eller hennes situation. Hon verkar väldigt sjuk och nej, då funkar man inte normalt.

Upp till toppen
Annons: