Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 5907 ggr
MoaL
1/20/17, 4:54 PM

Vävnadsprov vid cellprovstagning

Ni som har lämnat vävnadsprov vid cellprovstagning, hur ont tycker ni att det gjorde? 

Jag gjorde det igår, och vad jag tyckte om det lämpar sig inte i tryck. Det gjorde så sjukt ont att jag började gråta och var nära att svimma, de fick sänka huvudändan och när de var klara sprang den ena iväg och hämtade ett glas saft åt mig. Efteråt satt jag och hackade tänder och hade myrkryp i händerna för att kroppen fortfarande var i chock efter smärtan. 😕

Jag vill veta hur mycket de blåljuger för en när de säger att det inte brukar kännas särskilt mycket, för en kompis som har gjort det sa att hon också tycker att det gjorde skitont.

Enligt 1177: "Det brukar inte göra ont att ta vävnadsprov men en del kan känna en lätt smärta en kort stund."

Aldrig mer, säger jag ju bara. Då får de lägga lokalbedövning, för obedövat gör jag aldrig, aldrig, ALDRIG mer om det. Jag börjar må illa bara av tanken. 😕

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Aleya
1/20/17, 5:03 PM
#1

Jag får ont av det. Men det är p g a min sjukdom. Kan ju vara provtagaren det hänger på också och om man spänner sig. Men kom ihåg att det är ett viktigt prov att ta. Så du inte struntar att ta det i framtiden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
1/20/17, 5:06 PM
#2

När jag tog det, så gjorde det inte så ont och jag har ändå väldigt låg smärttröskel.
Men säkert olika från person till person

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tk1971
1/20/17, 5:10 PM
#3

Vävnadsprov? Är det nån annorlunda procedur än den vanliga då de tar en liten borste som de vispar runt med för att få med celler från livmodertappen?

IaMiaMaria
1/20/17, 5:12 PM
#4

När de tar vävnadsprov (biopsi) så tycker jag också att det gör #¤"%¤# ont. Jag har gjort det två gånger.

Vanlig cellprovtagning, då de snurrar runt en borste, det känner jag inte alls.

Vet inte riktigt vilket du menar då vävnadsprov och cellprovtagning är olika saker som jag uppfattat det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Fridaaaa
1/20/17, 5:13 PM
#5

Vanlig cellprovning jag tänker på, my bad! :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
1/20/17, 5:27 PM
#6

Nu blev jag också lite förvirrad ts. Är det biopsi från livmodertappen du menar eller vanlig borstning = cellprov ?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
MoaL
1/20/17, 6:05 PM
#7

Jag menar vävnadsprovet när de knipsar bort en bit med en tång. Jag for dit för cellprov då jag förra gången hade lindriga cellförändringar, och när hon kollade med kolposkop så ville hon ta ett vävnadsprov. Tången hon först använde var SLÖ, så biten lossnade inte och hon fick ta en annan tång medan jag började gråta och var nära att tuppa av, och den andra gynekologen/sköterskan/vad hon nu är stod och strök mig på armen och försökte påminna mig att andas. 😕 Det var absolut horribelt smärtsamt. 

Klart jag inte kommer att strunta i någon provtagning, men jag gör inte om det obedövat. För visst måste de kunna lägga en lokalbedövning? Jag har aldrig någonsin varit rädd på det här sättet för att gå till någon läkare tidigare, men det här var fruktansvärt och bara tanken på en repeat får magen att slå knut på sig själv. 😟

Själva cellprovet när de använder en borste är ju ingen fara, det sticker bara till litegrann. Absolut hanterbart. Men vävnadsprovet, fy fasen. 😢

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Aleya
1/20/17, 6:10 PM
#8

#7 ja men då är det biopsi. En helt annan procedur. Då förstår jag att det gör ont. Men man borde kunna få bedövning innan. Jag har fått livmodertappsbedövning då jag har haft som ondast av min sjukdom. Nu hjälpte inte det för mina smärtor. Men det går att få bedövning i underlivet. Och jag trodde att dom erbjöd bedövning när dom gjorde biopsi. Har aldrig gjort det själv dock.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MoaL
1/20/17, 6:35 PM
#9

#8 Det var inget tal om bedövning. Istället sa hon att man "inte brukar ha så mycket känsel i livmodertappen" (jo tjena) men att det kan nypa till litegrann. 🤐 Och som sagt, på 1177 står det, jag citerar, "Det brukar inte göra ont att ta vävnadsprov men en del kan känna en lätt smärta en kort stund." Mina understrukningar. Och med vävnadsprov menar de biopsin, inte cellprovet.

Jag kan inte fatta att de säger att det knappt kommer att kännas när det gör så vansinnigt ont. 😟

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

IaMiaMaria
1/20/17, 6:59 PM
#10

Nä nån lätt smärta var det inte för mig heller, så jag hoppas innerligt att jag slipper göra om det någon gång i framtiden. Dock är det ju en relativt snabb smärta (var iaf för mig) och sen mens värk ett tag.

Livmodertappen är väldigt känslig för många. Jag fick bedövning när jag skulle sätta in en spiral en gång och det var jag glad för.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
1/20/17, 7:08 PM
#11

#9 ne det gör jävligt ont att få saker där kan jag ju säga. Ne men måste man göra det så skulle jag kräva bedövning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tk1971
1/20/17, 7:16 PM
#12

#9: "ingen känsel i livmodertappen"? Herregud… första gången jag skulle sätta in en spiral var barnmorskan tvungen att avbryta för att jag fick en "vasovagal reaktion". Det gjorde så ont att det svartnade för ögonen och jag trodde jag skulle svimma av när som helst. Andra gången var på sjukhuset ("för där finns det resurser om du skulle bli riktigt dålig igen") och gynekologen höll på i en halvtimme och det gjorde så förbannat ont att jag var beredd att avsluta och gå hem mitt i proceduren.

Så barnmorskor/gynekologer som påstår att det inte finns nån känsel i den delen av kroppen borde gå hem och läsa om sin kurslitteratur.

Anonym
Anonym
1/20/17, 11:55 PM
#13

Hade 3e graden av cellförändringar som jag tog bort. Dels ska du ju få bedövning som du själv smörjer i öppningen och sen lägger de lokalbedövning inuti. Står i kallelsen att det görs i narkos eller lokalbedövning så jag känner mig oerhört förvånad av att du inte fick någon lokalbedövning? Det där känns verkligen som att någon har råkat radera en mening i metodbeskrivningen på sjukhuset..

Annons:
Anonym
Anonym
1/20/17, 11:58 PM
#14

Men det är ju när man tar bort det också. Det kanske inte blir av för dig TS då det kan läka ut själv. Men själva vävnadsprovet kommer jag inte ihåg så mkt av. Tror inte jag fick nåt då..

annia1
1/21/17, 3:58 AM
#15

Anonym #13 det du beskriver låter mer som att det är steget efter biopsi. Alltså man har redan konstaterat vilken grad man har av cellförändringar och får genom ingrepp för att ta bort dom. Och vid såna ingrepp är man alltid sövd eller får lokalbedövning.

MoaL När jag tog biopsi så blev jag erbjuden bedövning, men gjorde utan. För mig så kändes det inte just nånting ändå så togs det tre bitar. Nu vet jag inte, men jag tror att det kändes så väldigt mycket för dig tror jag i huvudsak berodde på att instrumentet var slött. För som #10 IaMiaMaria skriver så går det snabbt, eller kanske ska säga ska gå snabbt så man knappt hinner reagera på att dom gör nåt. Men behöver dom ta biopsi igen så kräv bedövning för det ska du kunna få.

.

Lojs
1/23/17, 2:44 PM
#16

Jag var och tog vävnadsprov i förra veckan och det gjorde skitont, inte så farligt som vissa andra i tråden beskriver, men jag kan absolut förstå att det kan vara så illa!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

SuperLimm
1/24/17, 11:28 AM
#17

Jag har haft cellförändringar i några år innan jag fick "opereras" och skära bort yttersta delen av levmobdertappen. Det ingreppet får man narkos och lokalbedövning för. Men jag har aldrig blivit erbjuden eller ens fått det när jag frågat vid vävnadsprovet dom gör om man har cellförändringar vid cellprov. Första gången visste jag inte, då tog hon fyra provbitar. Jag har aldrig haft problem med gynundersökningar men efter det sitter jag alltid och spänner mig. Så nu när jag ska på cellprov (går en gång om året) bönar och ber jag alltid till den som gör provet att dom inte ska knipsa något.

Sist tog jag ur min spiral och det gjorde ännu ondare. Höll på att svimma då hon inte fick ut den för den satt fast. Efter fick jag ett glas saft och sitta en stund för jag blev helt vit så hon såg på mig att det gjorde väldigt ont.

Mvh Linn

MoaL
2/21/17, 9:18 PM
#18

Tack för svar allesammans!

#15 När hon bytte instrument till ett som inte var slött gjorde det lika ont, bara en kortare stund. 

#17 Jag kommer inte att böna och be, jag kommer bara att säga att de inte får ta något vävnadsprov utan bedövning. Det är ju knappast så att de kommer att försöka "i smyg", i sådana fall lär personen ifråga få en fot rakt i ansiktet. 😡 

Jag är riktigt grinig på det här fortfarande och är inte ens i närheten av att ha kommit över det där vävnadsprovet kan jag ju säga, usch och fy. 😟

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tarotstollan
2/22/17, 10:51 PM
#19

Jag har varit och tagit vanligt cellprov idag och vilken smärta! Jag skrek rakt ut, så ont gjorde det!😢 Hon bytte spekulum 3 ggr och hon vet inte ens om hon lyckades få med några celler…Jag hoppas verkligen att hon lyckades för detta vill jag inte göra om igen!
Det har alltid gjort ont på mig och jag tycker att det blivit värre för varje gång. Nu var det sista gången jag erbjuds detta, så jag hoppas verkligen inte jag behöver komma tillbaka och göra om det.😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadeira
2/23/17, 12:44 PM
#20

För mig gjorde det ont, men det var en kort och intensiv smärta som gick över fort och inte så att jag höll på att svimme eller något. Efteråt hade jag lite mensvärksliknande smärta några dagar och lätt blödning i kanske en eller två dagar. 

Vanligt cellprov känns bara obehagligt tycker jag och har aldrig gjort ont.

Annons:
Carinlinnea
6/19/18, 3:22 PM
#21

Vad olika det kan vara. Känner verkligen med er som haft en smärtsam upplevelse, men har själv inte alls den erfarenheten. Tog nyligen vävnadsprov vid en rutinkontroll då jag haft lätta cellförändringar. Läkaren tog tre prover med en pytteliten tång. De två inte kändes alls medan det tredje kändes typ som ett litet nyp. Sen var det klart.

Bjallstal
6/19/18, 5:04 PM
#22

Jag tyckte inte att det gjorde alls ont. Lite som svag mensvärk men inte mer. Så det är nog väldigt individuellt. Min syrra däremot är väldigt smärtkänslig och har svimmat de två första gångerna dem ens försökte på henne. Sedan gick hon till en annan mottagning och, visst det gjorde väldigt ont, men inte alls på samma nivå. Så handlar nog lite om hur den är som gör det med

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
6/19/18, 5:04 PM
#23

Jag tyckte inte att det gjorde alls ont. Lite som svag mensvärk men inte mer. Så det är nog väldigt individuellt. Min syrra däremot är väldigt smärtkänslig och har svimmat de två första gångerna dem ens försökte på henne. Sedan gick hon till en annan mottagning och, visst det gjorde väldigt ont, men inte alls på samma nivå. Så handlar nog lite om hur den är som gör det med

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: