Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 2330 ggr
[postmortum91]
2016-12-27 21:46

Deppar över husköp

Snart börjar jag gråta. Jag har drömt om att köpa hus i flera år, även som barn. Nu med barn drömmer och längtar jag varje dag. Jag har ansökt om lånelöfte hos många banker och endast länsförsäkringar har sagt ja (om vi lyckas spara undan 60 000 kr. Nu har vi äntligen lyckats fixa fram dessa pengar. Jag ringde idag till dem men fick prata med en annan som jag inte pratat med tidigare. Hon sa inget om de 60 000 att det var för lite trots att huset ligger på 1595000 kr. De verkar ha lägsta nivå 60 000 kr. Dock gnällde hon över att jag inte har fast anställning. Detta har de vetat om alla andra gånger men då sagt "det spelar oss ingen roll så länge du har inkomst och har 60 000. Hon skulle dubbelkolla med sina kollegor och ringa tillbaka men det känns som vi aldrig kommer få huslån. Nu är det ännu ett drömhus som jag säkerligen kommer få mista chansen till. Jag är så jävla Depp just nu. Vi har kämpat i 7 år och tagit oss uppåt. Sambon har gått tillfälliga jobb och sedan fått gå, hoppen väcks "denna gången kanske vi ändå kan börja leva" men sen så får han ändå inte fortsätta. Nu har jag fått ett stabilt jobb men det kommer säkert ta oss 5-10 år att spara ihop 300000 kr.

Annons:
Jojaton
2016-12-27 21:59
#1

Av egen erfarenhet så kan kraven skilja oerhört mycket beroende på vilken bank man pratar med! Jag köpte lägenhet för ett par år sedan och när jag bokade möte med banken jag hade då sa de att der var omöjligt för mig att få ett lån, trots att min konantinsats var en tredjedel av vad jag ville låna. Gick till en annan bank och de sa direkt att det var inga problem, det skulle vi fixa. Så försök prata med den första igen, eller kolla med andra banker i närheten om ni har möjlighet till det :)

Johanna - Instagram

Agafia
2016-12-27 22:13
#2

Bankernas krav på fast inkomst osv. Har höjts rejält de senaste åren pga att folk fått lån till bla husköp som de sedan inte klarar av att betala . Detta gör också att ungdomar som vill flytta hemifrån får bo i andra hand eller inte flytta alls……. Den bittra sanningen tyvärr

[rumelle]
2016-12-27 22:32
#3

60 000 låter ju inte tillräckligt om huset kostar över 1,5 miljoner. Handpenning är ju 15% och sedan tillkommer lagfart och pantbrevskostnader. Har precis köpt hus för 850 000 kr. Har betalat 85 000 till ägaren nu och när vi ska ta lånet är det 67 000 kr till som vi ska betala för att täcka resten av handpenningen, lagfart och pantbrev.

landsbygdsbo
2016-12-27 23:09
#4

Hur jäkligt det kan kännas är det bättre att banken säger nej, än att ni får gå från hus och hem om några år då räntan når mer normala nivåer.

Och då lär huspriserna sjunka…

vendelay
2016-12-28 05:09
#5

Tycker också att 60 000 kr i handpenning låter otroligt lite för ett lån på nästan 1,6 miljoner? Vår handpenning var 150 000 på 1,5 miljoner. Jag hade tur för jag hade fast anställning och inkomst när jag ansökte men jag säger som de andra, testa en annan bank. Hade en vän som behövde låna pengar till sin lägenhet som fick tre avslag innan den sista sa ja. 

Men tänk på att kolla räntesatsen då, banken vill ju vara helt hundra på att få tillbaka alla sina pengar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-12-28 08:11
#6

Man bör väl klara av ett annuitetslån där annuiteten ligger på 10% av lånebeloppet.

Då klarar man de räntehöjningar som troligtvis kommer.

Det gör nu inte de flesta, men 5% skulle vara ett absolut krav.

Förklaring

Bildresultat

Annons:
[Devya]
2016-12-28 08:31
#7

Måste säga att 60 000 låter som ingenting. Minimum brukar ju vara 300 000? Åtminstone är det som jag har fått höra från de som har köpt lägenhet, vet inte hur det är med husköp.

Sen blir jag även lite fundersam över hur ni kommer klara av att ha ett hus om det var svårt för er att få fram bara 60 000 vilket jag personligen tycker är jättelite. Jag och min sambo får ihop den summan efter ett halvår, högst.  Då har vi förstås inga barn men inga höga löner alls då jag själv lever under minimum lön.

landsbygdsbo
2016-12-28 08:57
#8

#7

Det är ju några av de saker som banken tar med i beräkningen vid ett lån.

+ objektets egen säkerhet.

Ett hus i ett attraktivt område har förutom ett högt pris även större säkerhet.

Ligger ofta i områden med bra förbindelser.

En kåk i skogen är billigare men det finns ju alltid en orsak till det lägre priset.

Driftskostnaderna på ett hus ligger väl på runt 10 000/månad

Med en bra lånebild

Är det då precis vad en familj mäktar med, vad händer då när värmesystemet kraschar, eller taket måste bytas. Går man till banken och lånar ytterligare?

Eller lånar man man på kortet. i vilket fal så blir det hela lätt en ekonomisk spiral med nedåtgående trend.

OlgaMaria
2016-12-28 08:58
#9

Det är inte lätt att komma in på husmarknaden tyvärr. Det är väldigt vanligt att man lånar av föräldrar t ex för kontantinsatsen. Hursomhelst, ge inte upp och fortsätt spara!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2016-12-28 14:36
#10

#8 Jepp, jag ser det som en stor risk då man köper hus. Tänk om allt går fel en månad eller flera månader osv. Då kan man behöva punga en massa pengar som man inte har. 

Många drömmer om att köpa hus men det är oftast inte så underbart och härligt som folk fantiserar. Om det verkligen vill sig illa så kan det bli en mardröm.

Jag tycker att ts borde ännu spara ihop mycket mer pengar. Helst ska det bli en hel del kvar även efter köpet ifall det kan behövas renoveringar. Man vet ju aldrig när olyckan är framme så att säga.

Honestyisdead
2016-12-28 14:38
#11

Själv hade jag aldrig vågat köpa hus utan fast och relativt hög inkomst samt en stor buffert. För fy tusan vad mycket pengar ett hus kan kosta när något måste fixas. Många får ta fler lån för att lösa det.

landsbygdsbo
2016-12-28 14:44
#12

Jo det är nackdelarna. Men fördelarna överväger trots allt.

för de flesta som köper ett boende så innebär det samtidigt ett icke oväsentligt sparande. En individ har kanske, förutom att familjen bott bra, en förmögenhet på3, 4 miljoner skuldfritt när han fyller pension. En rätt trevlig extra pensionsförsäkring.

[Devya]
2016-12-28 14:47
#13

#11  Jo, tyvärr är det ju så. Jag vet av en person som jag jobbar för som har just nu problem med läckande rör. De köpte ett relativt nytt hus från 2015 och de har redan en hel del problem. Som tur är så har de släktingar som är rörmokare och elektriker så de slipper förhoppningsvis lite billigare undan.

Även om jag skulle ha en hög inkomst vet jag inte om jag skulle våga köpa hus men sen igen är ju inte det min dröm. Vi alla har våra egna drömmar. :) Själv drömmer jag om att alltjämt får resa vart jag vill och eventuellt bosätta mig någonannanstans. 

Den här videon förklarar varför jag inte vill köpa hus. Ta det dock med humor. Inget illa ment åt ts. Vi har som sagt alla våra egna drömmar. :)

[https://www.youtube.com/watch?v=YHU_KLYhibI](Adam ruins everything "Adam ruins everything")

Annons:
[Devya]
2016-12-28 14:48
#14

#12 Det där beror ju helt och hållet på. För vissa är det så men för andra kan det vara så att det inte är värt det. Man ska dock inte anta att fördelarna väger emot nackdelarna. Det är att vara lite naiv. :)

Honestyisdead
2016-12-28 17:25
#15

#12 Det blir inga fördelar när pengarna inte räcker till. Då klarar du inte av att betala av huset. Då du inte kan fixa det som behövs eftersom du inte har pengar till det.

landsbygdsbo
2016-12-28 18:05
#16

naturligtvis är det en risk, det är ju därför banken gör en riskanalys…borde alla köpare göra med

Honestyisdead
2016-12-28 19:01
#17

Absolut.

Sindri
2016-12-28 20:21
#18

Att köpa hus = mycket bekymmer, många saker som kan gå fel. Om du är född 91 så är du kanske lite ung för att inse hur mycket jobb det är, vad det kostar att dra runt ett hus med allt omkring.

Jag är uppväxt i lägenhet och drömde alltid om att bo i hus, men jag var över 30 innan drömmen blev verklighet. Hade jag vetat vilket jobb det var hade vi inte köpt just det här huset, men vi har ändå bott här i 30 år. Dock kan jag säga att vi ännu inte hunnit totalrenovera allting. Mycket har vi inte hunnit röra än. Men med huset fullt med barn är det inte så lätt att t ex vara utan badrum i flera veckor.

Som tur var behövde vi inte låna några pengar på den tiden, och hade en ekonomisk buffert, annars hade vi aldrig kunnat bo kvar när det var dags för dränering, nytt tak, nytt kök, VVS etc.

Du är ännu så himla ung - lugna dig och spara på. Du får säkert ditt hus en dag.

Åsa S
2016-12-28 21:51
#19

Japp låter inte som det är läge skaffa hus ifall ekonomin är så knaper och som sagt ni är unga. Jag ville också ha hus när jag var under 30 men sedan såg jag fördelarna med att äga en lägenhet istället, det kostar mindre, mindre att reparera etc. och jag bor i stockholm så då skulle jag behöva sätta av så mycket av min lön bara till bostadslån, reparationer, drift mm. att man ju skulle leva som en fattiglapp och knappt ha råd att äta ifall man skulle skaffa hus. (även bostadsrätter kostar dock ett  badrum kostar ca 100 000-150 000kr att reparera även i bostadsrätter och man bör ha ekonomi att klara av även såna reparationer och när man äger hus kan man ju behöva reparera sånt som tak och fasad med det slipper man ju i bostadsrätter)Jag föredrar att leva och njuta och nu vid 45 har vi sparat ihop till en sommarstuga så nu har jag min lilla röda stuga och en fin trädgård, visserligen 1 och en halv timmes bilfärd bort men jag kan njuta en massa under helger och semestrar, och en sommarstuga behöver inte vara perfekt men går nått sönder har vi nu en så stabil ekonomi att vi kan klara av en oförutsedd utgift även om den skulle vara stor. Man kan njuta mera av huset ifall man inte oroar sig för ekonomin och hur man ska kunna betala alla räkningar när nått går sönder och ska lagas.

oh-la
2016-12-29 09:19
#20

60000 låter otroligt lite som insats. Idag kräver ju bankerna 15%. De övriga lån, över 85% av bostadens värde är topplån, lån utan säkerhet, dyra räntor och ofta en riktigt tuff amorterinsplan. Jag bet ingen som fått lån med så lite insats, och ärligt skulle jag inte våga köpa hus med så små marginaler. Även om drömmen är stor måste man vara realist och inte sätta sig i den berömda skiten för att man har drömmar. Därmed inte sagt att man ska strunta i sina drömmar, men man får kämpa ännu mer för att nå dit. Det finns fler hus! Jag och min man har drömt om hus i många år. Jag har alltid velat ha eget hus sedan jag var liten. Nu ska vi börja leta, men då har båda välbetalda festa jobb och runt 1,5 miljoner på banken i insats. Nu känns det som vi har höjden och möjligheten.

Annons:
[Kaoskaos]
2016-12-29 09:57
#21

Det är ju inte bara kontantinsatsen som ska betalas , utan även pantbrev och lagfart . Bekanta till mig köpte hus efter en månad i huset gick både spis och tvättmaskin sönder . Och dom hade ingen buffert vilken gjorde att dom fick ta onödiga lån. när vi köpte hus såg vi till att vi dels hade hela kontantinsatsen , pantbrev, lagfart och minst 50 000 i buffert . Och då köpte vi ett hus som endast var 8 år gammalt . Sen att köpa hus när man inte har fast inkomst hade jag aldrig vågat . Det kan ju faktist bli så att ni inte har råd och ställa till det så pass att ni hamnar på krono . Jag förstår eran längtan verkligen för jag var i samma sist men gör det rätt från början :)

Surpan
2016-12-29 10:16
#22

Det är en sak att längta efter hus men att gå runt och känna att livet inte börjat ännu på grund av att ni inte har hus är inte så sunt. Speciellt inte när ni har barn. Livet är det som pågår nu. Det går att längta efter hus och vara nöjd med det man har samtidigt. Man kan inte sätta all sin lycka i ett hus.

/Surpan

landsbygdsbo
2016-12-29 12:34
#23

I Bibeln står det väl, att den som har skall det vara givet…

Och det gäller verkligen vad det gäller husköp.

Den som köper en kåk och för med sig en för liten buffert,  skapar förmodligen bara lidande och oro. Den som har med sig en buffert får med betydligt större sannolikhet en positiv erfarenhet av sitt husköp.

Aleya
2016-12-29 13:06
#24

Varför stressa med att ha hus? Bara man har tak över huvudet så skulle jag inte känna denna stressen som du verkar ha. Saker kommer men det kan ta lite tid. Så låt inte detta förpesta ditt liv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pyromanen
2016-12-29 15:10
#25

Jag förstår verkligen huslångtan! Speciellt med barn, jag är en sån som inte skulle trivas i lägenhet! Samtidigt så låter det vetkligen inte som att ni har ekoomi för ett hus för1,5 mio! Det normala nu är ju 15% i kontantinsats och därtill kostnader för pantbrev och lsgfart. Ca 200 000 i ert fall och sen skulle jag säga ha en buffert därutöver för eran egen skull på 40-50000. Har bott i hus nu (två olika) sedan 1993, 23 år, och det är bara att konstatera att vetkligheten som husägare är att det då och då kostar större belopp. I långden ör det inte dyrare än att hyra, men kostnaderna kommer i klump och inte alltid när man är förberedd, så man behöver vetkligen dendär bufferten. Om det är lång tids kämpande bakom att få ihop 60000 då funkar det inte! Kanske kan ni hyra ett hus?

Sarah
2016-12-30 00:20
#26

Låter jättekonstig att ngn skulle sagt ja till att låna ut med bara 60000 kontant och utan fast tjänst. Bara lagfarten på det huset är ca 25000 kr. Drömmen om ett hus kan jag verkligen förstå, men det är väldigt kostsamt. Vi köpte vårt hus när vi var 33 år och det var efterlängtat, men innan det gick det inte. Nu har dessutom amorteringskravet kommit. Det är på 2% av lånet årligen, tills man är nere på 70% av priset. Lånar ni 1.5 miljoner på det huset så innebär det 30000 i amortering per år, utöver räntan. Så ser det tyvärr ut och ni är inte ensamma om att inte ha råd med hus :( dock är ni fortfarande väldigt unga och någon gång kommer det.

[postmortum91]
2016-12-30 09:24
#27

Lagfarten är 1,5 % av priset. Alltså knappt 25000 kr Pantbreven fanns många och mycket av så där är det inte alls mycket. Ringde banken igen och de kräver fast men bad mig ringa när en av oss fixat det så ska vi kunna lösa det :) Ska såklart spara undan så gott vi kan så länge

Annons:
[postmortum91]
2016-12-30 09:25
#28

I oktober har jag räknat ut att vi ska ha kunnat sparat ihop 140000

pyromanen
2016-12-30 09:39
#29

Ni kommer bli husägare förr eller senare! 👍

[Devya]
2016-12-30 21:43
#30

#28 Låter ju riktigt bra! Fortsätt så bara så kommer ni nog att nå er dröm! :) Det gäller bara att ha tålamod nu då. :)

Maria
2016-12-31 11:26
#31

Jag och min man köpte hus först när jag var 44 år och sonen hade flyttat hemifrån. Det fanns ingen möjlighet innan men livet har varit bra ändå.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2017-01-01 13:19
#32

Nu har jag aldrig haft hus i Sverige, bara Danmark, men skillnaderna kan inte vara jättestora. 
Det är inte bara ränta och lån som ska betalas. Det tillkommer en massa. Högre försäkringar, skatt, soptömning, vatten, el, högre transportkosntnader (beroende på om ni ska ha bil eller inte),  underhåll av huset osv.  Det gäller att ha en sparad slant för oförutsedda händelser.  Ha inte för bråttom. Vi var 40 när vi köpte hus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pyromanen
2017-01-01 14:54
#33

Jag var bara 25 då exet och jag köpte hus, men det var et torp för 300.000 och vi hade hela beloppet.

Upp till toppen
Annons: