Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 3709 ggr
äldre kvinna 50talist
12/26/16, 9:59 PM

svettlukt

Jag är en 66 årig kvinna som fått problem med svettlukt.Trots att jag duschar o brukar deo som jag alltid gjort.Har också svårt att få bort lukten  när jag duschar får skrubba ordentligt.Svettas inte  mer än förr men det luktar.Har en mycket svag ämnesomsättningstablett.Är det någon som har tips? Jag känner mig aldrig ren

Annons:
Honestyisdead
12/26/16, 10:02 PM
#1

Har tyvärr inga tips mer än att ta rena kläder efter var dusch och att se över kosten. Maten vi äter påverkar hur vi luktar.

Har någon annan reagerat eller det är du som märker det?

Har du testat bodyscrub?

Maleficum
12/26/16, 10:19 PM
#2

Jag får en illa frän lukt under armarna som inte går att tvätta bort om jag tex ätit vitlök (sen kommer det även när jag ätit vissa andra saker men ännu inte lyckats klura ut exakt vad som ger lukten). Spelar ingen roll hur ofta jag tvättar eller om jag använt deo.

Numera använder jag faktiskt aldrig deo och har betydligt mindre problem med lukt (använde en period hemmagjord deo innan jag sluta helt och den funka betydligt bättre än köpedeo) iaf om jag ser till att hålla hårfritt under armarna också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

OlgaMaria
12/26/16, 10:34 PM
#3

Lactacyd är bra mot envis svettlukt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pyromanen
12/27/16, 9:33 AM
#4

Håller med #2 när det gäller deodorant. När jag använt deo så tar det 2-3 dagar med daglig dush innan det går att få riktigt rent under armarna. Det sitter kvar en sträv hinna av deo på hudennoch i denna sätter sig svett. prova, t.ex när du har ett par lediga dagar att sluta med dei och tvätta med bra tvål (olivtvål är suveränt mycket bättre mot svett än t.ex. Flytande tvål eller barnängen fast tvål, rekommenderar verkligen olivtvål) om du fungerar som mig så blir du ren o fräsh efter max dagar 😊

pyromanen
12/27/16, 9:33 AM
#5

3 dagar

Thotis90
12/27/16, 10:03 PM
#6

Har du provat antiperspirant? Skillnaden mellan deodorant och antiperspirant är att deodorant förebygger/reducerar svettlukt medan antiperspirant förebygger/reducerar att man svettas. På mig kryper svettlukten fram fast jag har deodorant medan jag inte luktar alls när jag har tagit på antiperspirant direkt efter att jag är nyduschad.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Agafia
12/27/16, 10:22 PM
#7

Obalans i hormonerna och olika mediciner kan göra att svetten luktar kraftigare.

nypisnina
12/27/16, 10:25 PM
#8

Har två nära vänner med liknande problem och båda började använda deodorant för män, rexona tror jag det är, eller Nivea. Det luktar kille precis när de har använt det men så fort det har torkat så luktar det ingenting, alltså verkligen ingenting, och det torkar fort! 🙂

[AnimeV4]
12/31/16, 7:45 PM
#9

Har också problem. Kan tvätta mig under armhålorna 5 gånger och använda deo men fortfarande ha någon lukt kvar. Jag har inte luktat så innan, så det kan ju vara stress.. Lite svårt  när man mår så dåligt att starkare dofter. Ska pröva Lactacyd, den är ju mild!

Mia-45
1/2/17, 6:34 PM
#10

#8 
Ja Nivea är kanonbra. Jag använder den som håller i 48 timmar. Och det håller verkligen! 😃

Tant Grön
1/5/17, 12:01 PM
#11

Har ni provat bikarbonat?

[AnimeV4]
1/5/17, 6:04 PM
#12

#11 Jag provade att göra en egen deo som innehöll bland annat bikarbonat, tea tree-olja och torkad lavendel, men den hjälpte inte mot lukten och var för sträv för mina armhålor😕

Tant Grön
1/5/17, 6:47 PM
#13

Tea tree är starkt för huden. Man kan prova att ta lite bikarbonat i handen och gnida runt försiktigt i torra rena armhålor. Jag tycker att det hjälper bättre än deo.

Annons:
[Devya]
1/5/17, 7:17 PM
#14

#12 Använd helst aldrig tea tree oil på det viset. Vi har känsliga armhålor och tea tre oil är faktiskt väldigt starkt.

Jag använder endast tea tre oil på finnar som ploppar fram ibland. Det torkar ut dem direkt.Jag får dock inte använda det för ofta för då förstör det min hud totalt.

Maleficum
1/5/17, 8:33 PM
#15

Jag gjorde egen deo med bikarbonat, majsstärkelse och kokosolja. Sen använde jag en gammal försvaretshudsalva greja och smeta ner det i och hade i kylen (så den behöll fastare konsistens) och tryckte upp lite och körde på efter dusch. Vill man ha lite doft kan man ha i nån droppe eterisk olja men tyckte inte det var nödvändigt.

Sen tog det ju såklart någon vecka eller så innan kroppen ställt om sig och armhålorna blivit helt "rena" från "köpedeon", fick något tips att i början också tvätta nån gång med bikarbonat/bakpulver blandat i lite vatten istället för tvål.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
1/5/17, 11:58 PM
#16

Bara bikarbonat kanske kan vara något!

Jag använder aldrig tea tree-olja outspädd och doserar rätt. Det är inte alls omöjligt att använda, däremot kan vissa reagera på den, precis som med andra saker. Det funkar bra i en oljeblandning (sheasmör nilotica + tea tree) mot min akne.

http://www.shenet.se/ravaror/eoteatree.html

#15 Gick också efter det receptet, men körde rismjöl istället för majsstärkelse. Var ingen hit för mina armhålor.

[Devya]
1/6/17, 7:21 AM
#17

#16 Jag skulle dock inte rekommendera det. Kan också vara värt att nämna att den är otroligt giftig för åtminstone katter och hundar. Så var försiktig då ni tillagar krämer och dylikt som innehåller tea tree oil.

Sen kan tea tree oil störa normala hormonella funktioner.

Tant Grön
1/6/17, 1:09 PM
#18

När jag tagit bort en fästing, så brukar jag ta koncentrerad tee tree oil på en bomullstuss och hålla en stund mot bettet. Tee tree oil sägs ju tränga in en bit i huden, så den kan ta död på ev. saker som fästingen kan ha haft. Annars använder jag den aldrig.

[AnimeV4]
1/7/17, 4:53 PM
#19

#17 Tänker alltid på djuren när jag slänger ihop något som inte är bra eller rentav farligt för dem. Har du någon bra länk du läst om hormonstörningarna på?

#18 Ja, tea tree dödar både bakterier och virus och sägs vara effektiv mot annat.

Upp till toppen
Annons: