Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1191 ggr
Eveo
12/19/16, 12:11 AM

Hormonspiral 4år, blödning

Ska försöka göra historien kort, känner bara att jag måste få höra om det finns andra som upplevt liknande. Jag har hormonspiralen Mirena insatt sedan strax över 4år tillbaka. I 3veckor har jag haft blödningar och blodiga flytningar, ömma bröst, extrem trötthet, huvudvärk, illamående och värk i ryggen. Känner mig knappt levande längre. Var på vårdcentralen för en vecka sedan och spiralen satt iaf kvar vad hon kunde se. Ett gravtest togs också som visade negativt. Har pratat med gyn och de tror hormonerna i spiralen börjar ta slut och en tid 9e jan för att ta ut den är bokad. Har googlat i oändlighet och inte hittat någon med liknande erfarenhet. Kan det vara ett missfall? Kan det vara något annat? Jag har ont och är orolig men vården ger mig inga svar eller hjälp. Jag kommer att ta ut spiralen vid bokat datum och i dagsläget vågar jag inte sätta in någon ny. Hade velat få svar på vad som orsakat mitt nuvarande mående, men eftersom jag inte får möjlighet att göra något ultraljud eller undersökning så hoppas jag febrilt på att hitta någon annan med egen erfarenhet.

No time to waste, only time to treasure.

Annons:
obstitant
12/19/16, 1:38 AM
#1

Min första spiral "tog slut" efter knappt 4 år, och då fick jag gradvis tillbaka de besvärliga menstruationer som var främsta anledningen till att jag hade den. Bytte den i förtid efter 4 år istället för 5 pga det. Men då var det mer som vanlig mens, visserligen med alla tänkbara pms-symtom, mensvärk osv, men det höll inte på i flera veckor och jag mådde inte så dåligt som du verkar göra.

Mest sannolikt är kanske att det "bara" är hormonerna som har råkat i olag, men jag förstår att du är fundersam och vill veta om det är nåt annat. Hoppas det blir bättre när de tar ut den!

Eveo
12/20/16, 12:03 AM
#2

#1Tack för svar! Tycker att det är konstigt att man inte blir informerad om att spiralen kan behöva tas ut i förtid, hade aldrig hört talas om det förrän Gyn så att det kunde vara orsaken! Jag bara går och längtar efter att ta ut den, kommer troligtvis att testa minipiller istället eftersom jag inte alls är sugen på att sätta in en ny.

No time to waste, only time to treasure.

Upp till toppen
Annons: