Annons:
Etikettkillsnack
Läst 1539 ggr
Anonym
Anonym
2016-12-18 18:47

Stalker(?) bli av med?

Hej.

tror jag fått en stalker på halsen.

personen är besatt tar inte ett nej, sa att han sitter och tittar på min bild jag skicka och aldrig kan sluta tänka på mig. Sa att han vill att jag ska åka till honom men jag sa nej, trots det spammar han mig dag ut och in med frågan. Känns så besatt, jag blir rädd hade jag märkt att jag inte fått gensvar av någon hade jag lagt ner mina försök men verkar inte vara så hos den här killen/mannen, vad är bästa och mest vänliga sättet att bli av med en "stalker"  vet att han säkert inte är det men får såna vibbar. Jag är rädd för att klippa banden helt i rädsla av att han ska använda det emot mig också på något sätt, men det kanske ändå är det bästa viset? han kommer ha svårt att nå mig i verkliga livet just nu sker det mesta över nätet men är inte omöjligt att han en dag kan komma åt mig. vill hitta ett sätt att lugna situationen på.

Annons:
Honestyisdead
2016-12-18 18:49
#1

Jag hade blockerat utan att tveka. Du har redan sagt nej. Du kan inte göra mer. Ju längre du drar ut på det ju större är risken att han blir mer besatt. För en stalkar ser alla ord du skriver som uppmuntran.

obstitant
2016-12-18 19:30
#2

Blocka överallt. (Om du vill och om det finns den minsta otydlighet kan du först skicka ett meddelande och säga "jag vill inte ha kontakt med dig, lämna mig i fred, tack". ) En person som beter sig så här gränslöst gör sig inte förtjänt av någon artighet eller hänsyn.

Skulle han sen försöka kontakta dig IRL meddelar du att om han inte låter dig vara i fred kontaktar du polisen, och sen gör du det. Men förhoppningsvis räcker det med totalblock på nätet!

Halvdansken
2016-12-18 19:51
#3

På vad sätt skulle han använda det emot dig?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anonym
Anonym
2016-12-18 20:01
#4

#3 Lite paranoida tankar men han verkar så pass skum att jag inte vet vad han är kapabel till när jag inte svarat tillräckligt snabbt kan han säga kommentarer som kan uppfattas hotfulla, tänker om han skulle skicka ut felaktig information / sprida rykten om mig skapa någon fejkprofil i mitt namn eller ja vad som. Tänker bara att han nog lätt kan spåra därför har jag velat hålla det i schack.

Honestyisdead
2016-12-18 20:07
#5

Och om han skulle göra det? De som känner dig vet du vad som är sant och inte. 

Du bör definitivt blockera.

Em_
2016-12-18 20:28
#6

Om det skulle bli aktuellt går det ju alltid att skriva på dina sociala medier ungefär att "Jag har valt/tvingats att säga upp kontakten med en person. Denne sprider nu rykten/lögner om mig. Ni som känner mig vet vem jag är och vad jag står för." Lagom luddigt men ändå sant.

När du väl blockar så gör det ordentligt. Minsta lilla tecken från dig så går han i gång igen. Känns skönt efteråt också att kunna tänka, okej han vet en del om mig, men från och med nu kan han inte ta reda på något mer.


Annons:
Halvdansken
2016-12-18 20:56
#7

Ja, blockera honom nu!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Devya]
2016-12-19 07:26
#8

Det är väl bara att blocka? I framtiden hoppas jag att du är lite mer försiktig med vem du skickar bilder till. Man bör nog känna personen ifråga ganska bra innan man skickar bilder. Man vet aldrig vem som gömmer sig bakom skärmen.

Jag har själv gjort misstaget att skicka bilder då jag var typ 16 men då endast vanliga selfies.  Det blev inte särskilt trevligt då jag fick veta att han var ganska så kär i mig och sparade allt jag hade skrivit och alla bilder som jag hade skickat till honom. Jag hade inte sparat några bilder eller meddelanden som jag fått från honom eftersom jag förstod verkligen inte poängen med det. 10 år efteråt fick jag veta att han fortfarande hade precis alla bilder kvar, sparade på en extern hårdskiva eftersom han tydligen var ännu väldigt kär i mig (och då hade han ändå en tjej och ett barn på kommande). Tack och lov var det ju inga intima bilder men det kändes ändå otroligt obehagligt så jag har ingen kontakt med honom idag.

Anonym
Anonym
2016-12-19 14:19
#9

Har blockat nu!! men tyckte inte det var så enkelt av personliga skäl inklusive rädslor.

 Men ett exempel #8 på facebook så delar man bilder på sig själv till hela världen och det brukar inte folk tänka så mycket på är inte så lätt att skydda sig alltid, jag är väldigt privat av mig men det brukar gå bra att skicka normala bilder för det mesta så vill inte behöva inskränka mig själv för mycket.

Honestyisdead
2016-12-19 15:11
#10

#9 Därför lägger man inte till främlingar på Facebook.

Anonym
Anonym
2016-12-19 18:26
#11

#10 har inga främlingar på facebook och skulle aldrig adda menar bara att vem som helst kan gå in på ens facebook sida och även med väldigt privata inställningar syns ibland bilder, jag har fått random meddelanden förut nu har jag fixat så ingen kan meddela mig tror jag. Det var inte via facebook som jag blev kontaktad heller, men jag menar jag vill ändå inte behöva vara rädd för att visa mitt ansikte.

[Devya]
2016-12-20 07:13
#12

#11 Visst kan man fixa så att andra som inte är vän med en på fb kan inte bläddra bland ens bilder. Finns väldigt många som har det så.

Honestyisdead
2016-12-20 09:47
#13

Det enda man inte kan dölja är profilbilden och dem stora bilden man har på sidan

Annons:
Anonym
Anonym
2016-12-20 20:26
#14

#12 Menar profilbilden, men för mig räcker det att dem får tag i en bild. Men som sagt jag skickar inte till vem som.

Ria74
2016-12-21 22:22
#15

Klipp all kontakt så fort du kan, se till att han inte kan kontakta dig och på så sätt få feedback från dig.

Har varit i din situation för några år sedan och vet hur jobbigt det är. Känner du dig hotad så polisanmäl.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
2016-12-21 22:29
#16

#9 Jag glömde skriva att det är bra gjort av dig att blockera. 

Förhoppningsvis är han inte en galning utan bara lite dum som inte tog till sig det du skrev och trodde att tjat skulle få dig att ändra åsikt. Det är tyvärr inte ovanligt. Galningar är däremot inte så vanliga.

Anonym
Anonym
2016-12-21 23:44
#17

tack!

Upp till toppen
Annons: