Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1122 ggr
pyromanen
2016-12-15 15:37

P-piller, minipiller och depression

Något jag varit övertygad om länge (se tidigare tråd jag startat) är att biverkningarna med p-piller och minipiller är mycketmycket vanligare än vad som står på bipacksedlar och vad man får av info av de som skriver ut pillren.  Nu är en mycket stor och grundlig undersökning klar i Danmark där 1 million kvinnor följts i 13 år! och denna visar att risken att drabbad av depression är rejält mycket större om man äter p-piller och ännu större vid minipiller.  Och större risk är det om man är ung jämfört med lite äldre.

Kan inte påstå jag blev förvånat.  Men skrämmande att detta inte pratas om mer än vad det gör!  Så många liv med åratal av nedsatt livsglädje, livskvalité och lust!! på grund av piller man tar utan att vara sjuk. Jag blir arg!

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/oct/03/pill-linked-depression-doctors-hormonal-contraceptives

Annons:
SuperLimm
2016-12-16 08:49
#1

Jag håller med! Sen tycker jag också det är konstigt att folk runtomkring inte reagerar och talar om för människor som mår dåligt att sluta med det preventivmedel dom äter om det är ett sånt som ger såna biverkningar.

Jag själv använde p-plåster under några månader och jag mådde så dåligt och fick såna humörsvägningar att min mamma tillslut sa till mig att sluta med dom. Tycker det är konstigt att fler inte gör samma kopplingar faktiskt.

Mvh Linn

Thotis90
2016-12-16 15:58
#2

Jag har varit deprimerad i hela mitt liv och kan inte hålla med om att det är värre med minipiller. Jag kände mig mycket sämre med p-piller (jämför med när jag gick oskyddad) och har inga biverkningar alls med minipiller - och då äter jag 2st/dag.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annielle
2016-12-16 18:01
#3

Jag håller med, men det är skrämmande att detta gäller en massa  andra läkemedel som skrivs ut med mycket värre biverkningar än vad som nämns i en massa andra sammanhang också . 😡😮😕

Hade det funnits mer information/dokumentation hade man ju i många fall kunnat göra livsstilsförändringar eller använda ett annat läkemedel med mindre biverkningar åtminstone.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Scorpio97
2016-12-16 19:57
#4

Jag tycker det pratas om det relativt mycket. I min gymnasieklass visste dom flesta att p-piller och liknande kunde ha ganska allvarliga biverkningar osv, samt att det som stod på bipacksedeln inte alltid var sanningen. Men det varierar ju säkert mellan olika grupper, hur mycket man vet om det och hur mycket man pratar om det.

Däremot är jag lite besviken att ungdomsmottagningen inte ger mer info om det eller pratar mer om det. Barnmorskan sa ingenting om psykiska biverkningar när jag började med pillrena eller när jag var där för att ta reda på vad som passade bäst för mig. Dom frågar inte om det när jag förnyar mitt recept heller. 

Dock var jag väl medveten om biverkningarna när jag valde att skaffa p-piller, och jag höll noga koll på mitt mående samt bad min familj att tänka på det när jag började - ifall jag börja må sämre eller liknande utan att märka det.
Jag har hittills inte fått några negativa biverkningar (varken fysiskt eller psykiskt), och mitt liv blir klart bättre med p-piller än utan. Så för just mig är det värt det.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: