Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 846 ggr
Sparven88
12/15/16, 4:17 AM

Kräksjuka

Hej! Natten till måndag började min son kaskadkräka, och jag började kräka några timmar efter honom. Jag höll på i ungefär 12 timmar och sen var det liksom borta. Kunde äta relativt ordentligt igen sen på kvällen. Inatt har jag varit så orolig i kroppen, vaknade av magont vid 2-snåret och nu för en stund sen var jag uppe och kaskadkräkte.. Börjar rond 2 nu? Någon som haft liknande?

Annons:
Tjeja
12/15/16, 4:59 AM
#1

Calisi virus den SK vinterkräksjukan muterar fort och kan bete sig så att den går varv på varv i samma familj/grupp/hushåll etc innan man får stopp på eländet. Kaskad kräkningar är signaturen.. Ett aber man är livrädd för i vården då det ibland inte går att få stopp på en del avdelningar med mindre än att de både stängs, töms och saneras. Hoppas du har något annat som inte är lika hysteriskt smittsamt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sparven88
12/15/16, 5:10 AM
#2

Tack för svar! Usch, är det karantän som gäller eller är det redan kört? Pussade både sonen å sambon igår. Kaskadkräker än, får inte behålla en liten klunk vatten. Jag var så glad över att jag kom lindrigt undan i måndags. Men det var kanske något löjligt förspel…

Tjeja
12/15/16, 5:27 AM
#3

Ja för din familj är det redan kört om det är vinterkräken ni har.. Karantän för hela familjen tills alla är friska egentligen. Barnen får inte gå till skola o dagis etc så länge någon i familjen är sjuk + 48 h friska har jag för mig. Calici är värsta sorten nämligen som man är räddast för att få in på något ställe eftersom det är såå hopplöst svårt att bli av med sedan. 😥 virusens sätter sig på allting liksom från väggar till golv till tak och måste skuras bort. Uff skitjobbigt att ta hand om! Städningen för att bli av med skiten när alla tillfrisknat är mycket jobbigare än kräkandet tycker jag. Släng gärna saker som inte går att rengöra riktigt ordentligt efteråt. Blä

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sparven88
12/15/16, 5:32 AM
#4

Ja; det är 48 h från sista symptomet som gäller på förskolorna. Jobbar själv där nämligen, så idag skulle vi gått tillbaka ( eller jag i alla fall, sonen skulle vara hemma idag med då han inte äter så bra än) dit. Lite tråkigt att behöva ringa sig sjuk igen när jag sa igår att jag skulle komma. Oj, det är så smittsamt alltså?! Just nu ser jag fram emot att få städa… 😥😖

Tjeja
12/15/16, 8:45 AM
#5

Aj då. Ja det är nog desperat personalbrist i sjuktider överallt nu. Kanske klen tröst när man spyr som värst, men alltid något ändå, det brukar vara ganska kort sjukdomsförlopp ändå. Runt 2 dygn typ. Har man "tur i oturen" är hela familjen "klar" o allt som vanligt igen på en vecka om alla insjuknar tätt. Lycka till o hoppas ni klarar er lindrigt undan ändå. 🌷

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sparven88
12/15/16, 12:25 PM
#6

Tack så mycket! Så löjligt törstig bara, drack två klunkar. Hoppas på att få behålla dem. Nu har sonen börjat bajsa löst, så det vore väl bara ett önsketänkande att han skulle klara sig. Tack igen!

Annons:
Tjeja
12/17/16, 6:33 AM
#7

Förstår att du är törstig! Hur går det för dig och er? Koka/blanda gärna till en vätskeersättning och ta en tesked av det åt gången med några minuters mellanrum! Bästa sättet att få igen och få behålla så mycket som möjligt. Det är ju viktigt att få i sig vätska framför allt och få behålla något av det. Men socker och salt behövs också för att få energi och få ordning på elektrolyterna igen. Det vet du förstås redan nen en påminnelse skadar kanske inte i a f. Avslagen cocacola eller Te med mycket socker och en gnutta salt i kan göra under att småmata med.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sparven88
12/17/16, 9:28 AM
#8

Hej! Jo men det går relativt bra. Jag vet inte riktigt vad vi åkt på egentligen.. det är bara jag som kräkt, min sambo klarade sig med bara diarree. Sonen har *peppar peppar* klarat sig! Jag slutade kräka vid lunch i torsdags, i torsdagskväll hade vi feber både jag å min sambo och ont i kroppen. Jag är förkyld å har en jäkla hosta samtidigt..låter mer som influensa i mina öron; men ja.. jag vet inte. Tack för tipsen! :)

Annielle
12/17/16, 10:20 AM
#9

Man har inga kaskadkräkningar vid influensa som du har haft, låter ju mer som att du har haft oturen att vara förkyld samtidigt! 😕

Sen får inte alla vinterkräksjuka, man kan vara immun eller ha turen att drabbas lindrigare.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: