Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1094 ggr
CaptainBunchie
2016-12-12 22:12

Hypotyreos?

Någon här inne som har erfarenhet av Hypotyreos?
(För ni som inte vet vad det är jag pratar om men är nyfikna: http://hypotyreos.info/)

Jag har varit dålig till och från i flera år, men senaste året har allt bara gått nedåt. Har sedan några mån tillbaka försökt lura ut vad sjutton det är för fel, för somsagt blir det bara värre. Råkade sitta och googla en dag eftersom konstant säger att de inte hittar något, och råkade ramla över just Hypo. Började läsa och symptom efter symptom efter symptom stämde överens med mina problem.

Det kvittar ju hur många prover läkarna tar, hur mycket de kollar och klämmer på mig, de hittar ju inget. Och när jag nämnde lite detta om Hypo som inte syns så nästan skrattar de av det, då det inte anses vara en 'riktig' sjukdom.

Hur ska man veta om man har det om det inte kan synas?
Borde man inte ha rätt till att testa medicin?
Finns det någon läkare i Sverige/Jönköpingstrakten som faktiskt tar en på allvar?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
IaMiaMaria
2016-12-12 23:15
#1

Man kan ju testa sköldkörtelns funktion via blodprov och är dom blodproverna bra så funkar ju sköldkörteln normal.

Det har ju kommit nåt nytt som kallas lite som "modediagos" Hypothyreos typ 2. Men det finns vad jag vet inga medicinska studier som visar på att det verkligen finns. Och sjukvården bedriver ju evidensbaserad vård. Om man tror att det kan vara det så kan man söka sig till alternativ vård.

Sen kan man ju ha symtom som liknar Hypothyreos men att det är något annat, som tex utmattning, depression, olika näringsbrister mm. Så om man mår dåligt men thyroidea proverna är normala så kanske man ska ta flera blodprover för att utreda symtomen.

Jag mådde dåligt ett tag och hade inte så bra tyroidea prover och fick diagnosen Hypothyreos och fick då Levaxin. Men jag blev inte bättre av Levaxinet så nu efter 3 år så ville jag testa att sätta ut det och har varit utan nu i flera månader och mår precis som innan, inte så bra. Men mina tyroidea prover har blivit helt normala.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Melbun]
2016-12-12 23:43
#2

Sök vidare hos en annan läkare eller vc. Se till att de tar tsh, ft4, ft3 och tpo för att se ifall det är sköldkörteln. Viktigt att de även undersöker eventuella brister och blodstatus för att de ger liknande symtom. Hade varit intressant att se provsvaren på det som är taget. Känner en hel del pers med hypo typ 2 men de självmedicinerar och får inget stöd från vården. Jag sökte hos vc för trötthet och det är väldigt standard att testa för hypo förutsatt att du har en någorlunda kompetent läkare. Funkar det inte på första besöket så får man leta sig vidare. Tyvärr är det ju en sjukdom där många självmedicinerar :/

Honestyisdead
2016-12-13 04:27
#3

Hypo ser man ju enkelt genom blodprov. Låter märkligt om läkaren inte kollat det. Det brukar vara en av de första sakerna som läkare kollar.

[Melbun]
2016-12-13 09:36
#4

#3 Nja du kan gå till två läkare där samma provsvar kan säga att du är helt frisk eller sjuk beroende på vem som läser svaret. Det handlar nästan bara om att hitta en kunnig läkare och de är så få att de blir överbelastade och inte tar in fler patienter :P

CaptainBunchie
2016-12-13 10:20
#5

Förlåt om jag har varit otydlig; det är just typ 2 som jag misstänker. De ska ha tagits prover för bl.a. sköldkörtel, näringsbrister osv. osv. men allt ska enligt läkarna ha varit 'normalt'. Jag vet inte vad för exakta tester de har gjort eller vad för exakta svar det blev, för det går mer i stuket "Jaha vi gör lite tester då. Jaha allt var normalt.". Har även varit på psyk och de tycker inte jag är deprimerad eller dyl (däremot blir man ju jävligt nere av att konstant ha ont i kroppen o.s.v.).

Har bytt från vc 'Bra Liv' till WetterHälsan (privat), då 'Bra Liv'-centralen inte ens ville göra några tester öht (detta var dock innan det var så illa som det är nu). Wetter har iallafall försökt göra en utredning och ta prover.

Tycker att positiv/fungerande behandling borde vara bevis nog på att det finns något, även om de inte kan se det.
Hittar ingen info om att det skulle vara farligt att behandla hypo även om man inte kan se det, så jag förstår inte riktigt varför de inte kan testa att ge medicin för att se om det hjälper? Särskilt som i mitt fall då det grovt påverkar mitt liv där jag dagligen sitter och har ont och har inget ork.

#2 Hur självmedicinerar de? De mediciner jag sett är alla receptbelagda.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Melbun]
2016-12-13 14:55
#6

#5 Det är ju inte bra att behandla hypo om du ej har det. Du rubbar kroppens egen hormonproduktion och det är mycket som samverkar som du riskerar att störa. En frisk person som tar hormoner kommer ju även den att må bättre så nej det räcker inte riktigt med "fungerande behandling" som bevis. Blir ju som doping. Som sagt vet jag inte en enda svensk läkare som tror på hypo typ 2. Bästa är ju att göra en full utredning av en läkare som faktiskt vill behandla typ 2 och för att hitta en sådan får man läsa på ordentligt och leta. Det finns en del grupper på fb där man kan fråga runt och leta läkare. Man får dock vara väldigt källkritisk eftersom många privatpersoner rekommenderar alternativa behandlingar. Receptbelagda läkemedel går givetvis att få tag på utan läkare men det är inte så det ska gå till. Man ska alltid ha stöd av sjukvården. :)

Annons:
RoxannaS
2016-12-13 19:38
#7

Finns en jätte bra grupp på Facebook med mycket kunniga människor om det här. Om du får dina provsvar på papper så kan dem hjälpa dig. Alla landsting kör tydligen med olika "provsvar" som facit. Men dem stämmer ju inte för alla. Så om du använder Facebook rekommenderar jag dig den gruppen. Jag är själv med i den och ska undersöka sköldkörteln imorgon. Den heter i alla fall sköldkörtelföreningen. :).


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Portie
2016-12-14 23:48
#8

Har lite liknande erfarenheter. Tog blodprov för snart 2 år sen, det visade en förändring men läkarna tyckte inte att det var något man behövde göra något åt. Känner mig aldrig bra, mår alltid dåligt och är framförallt väldigt trött vilket förstör en del.. Har gett upp om att få hjälp så struntar i det nu, får väl fortsätta tvinga mig själv genom dagarna och hoppas på att det blir bättre.

Annielle
2016-12-15 09:36
#9

Finns andra vägar att gå förutom medicinering (som ändå inte hjälper alla och kan ge besvärliga biverkningar) 

Exempel på personer som har gått en annan väg och blivit friska:

http://komtillbaka.blogspot.se/2014/01/att-balansera-skoldkorteln-hypotyreos.html

http://www.vikt-igt.com

http://www.aftonbladet.se/wellness/inrehalsa/article19142794.ab

Mia Lundin skriver om det:http://mialundin.se/hypotyreos-vad-ar-det-och-vad-kan-du-gora-at-det-2/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: