Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1879 ggr
Anonym
Anonym
2016-12-10 10:19

Ryggproblem och mensen slutar

Väljer att vara anonym för att inte hänga ut min mamma och hennes problem. Men så här är det att för en månad sedan så fick jag problem med ryggen vid mens. Har alltid haft otroligt ont i ryggen vid mens sedan jag var ung. Och jag får inte blöda p g a en sjukdom jag har och har gått på flera olika hormonbehandlingar just för detta. Och nu när jag började med det nyaste tillägget så fick jag otroligt ont i ryggen så fort jag började och fick massa blödningar(inte mellanblödningar utan ren mens). Men för nästan en månad sedan fick jag jäkla ont i ryggen och mensen kom och min rygg brakade sönder (ryggskott med ischias och kanske ev diskbråck misstänker man, ska kollas) och sen helt huxflux så slutade jag dels känna mina smärtor i magen som jag har haft konstant i flera år och blödningarna bara försvann efter detta. (Har haft pillren i flera månader och brukar blöda minst 6 gånger i månaden) Nå men min mamma som haft ryggproblem sedan hon var 16 och fick sitt första diskbråck då hon var 22 har haft sedan hon fick mig för 30 år sedan haft menstruationer från helvetet (jag misstänker att hon har samma sjukdom som jag men aldrig fått det bekräftat bara då det är på senare år som det blivit mer diagnostiserat och uppmärksammat) där hon blödde i tio dagar och det bara forsade, hon levde därför med konstant anemi och hjärtflimmer. Och ofta fick hon känningar av diskbråck och även rena diskbråck när hon hade mens. Men det lustiga i det hela är att när väl ryggen brakade lös så illa som den gjorde så försvann mensen för henne också. Den bara slutade då detta hände. Så jag undrar om det är fler med grava ryggproblem som har varit med om detta eller om det är jag och min mamma som är bara konstiga? Jag tänkte inte ens på detta förrän jag och min mamma satt och pratade om detta igår. Och det känns för min del som om det inte är ett bra tecken att det har blivit på detta sättet. Men jag vill ha erfarenhet av andra. Och jag ska ta upp detta med läkare också såklart. Så vad säger ni? Varit med om detta?

Annons:
Tjeja
2016-12-10 11:09
#1

Fy vad jobbigt det låter! Stackars er! Jag har visserligen mycket besvär med min lens och värk också mellan varven. Men inget jag kan påstå går riktigt att jämföra med det du beskriver. Har nog snarare blodig mer när jag haft mer smärtor än att det någon gång skulle varit tvärt om. En fråga en kan ställa i ert fall är kanske vad som beror på vad? Om det verkligen är så att blödningen upphört på grund av smärtorna, i så fall skulle det faktiskt kunna vara något positivt ändå. Eller om det egentligen är så att smärtorna intensifieras just för att det är något som stoppar upp blödningen? I så fall kan det ju vara mindre bra istället. Min spontana tanke är om ifall det kan handla om att ni fått något koagel som lagt sig i vägen och fått svårt att komma ut. När livmodern då krampar för att klämma ut det får man förstås mer ont. Om det dessutom proppar igen helt då istället för att komma ut så förvärras förstås smärtan ytterligare till. Usch! Du tror inte att det skulle kunna vara en möjlig orsak? Bra att du ska ta upp det med din läkare. För var det så kan det ju kanske hända att du behöver hjälp att göra dig av med koaglet som täppt till det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-10 11:29
#2

#1 Tack för svar. Nu har ju inte mamma mens mer. Och detta hände två gånger för henne. Att hon fick diskbråck vid mens och då bara slutade allt. Ja jag är ju bedövad i magen så jag vet ju inte vad som sker i mig just nu. Men det är skönt att slippa magen. Men det är inte ett bra tecken för mig att inte känna den eller när jag sticker en spruta i magen. Jag tror inte att nått kouagel ligger i vägen, för känner mig inte dålig så. Utan jag kan bara inte gå för ischias. För jag brukar känna mens. Jag spyr och har ont och inget jag gör hjälper. Så jag hade nog verkligen känt om jag hade det och det inte kom ut. Men det kanske är så att livmodern inte orkar arbeta som du säger. Att den bara lägger ner liksom. För min del får den gärna göra det ett tag. Men jag ska prata med läkaren på måndag om inte ortopeden godkänner hennes remiss.

FataMorgana
2016-12-10 12:27
#3

Be din läkare att mäta din bentäthet om det inte redan har gjorts. Det är inte helt ovanligt att drabbas av benskörhet som kan leda till tex kotkompression och andra frakturer i ryggen av olika hormonbehandlingar. Jag har läst förr om kvinnor som fått fruktansvärda ryggsmärtor efter att påbörjat en behandling med bland annat 3 månaders sprutan. Även myom kan trycka på nerven i ryggen och jag tror att också endometrioshärdar kan lägga sig lite var som helst. Men du måste på magnetröntgen helt klart.

Tjeja
2016-12-10 12:28
#4

Ok vänta nu har jag missförstått något?

Är det så alltså att du plötsligt inte känner något längre och att mensen upphörde samtidigt då liksom när du fick diskbråck?

För i så fall kan det ju vara att nerverna för att livmodern skall krampa ligger i kläm och då är det klart att det slutar rinna förstås.. samtidigt som känseln kan försvinna… är det så du menar typ?

Oavestt, bra att du kollar med doktorn och nog behöver din ryggortoped vara involverad också kan jag tänka. 

usch hoppas du får bra hjälp och slipper få så ont igen stackars! 🌺

Kram!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-10 12:39
#5

#4 jag känner inget i magen. Och jag kan dra en kniv i benet utan att känna nått och foten är kaputt. Kan inte röra tårna. Jag har slutat känna mina dagliga smärtor i magen och mensen slutade tvärt då jag fick dessa problemen. Jag har haft konstant ont i livmodern i snart 3 år och inte ens den känner jag. Jag har inte konstaterat diskbråck, men min chef som är läkare rycker att det låter som att det kan vara det då min ischias blivit sämre. Ja jag tänker att nerverna i området är helt kaputt. Ja nu ville ju inte ortopeden ha med mig att göra igår när läkaren skrivit remiss. Men om läkaren ringer på måndag och ortopeden inte vill ha mig ändå så kommer jag dra upp detta absolut. Och jag åker in akut om det blir ytterligare värre såklart. Ja jag hoppas att dom tar mig på allvar. För det känns ju inte rätt.

Anonym
Anonym
2016-12-10 12:44
#6

#3 Mr på mitt bäcken är gjort samtidigt som jag har haft dessa problem med ryggen. Men har inte fått svar ännu. Jag tar ju nått som heter Enanton som kan ge benskörhet. Jag har hållt på med dom i 6 månader. Men jag fick dessa problem av Qlaira. Myom verkar jag dock inte ha vad jag vet. Utan det är nog endometriosen som kan ha spridit sig i värsta fall.

Annons:
FataMorgana
2016-12-10 12:55
#7

#3

Om nerverna i ryggen är skadade eller i kläm ser man det inte på MR för bäcken. Menade att du måste på MR för ryggen. Hoppas verkligen att någon läkare tar dig på allvar snart, för så där ska ingen människa behöva må.

Anonym
Anonym
2016-12-10 13:27
#8

#7 ne det var det jag misstänkte. Men jag menar att dom ser ju om endometriosen spridit sig. Jag önskade röntgen och läkaren tyckte att ortopeden direkt istället lät bättre. Men dom tyckte att jag inte lät så akut. Utan jag ska typ pissa ner mig och bajsa på mig och att jag skulle ta saroten eller gabapentin. Och inget av dom kan jag ta då jag testat båda och ena blev jag självmordsbenägen av och andra spydde jag av.

FataMorgana
2016-12-10 15:39
#9

#8

Kan inte säga något annat än att du måste fortsätta att kämpa för att få din rygg ordentligt undersökt. Man ser inte ryggraden så bra på MR bilder för bäcken, så finns det endometrioshärdar som trycker på nerven behövs nog ett MR för ryggen också. Men bra att du gjort MR på bäcken med. Om inte ortopeden tar dig på allvar så kanske en neurokirurg skulle göra det? Med dina symptom tycker jag att en neurokirug borde göra det.

Anonym
Anonym
2016-12-10 15:42
#10

#9 vi får se efter helgen. Men jag kämpar på. Men ska be om benäget också.

Upp till toppen
Annons: