Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1863 ggr
emeliiiiieee
2016-12-04 00:54

Kan en abort göra så endometrios framträder?

Jag gjorde en abort i september. Slutade med att jag fick åka in akut pga blödningen som blev. 

Efter detta har jag haft så fruktansvärt ont i magen hela tiden. Alltså konstant mensvärk känns det som. Vissa dagar lättare, andra dagar värre.  Mensen i oktober var inte som innan aborten utan jag blödde mer och hade ännu ondare i magen än vad jag vanligtvis har. Spytt osv. 

Mensen nu i november är hemsk. Den kom 29e och sen dess är det vanligt att jag blöder igenom  en tampong på 1,5 timme. 

Jag har alltid haft hemsk mens och hemska smärtor då jag fått vara hemma sängliggandes iallafall en vecka men nu efter aborten är det värre. 

Alla i min närhet tror stenhårt på endometrios medans jag är osäker. Kan en abort göra så endo framträder och märks tydligare eller är det vanligt att mensen blir mer konstig efter?

Lite snurrigt inlägg men jag hoppas ni förstår!

Annons:
Aleya
2016-12-04 01:31
#1

Jag har hört folk som fått värre symtom av aborter ja. Jag vet inte dock vad som triggat att endometriosen blir värre. Om det är medlet som används eller nått annat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2016-12-04 01:34
#2

Så det kan alltså vara endometrios som jag har?

Aleya
2016-12-04 01:48
#3

#2 jag kan inte säga till 100%. Det måste du prata med gyn om. Men som jag sa så har folks endometrios blivit triggade av aborter. Inte nu alla, men vissa. För att få diagnosen så måste man göra titthålsoperation. Men jag skulle söka till gyn för dina problem. Hade själv problem med magen i år och dar. Sedan ca 1-2 år efter jag fick mens som 11 åring. Jag var 28 då jag fick op och diagnos. Så det tar tid.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2016-12-04 01:54
#4

#3 Absolut, jag ska prata med gyn. Rätt less på att ha ont dygnet runt oavsett om jag har mens eller inte :/ 

Jag har sökt för mina mensproblem men blir inte tagen seriöst inom vården.

Aleya
2016-12-04 01:58
#5

#4 ja det är tragiskt. Kan säga att fast jag är diagnostiserad får jag ingen vidare hjälp. Du får fan bättre hjälp om du har problem med ryggen än om du har endometrios.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2016-12-04 02:07
#6

#5 Hur märkte du din endo? Nyfiken på vad man kan få för symptom osv

Annons:
Aleya
2016-12-04 02:10
#7

#6 kolla på endometrios.ifokus.se så finns min historia där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2016-12-08 10:56
#8

Precis vart på gyn och den här gången fick jag världens bästa läkare som undersökte. Kommer opereras med titthål inom 60 dagar för att se om det är endometrios som jag har. Sen ska jag även få en spiral isatt som hjälp mot mensen. Hoppas bara att detta hjälper nu. Hon verkade iallafall ta detta på allvar då jag vart kn för samma problem nu ca 2 ggr i månaden sen september :)

Aleya
2016-12-08 11:00
#9

#8 låter bra. Hoppas att dom hittar nått. Jag har själv under operationen haft dels på bukhinnan och en liten härd på bara några mm. Men det har gett mig ett helvete. Och har nyligen gjort en MR för att kolla om det kommit mer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: