Annons:
Etikettoff-topic
Läst 741 ggr
Anonym
Anonym
2016-11-28 16:08

Rättegång, nervös

Måste bara få skriva av mig. 

I december är det dags för rättegång och jag är så nervös. Detta blir den första rättegången jag nånsin är på och är målsägande. Vill inte sitta där i salen och behöva berätta allt en gång till och definitivt inte se människan som gjort detta emot mig. 

Mitt värsta scenario är just nu att människan inte ens blir dömd. Då känns det som om jag genomgått detta i onödan eller vad man ska säga. 

Vad ska man göra? Vill helst avboka allting men det går ju inte heller.

Annons:
Honestyisdead
2016-11-28 16:16
#1

Du kan få stöd av brottsofferjouren.

Martin
2016-11-28 16:44
#2

Beroende på vad det är för brott det handlar om så hoppas jag att du har ett målsägarbiträde. Då är det framförallt han eller hon som för din talan, men vissa frågor måste du själv svara på också. Film och info om målsägarbiträde från Domstolsverket.

Brottsoffersjouren kan i viss mån också hjälpa dig, de har mycket bra saker men kan inte hjälpa till i allt. Info här!

Det finns en Domstolsguide, både för Apple och Android. Ladda gärna ner och titta (har inte sett detta själv men sett det på webbsida tidigare, är innehållet jämförbart är det bra grundläggande info om hur det går till). Källa/Länkar

Det naturligt att vara nervös i den här situationen. Framförallt om man inte brukar vara där. Jag medverkar regelbundet i rättegångar (som vittne genom mitt jobb) men kan tycka att det är både jobbigt och nervöst ändå, inte minst att bli ifrågasatt av den misstänktes advokat. Men, ibland också av rätten. Viktigt är då - tycker jag - att man försöker hålla sig lugn, och förklarar sin syn på vad man sett och upplevt. Det är du, och ingen annan som vet vad du har känt, sett, upplevt, uppfattat.

Ibland uppfattar man inte allt lika, inte minst vittnen har ofta uppfattat saker på lite olika sätt vilket kan bli intressanta diskussioner i rättegången.

Jag förstår också att du är rädd för en friande dom och att det kommer att kännas som en ny kränkning. Men, en åklagare får inte åtala om han eller hon inte tror på en fällande dom, så har det här brottet gått till rättegång så tror i alla fall åklagaren på dig mer än den misstänkte.

Det är ändå många ärenden som blir frianden, och det får man försöka acceptera. I Sverige har vi valt ett rättssystem där saker skall vara ställda utom tvivel och det blir ibland väldigt fjantigt, men likväl friande domar.

Lycka till! (och återkom gärna med frågor här eller via pm) om du har fler.

mvh Martin

Linn Is The New
2016-11-28 16:45
#3

Nu vet jag inte vad som har hänt, men jag hoppas att det går bra. Jag tror på dig! Styrkekramar ❤️❤️

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: