Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1346 ggr
maggizponni
2016-11-20 21:39

Extremt osäker!

Hej!

(då det är osäkert när jag nästa gång träffar min psykolog så vill jag gärna skriva av mig här!)

jag är 17 år om det är viktigt att veta:)

Vi kan börja med det praktiska. Jag jämför mig utseendemässigt med människor på bild och irl hela jävla tiden! Jag tar ut mått på mig själv och vill hela tiden kontroll mäta ifall jag mätt fel på min näsa exempelvis. Jag kan analysera i timmar och googla fram olika fakta på hur människor anser vad "vacker, snygg, söt, fin, jättefin osv " är. Om en människa säger Att jag är vacker blir jag heeeeelt besatt och desperat av att veta  om personen menar min utstrålning eller utsida och då endast mitt fäjs som är det jag hatar mest av allt!!! och om det är både och vill jag veta vad som är mest. Så fort jag hör orden men "din utstrålning är såå.. osv" eller din personlighet hit och dit tolkar jag det som om jag har ett fult ansikte men en fin personlighet. 

 ett exempel: För en vecka sedan så träffade jag en tjej som jag aldrig träffat förut och vi presenterade oss för varandra och snackade. Efter typ 5 eller 6 min så sa hon "du är sååå fin!" och sen frågade hon mig om jag använde något smink vilket jag absolut inte gör. Typ en hel vecka efter denna händelse var jag helt besatt av att få reda på om hon menade objektivt att mitt ansikte är fint eller att jag har en fin personlighet och hur mycket det är av varje osv. Jag kan bli helt fast och bara googla på vad ett fint ansikte är och innebörden med en fin personlighet osv och listan tar aldrig slut. och detta händer efter varje gång jag får en komplimang ifrån en fin själ!

Om det är att jag har en fin personlighet och det var det personen menade blir jag ledsen då personen tycker att mitt ansikte är fult. Om det var att mitt ansikte var fint då tror jag att de ljuger och tror att de säger så till ALLA de ser och inte för att de tyckte det om mig osv och tänker om jag hade haft en finare näsa och höger ansiktshalva så skulle de tycka att jag var mycket finare eller om jag såg ut som henne osv! 

Jag vill höra att jag har ett fint ansikte MEN jag tror absolut inte på det och bara bortförklarar komplimangen och stänger av. Men sen söker jag igen bekräftelse som jag sedan inte tar åt mig av. Jag tror också det var därför jag började skriva inlägg här om mina komplex( du hade halvt rätt Hera!)  som jag tycker är så fula på mig. Jag njuter av att få höra att personen inte håller med samtidigt som jag inte tar åt mig, fortsätter hata på det fula och tror att personen ljuger när den säger att jag inte har olika ansikts halvor osv. men jag vill ändå höra det fast jag inte tar åt mig… gash jag blir arg, förvirrad och trött på mig själv!

Jag bryr mig extremt mycket av vad andra tycker och tänker om mig! jAG GÅR BARA EFTER VAD ANDRA SÄGER TILL MIG OCH HAR ALLTID GJORT! Ibland tycker jag att jag har ett fint ansikte eller att det inte finns så jätte många fel osv men jag börjar genast tänka vad någon annan skulle tycka om mitt ansikte. han skulle tycka att hon har ett  finare ansikte än mitt ansikte. Att någon annan skulle  tycka att mitt ansikte inte är något speciellt! Jag tar förgivet att andra tycker att mitt ansikte är fult och inte klassas som vackert och ifall de säger något annat menar de min personlighet och utstrålning. och det gör mig även stressad. Att jag måste utstråla så himla mkt och ha en bra personlighet för annars tycker folk att jag är ful för det är min utstrålning som bara gör mig vacker och inte mitt ansikte (ingen har direkt sagt detta till mig men jag tolkar allt som det )vilket jag tycker är jätte jobbigt. Jag får bara höra "du är så vacker/jättefin" och då kopplar jag direkt till utstrålning för det kan fan inte vara mitt ansikte (tillsammans med lite utstrålning såklart).. okej jag vet inte hur mycket mer jag ska fortsätta skriva men det här är mina tankar som jag går runt och bär på. 

När jag gå in i mig själv och tänker på hur jag mår känner jag en stooor osäkerhet! EN EXTREM OSÄKERHET och den får mig att vilja börja gråta. Jag känner mig känslig, sårbar, orolig och rädd. Rädd för vad folk tycker om mig. vad tycker han om mig , tycker hon att jag utseendemässigt duger?, orolig för om han tycker att mitt ansikte är fult eller om hon inte tycker jag är objektiv fin. för vad jag ska jag göra då? 

Hur kan jag säga att jag är fin till mig själv när någon annan skulle säga att jag är ful! 

Jag mår jätte dåligt och fy vad osäker jag känner mig!!!

kram och tack för att just du läste, det betyder<3 hoppas du vill säga något klokt:)

Annons:
vendelay
2016-11-20 22:03
#1

Sök hjälp, vännen! Om du går i skolan kan du prata med t.ex. skolsyster eller kurator. Be lärare eller vårdnadshavare eller kompis vårdnadshavare om hjälp. Det finns hjälp att få, det är inte normalt att leva som du gör och jag hör att du förstår det själv. Ju fortare du söker hjälp, desto snabbare kan du få ett hälsosamt och glädjefyllt liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2016-11-20 22:11
#2

Stor kram till dig Ts!

Det tillhör tyvärr åldern lite att vara så osäker på sig själv och undra vem man är och hur man uppfattas av andra.

Det kommer lugna sig med tiden. Jag var nog mer osäker än det du beskriver när jag var i din ålder (är över 40 nu) Idag lovar jag att jag inte är hälften så snygg söt och vacker rent utseendemässigt som jag var då när jag var 17! Men jag bryr mig liksom inte längre och slutade bry mig så där mycket efter bara några år.

Tiden går fort, snart inser du och känner det naturligt att inte hänga upp sig så förfärligt på utseendet. 

1. Alla människor har olika smak, även den som du tycker är den vackraste kvinnan i världen du någonsin faller inte alla människor i smaken. Jag lovar! Så oavsett hur perfekt du än lyckas bli utseendemässigt så kommer det alltid finnas de som inte alls tycker att du är finare än någon annan ändå. Samtidigt kommer det alltid att finnas folk som tycker att du är jättefin! Även när du har din värsta hårdag, är vrålförkyld med rödsprängda ögon och rinnande näsa! 😉

2. Personligheten är viktigare än utseendet! Den man gillar personligheten hos tycker man oftast är fin att se på också! Samma sak tvärt om, någon som först ser snygg ut tappar massor av sin snygghet om han/hon/hen är otrevlig på något vis.

3. Inte alla skiljer på utseende, utstrålning och personlighet när de tycker att någon är fin. De helt enkelt gillar bara en person rätt upp och ner eller gillar dem inte liksom. Det är fortfarande smaken som styr!

Endel gillar lakriz andra föredrar hallon. Endel gillar surt, andra gillar salt. endel älskar vanlij andra tycker vanilj är smaklöst. Så är det!

Du kommer alltid, så länge du är en trevlig bra och snäll person, ha folk som tycker om dig och tycker du är fin, och samtidigt kommer du alltid ha folk som tycker att du inte är speciellt snygg alls utan som alla andra.

Men jag lovar dig att INGEN annan i hela världen bryr sig om din näsa är några tiondelar av millimeter längre eller kortare, snedare eller rakare som du gör! Ingen! De skulle inte ens se skillnad på dig om in näsa var 5 millimeter längre eller kortare, bredare eller smalare heller!  😉

Så gör dig själv en tjänst, sluta bry dig om och noja över detaljer i ditt ansikte eller din kropp! Det är bara du som orkar bry sig om det! Det är enbart jobbigt med personer som hakar upp sig på detaljer hos sig själv. Det förlorar du själv på i gillande hos andra mer än om du skulle råka ha stor böld till finne mitt på näsan!

Älska dig själv och låt andra få veta att du tycker om dig själv som du är. Det vinner du mer uppskattning och beundran för ska du se! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Aleya
2016-11-20 22:30
#3

Nu är du där igen med ditt utseende. Det är fortfarande inte normalt att ha dessa tankar. Så sök hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-11-20 22:40
#4

Ts verkar ju ha en psykolog åtminstone.

vendelay
2016-11-20 22:42
#5

Oj, förlåt, jag missade helt meningen om psykologen. Tyckte jag läste allt men tydligen inte. Vad bra att du har en psykolog! Jag hoppas att ni kan prata fritt om detta och att du vågar be om hjälp och förklara dina problem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
2016-11-20 23:04
#6

Ber om ursäkt ts. Såg inte att du fått tag i psykolog. Men det är ändå bättre att du pratar med din psykolog för att få verktyg för dessa tillfällen, hur du ska kunna lösa det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sarah
2016-11-20 23:25
#7

Varför är det viktigt vad andra tycker? Varför är det viktigt att andra tycker att du är fin på utsidan? Blir du mer värd om andra tycker att du är vacker utanpå? Varför är du viktigare om du har "tur" i det genetiska lotteriet?

maggizponni
2016-11-20 23:48
#8

#7 Jag blir väl inte viktigare men människor kan tycka om mig på fler sätt och jag blir mer omtyckt. Att jag ser fin ut och har en fin person… Nu har jag bara en fin person och jag ser inte fin ut och då är det ju jobbigt?

Sarah
2016-11-21 00:49
#9

Man blir ju inte omtyckt om man är vacker. Vad har du fått det ifrån? Kanske kan man bli "populär" under skoltiden, men det betyder ju inte är folk tycker om en. Folk tycker om trevliga människor, inte de som anses vara vackra enligt media. Vackra människor som är omtyckta, är det för att de är trevliga och bra människor. Utseendet är oviktigt. Många har sagt till mig att jag är vacker. Men, vad har det gett mig för viktigt i livet? Allt jag har som är värdefullt har jag för att jag har ansträngt mig som person. Visst, min kille kanske såg mitt utseende först, men att vi har varit tillsammans i tio år, har barn och villa tillsammans, har ju inget med utseendet att göra. Mina vänner finns för att de uppskattar mig som person och inget annat. Jag är dessutom smal och har en kropp som folk kallar perfekt. Men, vad spelar det för roll när den är trasig och jag har konstant ont. Min kropp är bra = smärtfri, när den är stark och det är det enda som är viktigt. Det är lätt att hitta kläder, det är väl det som är positivt. Jag vill fortsätta vara smal, för att det är så jag är van att se mig själv samt att jag har en hyfsat ogrundade tanke om att det är hälsosamt. Däremot har mitt utseende gett mig mycket dåligt i livet. Det har gjort att killar utnyttjat mig som en docka att visa upp och att killar velat ligga med mig som en trofé. Det har gjort att tjejer avundats och ogillat mig utan att jag ens öppnat munnen. Det gör att vissa inte tar mig på allvar inom mitt område, trots min höga utbildning (doktorsexamen). Missförstå mig rätt, är man smal tror folk att man är smartare än en överviktig person, vilket är helt galet och är du smal och vacker kan du få oförtjänta chanser. Jag är inte missnöjd med att folk tycker att jag är vacker, men det ger mig inget annat än ytlig bekräftelse som i slutänden inte är värt ett skit och kanske en del chanser jag hade fått jobba hårdare för än jag behövt nu. Men det är inte mitt utseende som gett mig något viktig jag har i livet. Du är ung och har inte lärt dig de här sakerna ännu, men jag hoppas att du förstår det snart.

[Devya]
2016-11-21 07:22
#10

Man blir inte omtyckt bara för att man är vacker. Jag kan inte ens räkna hur många gånger jag har träffat vackra människor som genast blivit asfula då jag fått se lite av deras personlighet.

En fin personlighet kan göra en människa väldigt vacker. Det att du går och blir besatt av vad människor säger är farligt. Folk kan börja tycka att du blir jobbig om du jämt ska börja överanalysera allt de säger. 

Jag personligen skulle aldrig orka ha en vän som är så pass ytlig att de hakar upp sig på sitt eget utseende så pass mycket. Det finns roligare och viktigare saker att koncentrera sig på här i livet och jag hoppas att din psykolog kan få dig att inse det här.

Annielle
2016-11-21 10:04
#11

Jag hoppas att du och din psykolog pratar om självkänsla, det är där i problemet ligger väldigt mycket.

Självkänsla kan man öva upp, läs till exempel Mia törnbloms bok " Självkänsla nu!"

Sen att i princip alla är väldigt osäkra när man är tonåring det är ju sant och blir bättre med åren, men eftersom ditt sätt att hänga upp dig på och jämföra ditt utseende verkar gå ut över hela ditt liv (eller har jag fattat fel?!?) så behöver du ju få hjälp nu så att det slipper förstöra så mycket för dig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

maggizponni
2016-11-21 21:06
#12

#9 men då förstår du ju inte hur det är att ha ett objektivt fult ansikte! Grattis till dig men jag har det tuffare än dig antagligen och då kanske du inte förstår hur det känns att kolla sig själv i spegeln när man har mitt ansikte….

Aleya
2016-11-21 21:19
#13

#12 nu börjar du ditt trams igen. Det är bara i ditt huvud detta. Ingen annan ser det du ser. Det är ju därför du går till psykolog. För du behöver hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Annielle
2016-11-21 21:26
#14

Det är ju DU som TROR att du ser illa ut! det finns ju INGEN sanning i det.

Du har ju visat bilder på dig tidigare som bevisar att du är vacker, men som du inte kan ta till dig när vi andra har berättat det för dig.

Det är som sagt inte utseendet det handlar om utan ditt inre, din inre bild av dig själv som inte stämmer med verkligheten.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sarah
2016-11-21 21:46
#15

#12 är det verkligen lämpligt att jämföra hur tufft livet varit eller är? När det handlar om ngt som bara är subjektivt, inte objektivt. Nej det är det inte. Du vet ingenting om det jag kämpat mot. Nej mitt liv har definitivt inte lätt tack vare utseende, utseendet har som sagt varit helt oviktigt för de sakerna som ger äkta värde i livet. Eller är det önskvärt för dig att ses på som ett objekt? Önskar du att andra tjejer tycker illa om dig pga utseende och inte för hur du är som person? Önskar du att folk tror att du måste legat med någon för att få den plats du kämpat för? Det är sällan jag blir så arg på en person att jag känner för att skrika och skälla ut en person, men det känner jag för nu. Så jäkla ytlig och egocentrisk att du inte förstår att alla utseenden kan leda till otrevligt resultat. Det är så jävla oviktigt, det finns viktiga saker att må dåligt över (förlåt alla andra som tar illa upp över den meningen, jag är upprörd). Du kommer inte må bättre om du "fixar" allt du hänger upp dig på, för det är det är inte utseendet som är ditt problem. Ditt problem är att du tror att en polerad yta är en lösning. Men yta är kortsiktigt och försvinner och din besatthet gör att du inte ser det viktiga i livet. Undrar hur många du lyckats såra på vägen… Sen undrar jag verkligen varför du inte bara accepterar hur du ser ut, det är det utseende du har att arbeta med. Gör det bästa av din situation och lev ditt liv med det. Alternativet är plastikkirurgi som inte kommer att få dig att må bättre.

Maria
2016-11-21 22:05
#16

#12 Du har problem. Men det är inte de problemen du tror.

Du är sjuk och behöver behandling för att inse hur fel du har, behandling för att du ska kunna bli frisk igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maggizponni
2016-11-21 22:32
#17

#15 Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag vill vara ett paket. En vacker tjej på utsidan och insidan (det jag utstrålar osv). Jag vet att jag inte har ett fint ansikte och jag har inga behagliga/ vackra drag vilket leder till att jag känner stress för att jag måste utstråla så mycket positivitet och vara så trevlig osv hela tiden när jag träffar männsikor då jag vet att chansen är enormt stor att de tycker jag är ful och inte skulle gått fram och pratat med mig! Ja jag har det ansikte jag har som jag eventuellt skulle kunna "arbeta med" osv men asså nej! Jag kan inte acceptera något som inte är bra! Och vadå, acceptera att man har ett fult ansikte, det känns fruktansvärt jobbigt , jag skulle vilja se ut som alla andra, varför JAAAAG??? Du har rätt, utsidan är kortvarig och insidan är långvarig men tänk va , jag kommer ALDRIG FKN EVER få uppleva den "kortvariga"! Att någon tycker att "åå vad hon va vacker , jag måste snacka med henna" och sedan "fan vilken trevlig tjej!". Det är det som sårar mig och därav min besatthet av att jag ALDRIG kommer ha någon som tycker jag har ett fint ansikte utan bara en härlig person! Jag vill ju ha båda och då saknas ansiktet! #16 ?

vendelay
2016-11-21 22:39
#18

Det här är mycket större än vi överhuvudtaget kan hjälpa till med. Du måste få allvarlig hjälp, du måste träffa din psykolog oftare och få mycket mer hjälp än du får idag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarah
2016-11-22 01:21
#19

#19 men herregud, ja VARFÖR DU? Andra går igenom krig, våldtäkt, förlorar barn osv, men varför ska du vara så extremt extra utsatt att du inte kan vara nöjd med hur du ser ut? Jadu, det kan man fråga sig. Livet är verkligen orättvist. Ja du behöver hjälp, så väldigt mycket hjälp. Du gör mig bara förbannad med din inställning, trots att jag vet att du inte är frisk.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: