Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 8180 ggr
emeliiiiieee
2016-11-18 11:26

Sperma i ögat

Hur pass farligt är det att få sperma i ögat? killen jag låg med skulle komma i munnen men råkade även pricka ögat. Jag sköljde med koksaltlösning igår. Men idag kan jag knappt se nånting på just det ögat. Går det att göra nått åt detta?

Annons:
Malun
2016-11-18 11:55
#1

Det borde ju verkligen inte vara farligt att få sperma i ögat men det låter ju jättekonstigt om du dagen efter knappt kan se med ögat. Är det suddigt eller vad? Svider det? Röd ögonvita?

Blanksteg
2016-11-18 12:06
#2

Eftersom du knappt kan se något bör du nog ringa 1177 och fråga.

Kanske det kan bli irriterat om  man redan hade lite problem med ögonen (torrhet, osv). Men om killen har någon könssjukdom, t.ex. klamydia eller herpes, kan det ju också orsaka komplikationer, har jag läst. Men du bör prata med en utbildad person om detta.

emeliiiiieee
2016-11-18 12:19
#3

#1 Ja det är väldigt suddigt. Väldigt markant skillnad mellan höger och vänster. Det svider extremt mycket men jag är inte spec röd i ögat. 

#2 Jag upplever mig själv som väldigt torr i ögonen. Vet inte o det kanske beror på det då, Men ska absolut ringa 1177 och höra med dom

Blanksteg
2016-11-18 12:26
#4

Brukar du känna dig torr i ögonen i vanliga fall också? Jag har haft torra ögon i mer än ett år nu, och när jag inte haft i ögondroppar/ögongel på länge och samtidigt suttit framför datorn så svider ögonen väldigt mycket när jag har i droppar/gel igen eller får någon annan vätska i ögonen. Går dock över när jag torkar ögonen.

emeliiiiieee
2016-11-18 12:30
#5

Ja jag brukar känna mig torr i ögonen i vanliga fall. Nu känner jag mig inte torr utan mer rinnig, som om jag inte kan sluta gråta typ

Blanksteg
2016-11-18 12:40
#6

ok. så känns det ibland för mig också när jag inte haft i ögongel på länge och samtidigt ansträngt ögonen för mkt. har du varit hos en ögonläkare och kollat ifall det är något fel? det kan vara bra att göra det annars. Och försöka att inte anstränga ögonen så mkt och se ifall det blir bättre.

Man kan ju ta ögondroppar/ögongel också, men det bör man nog ta om ögonläkaren säger att man ska ta det (är nog inget farligt att ta annars heller iofs, men bäst att vara på säkra sidan och fråga en läkare först). Och då ska det vara droppar/gel utan konserveringsmedel i, alltså engångspipetter.

Annons:
xEmmsix
2016-11-18 15:00
#7

Har också hänt mig en gång för typ ett halvår sen, fast inte lika allvarligt som med dig.. Det bara sved till i några sekunder och mitt öga blev typ rött, sen var det över. 

Har han kanske någon sjukdom? Jag vet inte om det kan smitta på det sättet, men ändå, tänkte ifall att bara

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

emeliiiiieee
2016-11-18 16:34
#8

#7 Jag var med honom sist han testade sig och det var för 3 veckor sedan. Efter det har han bara legat med mig så sjukdom tror jag inte. Nu känns det rätt okej ändå. synen börjar komma tillbaka

Blanksteg
2016-11-18 16:51
#9

Herpes kan också smittas till ögonen, så det är ändå bra att undvika sperma i ögonen även om killen testat sig.

Men jag skulle tro att ditt problem uppkom pga torrheten. Bra att det börjar bli bättre.

Gaara
2016-11-18 16:52
#10

#8 Hört att det svider som fan men har aldrig upplevt det själv då jag inte stoppar sånt i ansikte och mun. :) Skönt att din syn börjar komma tillbaka nu i alla fall. Det är nog ingen större fara skulle jag tro om det bara händer någon gång. Men kan säkert fräta eller något om det händer ofta.

mollyt
2016-11-18 19:13
#11

Haha jag har upplevt det själv, jag vet att det svider. 🤪

Men ja, din syn borde inte påverkas såhär efteråt om du dessutom sköljt med koksalt.  Min mest troliga förklaring är att du sett olika bra på ögonen tidigare men att du inte har jämfört synen mellan höger och vänster tidigare och därför inte tänkt på skillnaden. 

Torra ögon påverkar också synen. 2/3 av ögats synfel sitter i hornhinnan som är ytan på ögat kan man säga, och ytterst på hornhinnan ska det finnas ett tunt lager med tårfilm. Är man torr i ögonen så påverkas tårfilmen och blir därför ingen jämn yta som bryter ljuset som det ska.

/ Specialutbildad i ögonsjukdomar och jobbar på ögonsjukhus

[rumelle]
2016-11-19 11:07
#12

Ögoninflammation lär du ju kunna få.

emeliiiiieee
2016-11-19 15:20
#13

Nu är det helt borta :) ser som jag ska osv

Annons:
RoyalSnake
2016-11-20 11:58
#14

Fick också i ögat en gång. Ögat började klia och göra ont som sjutton. Ögat blev även rött. Det satt i några dagar.
Givetvis så tvättade jag ögat efteråt.

-Cissi-
2016-11-22 19:51
#15

Koksaltlösning i ögonen kan ju inte vara så bra heller :/

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

emeliiiiieee
2016-11-22 23:16
#16

#15 Ingen aning, 1177 rekommenderade det iallafall :)

Maria
2016-11-23 09:53
#17

#15 Varför skulle inte det vara bra?

Det används ofta till just ögonskölj.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-11-23 20:02
#18

#15 läs dock från #11 som jobbar med ögon. Uppenbarligen är det inte farligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

-Cissi-
2016-11-25 11:09
#19

#18 missade den kommentaren. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Aleya
2016-11-25 11:14
#20

#19 fast varför skulle koksalt vara farligt? Tårar är ju som koksalt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
mollyt
2016-11-25 21:47
#21

#15 sterilt koksalt som man köper är inte farligt att ha i ögat, däremot ska man inte göra egen saltlösning av kranvatten och avvända i ögonen då kranvatten innehåller bakterier och amöbor som man inte vill ha i ögat. Självklart är det bättre än ingenting i stundens hetta  - om man t.ex. fått maskindiskmedel i ögat så måste man skölja akut och mycket för att minska ömgänget av flätskadorna, då bryr man sig INTE om amöbor för om man låter bli att skölja blir man blind, men om man vill skölja ögat från skräp eller annat som inte är direkt akut så är det tusen gånger bättre att köpa koksalt på apoteket och skölja med det.

Maria
2016-11-26 07:56
#22

#21 Man kan mycket väl göra koksaltlösning hemma. Bara man har rena produkter så är det lika bra som färdigköpt.

Vattnet ska koka upp innan.

Många använder gammalt koksalt man köpt men när man väl har öppnat förpackningen så ska den användas med en gång så att koka själv är egentligen det mest effektiva.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mollyt
2016-12-04 16:28
#23

#22 jag som är utbildad i området och jobbar på ögonsjukhus säger nej, att blanda eget koksalt är inte att rekommendera, punkt. Om du vet någon studie som visat att man kan få ihjäl de amöbor och bakterier som finns i kranvatten så får du gärna länka till dessa. För att komma upp i sterila nivåer så är det mycket hög temperatur under högt tryck man ska komma åt - då behöver men autoklavera för att komma till steril nivå, alltså räcker det inte koka. 

Men som jag skrev i mitt förra inlägg, kranvatten är såklart bättre än inget alls om det är akut. Men sjukvården skulle aldrig kunna använda något annat än sterilt koksalt. Har du ett sår på hornhinnan t.ex. och sköljer med kranvatten så finns risk för en akantamöbainfektion, amöban äter upp hornhinnan på otroligt kort tid och man får permanenta synskador och kan bli blind.

Maria
2016-12-04 17:01
#24

#23 Jag har inga länkar alls.

Att göra eget koksalt är i alla fall bra mycket bättre än inget alternativ och har man fått något i ögat så är det kanske inte så lätt att komma åt sterilt koksalt och då är eget koksalt ett väldigt bra alternativ. Vi pratar ju egenvård här och inte några särskilt akuta fall med ögonskador.

Din bild är inte tillåten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

smellcaramell
2016-12-04 18:51
#25

#24 ursäkta OT men varför är bilden i #23 inte tillåten? läst igenom sajtreglerna och iFokus regler och hittar inget om varför 🙂 Är bara nyfiken så att man inte råkar bryta mot någon regel man inte sett

Aleya
2016-12-04 19:06
#26

#25 copyright. Man får inte använda andras bilder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Honestyisdead
2016-12-06 04:27
#28

Var tvungen att kolla upp amöba och amöbainfektion.

Det jag hittar är att det som är invasiva amöbor finns i cystor och sprids genom människors och djurs avföring. Att det skulle hända här med vårt kranvatten är inte troligt eftersom det sker i väldigt dåliga hygieniska förhållanden. 

Och dom dör efter 10-15 minuters kokning. Man kan också tillsätta 2 procentig jodsprit och låta det dra i 15 min. Sen ska det enligt ett par sidor vara helt rent från det. (Ex netdoktor)

Så. Är jag i tex Thailand skulle jag inte utsätta sår för kranvattnet. Här hade jag inte varit orolig. Speciellt inte efter det har kokat och används direkt. Och jag dricker ju vårt kranvatten ;) 

Nu googlade jag bara snabbt. Mollyt menar kanske någon annan sort än det jag hittade information om. 

Tillägg efter ny googling

Hittade lite och dåligt uppdaterade sidor om amöba i ögat. Några få fall om året i Sverige och då är det oftast linsbärare som tvättar linsbehållare i vatten och har dålig handhygien eller inte sköter linserna. Kokning dödar även dessa. Även bad i pool kan vara boven eftersom klor inte dödar amöbor. Men som sagt. Det är sällsynt i vårt land. Tack för reningsverken!

Så min uppfattning är att vanligt kranvatten i vårt land är relativt ofarligt att skölja med vid behov.  Men kan man så bör man koka det en kvart så riskerar man inte att få hornhinnan uppäten. Hade risken varit stor hade många blivit smittade i duschen. Som min bror och hans vänner blev i Thailand under 3 år då han bodde där. Ögoninfektioner och Öroninfektioner var väldigt vanligt och berodde på vattnet sa läkare.

mollyt
2016-12-09 21:48
#29

#28 Som jag skrev i mitt inlägg så har vi akantamöba i kranvatten även i Sverige. Jag har påträffat ett par patienter det senaste året, så det är alltså inte vanligt men det kan hända. Är vanligast hos kontaklinsanvändare där det är vanligare med små sår på hornhinnan och därför lättare för att få en infektion.

#24 Absolut är det bättre än ingenting om man akut behöver skölja med något. Det är ju en fråga om vad som är värst, det du har i ögat eller riskerna som finns med kranvatten. Om läget inte är akut så skulle jag ändå rekommendera en promenad till närmaste matbutik/apotek som säljer sterilt koksalt. 
Mina inlägg handlar mer om att informera att man som lekman som du inte kan säga att det "är lika bra som färdigköpt" och att det är det "mest effektiva" som du skriver.  För det är faktafel. Då jag träffat några personer i mitt yrke som fått en akantamöbainfektion och blivit blinda så vill jag bara poängtera att det finns risker - om än att de är små.

Jag hade också sköljt med kranvatten i ett akut läge om jag inte skulle ha koksalt (många av oss har väl ändå det i sina förbandslådor hemma?) eller en steril linsvätska i närheten. Men det är inte sant att hemmagjord är lika bra som en steril koksalt man köper. Punkt.

Honestyisdead
2016-12-11 10:18
#30

#29 Så dusäger att frn amöban inte dör efter 15 min kokning?

Upp till toppen
Annons: