Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1593 ggr
Wellcraft
2016-11-15 22:05

Hårakuten

Så, helt plötsligt ska jag åka till Spanien i vår.
Kul, om det inte vore för allt hår.
Här i Sverige funkar det bra, då jag oftast bara är ute och badar m.m då och då på somrarna, vilket gör att rakning funkar.
Nu ska jag sola, bada och vara lättklädd i en hel vecka.
Att raka mig är uteslutet då min hud kommer få dåndimpen (känslig om jag rakar för ofta),och håret växer otroligt fort.
Har inte så mycket hår, men det jag har är rätt grovt och SYNS, vilket jag inte trivs med.
Så vad ska jag göra? Vaxa, epilator, laserbehandling, hårborttagningskräm?
Jag kan ingenting om sånthär, help! Har bara använt rakhyvel i mitt liv.
Pratar då om hår på ben, bikinirand m.m.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
amandatherese
2016-11-15 22:19
#1

Det enda jag provat utöver rakning är vax men då bara på benen och inte bikinilinjen. Tog långre tid för stråna att växa ut iallafall, minns dock inte hur länge. Du kanske kan prova lite olika i vinter och se vad din kropp tycker är ok?

[LadyK]
2016-11-15 22:32
#2

Rakar mig vintertid men på sommaren använder jag epilator, blir av med håren en 4-5 veckor vilket är skönt. Brukar passa på efter duschen då det inte gör lika "ont" att rycka håren då. Kör över benen en gång i veckan så får man bort det som tittat fram. Har inte provat under armarna men kan tänka mig att det skulle göra ONT! Jag har dock inga problem att ta bikinilinjen med epilator.

vendelay
2016-11-15 22:49
#3

Vill följa tråden men har inga tips.

Har testat epilator, hårborttagningskräm och vax på benen, inget av det tog bort ens hälften av hårstråna (har ganska tunna hårstrån). Rakhyvel är det enda som funkat för mig men jag blir torr och det kliar oavsett för- och efterbehandling. Hoppas du hittar något som funkar för dig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wellcraft
2016-11-16 13:16
#4

Jag får nog köpa på mig en epilator och testa. Ska testa vaxa nu också. 
Som tur är så har jag ju lite tid och kan prova lite.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

TatsuOni
2016-11-16 13:37
#5

Jag föredrar att epilera. Vax är dyrare i längden och mer arbete för mig. Dessutom så tar vax inte håret i armhålorna, då det sitter riktigt hårt. Jag epilerar armar, ben och armhålor.

Mitt hår är tjockt, svart och snabbväxande. När jag epilerar så håller det nästan en vecka. Om jag rakar så har jag stubb efter bara några timmar.

Jag har aldrig tyckt att det gör ont att vaxa eller epilera armar och ben. Däremot så gör det ont i armhålorna, men det står jag ut med.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Wellcraft
2016-11-16 13:57
#6

#5 Är smärttålig som få, så smärtan bli inget problem.
Har exakt likadant, hårstråna är tjocka och grova, men framförallt snabbväxande.
Men då ska jag verkligen prova epilator.

Med rakhyvel så kan jag få utslag m.m om jag rakar för ofta eller om jag är oförsiktig/för lite rakgel.
Hur upplever du att epilatorn är, är den snällare mot huden?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
TatsuOni
2016-11-16 15:18
#7

#6 Jag upplever inga som helst hudproblem med epilator, däremot så kan rakning irritera, klia ge utslag m.m. Självklart så kan det klia lite när håret växer ut igen, men det är ju normalt.

Jag har lite problem med inåtväxande hår, men jag får varken mer eller mindre när jag epilerar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Devya]
2016-11-16 15:19
#8

#6 Epilera inte direkt innan du ska iväg någonstans bara. Röden kan bli röd och man få röda nippor här och där som sen lugnar ner sig efter ett par timmar. Så var det åtminstone för mig då jag höll på med epilator.  Sen tar det en bra stund så man ska se till att reservera tillräckligt med tid. :)

Resultatet varar länge. Jag brukade epilera var tredje vecka och jag upplevde aldrig den där stubben som man får efter rakning.

TatsuOni
2016-11-16 15:23
#9

#8 Jo det är sant att man ska vänta någon/några timmar med att "visa upp" benen efteråt😛

Jag är så avundsjuk på er som kan gå flera veckor utan att behöva göra om det🤪 För mig så håller det som sagt nästan en vecka…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Devya]
2016-11-16 15:36
#10

#9 Jag kan dock inte använda epilatorn mera eftersom jag fick en massa innåtväxandehår efter två års användning. Det tog även 2 år för mina ben att återhämta sig.

Nu får jag bara använda rakhyveln och stubbiga ben får jag redan på dag 2. =P

TatsuOni
2016-11-16 15:46
#11

#10 Jobbigt😕 Själv får jag stubbiga ben på bara några timmar om jag rakar😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Wellcraft
2016-11-16 15:49
#12

Tack snälla ni. Spanienresan är förhoppningsvis räddad ;)
Vilken epilator rekommenderas?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

TatsuOni
2016-11-16 16:00
#13

#12 Köpte första bästa för några år sedan och den fungerar bra, men den säljs nog inte längre och det finns säkert ännu bättre, så jag lämnar rekommendationerna till någon annan😛

Det som är viktigt för mig är dock att den ska ta relativt korta hår och att den har sladd. Jag ville inte ha batteri då jag tror att en med sladd kan hänga med i fler år än en med batteri och för att jag är för lat och glömsk för att hålla på och ladda den😛 Vissa föredrar batteri istället.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
SuperLimm
2016-11-17 08:44
#14

Jag vaxar bikinilinjen samt armhålorna på salong ungefär var 5e vecka året runt. Hur mycket bättre än rakning som helst. Att vaxet inte skulle ta håret i armhålorna är inte sant. Jag skulle dock aldrig göra det hemma själv, det är lite svårt att komma åt och se bra för det. Salong tycker jag är hur bra som helst och helt klart värt pengarna. Benen epilerar jag.

Mvh Linn

Wellcraft
2016-11-17 13:26
#15

Salong känns dyrt.. Skulle jag behöva vaxa så har jag ju sambon som kan hjälpa till att komma åt överallt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

SuperLimm
2016-11-17 14:16
#16

#15 beror på vad man anser är dyrt, jag betalar väl runt 400 för bikinilinjen och armhålorna samt får en garanti för att det blir bra.

Första gången gör det oftast mycket ont och kan även blöda en del så då rekomenderar jag att göra det hos någon som vet vad den gör och har gjort det många gånger förr. Sen kan man ju bara underhålla det själv om man vill.

Ska tydligen finnas bra vax man smälter själv hemma. Vet inte vad det kostar eller så men vet att kicks har det iaf.
Såna remsor man köper och bara värmer mellan händerna tycker jag är rätt värdelösa..

Mvh Linn

Wellcraft
2016-11-17 14:25
#17

#16 Känner knappt smärta så det är ingen fara. Skulle det ändå göra ont så är det inget som bekommer mig, men förstår att det kan vara läskigt med smärta och blod.
Är det enda anledningen till att man bör göra det hos någon kunnig första gången, för att det kan bli obehagligt? Eller beror det på något mer?
För jag testar och provar helst själv :)

Det var ju inte så dyrt, men för mig är det också ett stort projekt att ta mig iväg och att ens sitta på en salong klarar jag nog inte av just nu, pga diverse diagnoser. Kan inte ens handla själv och knappt gå ute själv, så det är rätt så begränsat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

SuperLimm
2016-11-17 15:33
#18

#17 Nja det kan bli lite knasigt om man gör det själv men det är ju många som gör det så du kan ju testa på en liten bit först. Det är viktigt att man drar åt rätt håll, om det är medhårs eller mothårs kommer jag aldrig ihåg dock men det borde ju gå att läsa sig till. På mig kommer inte håret med om man drar åt fel håll och håret i mina armhålor växer åt alla håll så det är lite bökigt. Jag har också rätt känslig hud så jag får lätt inåtväxta hårstrån samt inflammerade hårsäckar om jag rakar. Det blir även när jag vaxar men inte alls lika mycket. Försvinner rätt snabbt om jag baddar med alsolsprit morgon och kväll samt låter det vara och inte pillar eller försöker klämma ut något eller så.

Jag har provat att epilera armhålorna men det var hemskt och blev infekterat osv. Men jag har som sagt känslig hud.

När jag precis hade börjat äta sertralin fick jag stora blåmärken i hårsäckarna när jag vaxade mig nästa gång. Det blev dock bara den gången så jag vet inte ens om det kan ha berott på sertralinet men det var det enda som var annorlunda för mig då.

Nej men då borde du ju testa hemma först! Du kan ju be din sambo om hjälp och testa på en liten yta först för att se hur det känns och hur resultatet blir.

Mvh Linn

Wellcraft
2016-11-17 17:21
#19

#18 Tack för hjälpen 👍

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Haztparken
2016-11-17 22:07
#20

Rekommenderar epilator! Köpte själv min första i år och ångrar att jag inte gjort det tidigare :) Viss smärta men raka dig någon dag innan så håret inte är superlångt så gör det mindre ont. Gör det också någon dag innan så du inte är helt rödprickig sen. Annars är det bara att tuta och köra! https://m.prisjakt.nu/product/3034379 Den är det som jag köpte (ser ut så efter snabb koll) och jag är väldigt nöjd med den! Kan användas i vatten också men det har jag dock inte testat än. Tycker den är väl värd sitt pris då man snabbt sparar in pengarna från diverse rakgel, rakhyvlar, salong osv.

Annons:
Wellcraft
2016-11-18 10:09
#21

#20 Tack! Den funkar på korthår/stubb också eller? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Haztparken
2016-11-18 11:13
#22

#21 Japp det är då jag använder den, står någonstans hur kort den kan ta å det är rätt kort. Gör också mindre ont ju kortare stubben är :)

TatsuOni
2016-11-18 20:02
#23

#14. Det är ingen som har sagt att det inte går att vaxa armhålorna, däremot så har JAG inte fått bort nästan ett enda hår med någon sorts vax som jag har testat🙂 Håret i mina armhålor sitter riktigt hårt och djupt. Första gångerna jag epilerade så blödde det en del där håret hade suttit.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: