Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 755 ggr
Anonym
Anonym
11/15/16, 8:38 AM

Mens vid pcos

Hur gör ni som har pcos? Jag tycker det är så fruktansvärt jobbigt att aldrig veta när mensen kommer. Jag vet aldrig när jag har äl, om jag ens har äl, hur långt det gör mellan äl och mens. Hur gör man sig beredd på att den kan dyka upp? Får en sån förbannad mensvärk när mensen väl kommer och nu de senaste månaderna så får jag även ont i området runt äggstockarna. Var gravid i juni-augusti, men det slutade i abort på grund av att fostret inte överlevde. Och sen dess har jag fått så jädrans ont i äggstockarna. Funderade först på om det var i samband med äl. Men i så fall har jag äl typ 3-4 ggr per månad och det verkar ju också väldans mysko. Jag har inte tagit mig i kragen och sökt hjälp än då jag inväntar att gyn jag var till där jag fick diagnosen (eller ja de blev väl inte satt som diagnos men hon sa att de var vad de såg ut att vara i alla fall på grund av alla äggblåsor och min förklaring på hur sällan min mens dyker upp samt vilka biverkningar jag får utav det) ska höra av sig igen. Hon lovade att ringa upp mig om ett par månader för att kolla om mensen och det kom igång igen utan hjälp. Och än så länge har jag inte hört något. Vad har man för rättigheter när man får den diagnosen? Kan man kräva hjälp med medicinering för att få mensen regelbunden och få ordning på balansen i kroppen? Jag får hårväxt bland annat i ansiktet, finnar till förbannelsen osv pga det här. Samt ett väldigt sviktande humör. Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter och vad ni fått för hjälp så jag får lite mer kött på benen kring detta.

Annons:
[kanskemenbarakanske]
11/15/16, 9:07 AM
#1

Jag har pcos och tar p piller för att ha koll på mensen och för att det hjälper mot sjukdomen. Hade tidigare finnar på rumpan (stora som gjorde ont och ligger inne i huden liksom) och hade mycket finnar i pannan. När ja började med p piller försvann alla finnar. Såklart kommer dom då och då i samband med mens osv.

Sen hur jag visste att jag fick mens (vilket hände 2 ggr om året typ) så kände jag det på mig. Fick mensvärk någon dag innan.

Jag har ingen erfarenhet av abort men om du fått ont efter aborten borde du ringa någon och rådfråga. Kanske är det normalt? Kroppen har ju ändå gått igenom en abort och kanske inte återställt sig.

Sen vill jag gärna se vad andra svarar ang rättigheter då jag själv inte har koll på det. Jag tycker personligen man borde ha rätt till behandling av finnar och hårväxt pga sjukdomen. Men vet faktiskt inte :)

Anonym
Anonym
11/15/16, 9:14 AM
#2

Okej. Ja jag försökte äta både P-piller av olika sorter och mini piller av olika sorter. Men min kropp ballar ur totalt av de hormonerna. Så jag vågar inte gärna prova igen. Och vi vill ju egentligen ha barn så då känns ju inte P piller som en bra lösning heller. :/ Ja jag brukar få mensvärk några timmar innan i alla fall. Men de senaste gångerna har jag inte fått de heller. :/ så därför jag undra hur man ska kunna göra sig beredd liksom. :/ Alltså jag är återställd efter den. Var in på kontroller efteråt för att kolla. Så där ska det inte finnas några problem. De var i samband med dem läkaren sa det om pcos. Jag har ett barn sen tidigare och då kände jag av ägglossningen 2-3 ggr efter förlossningen. Men inte såhär. Då kände jag liksom mest stickande känslor på den sidan ägget släppte på. Nu är de mer molande värk som håller i sig i några timmar för det mesta. Ganska jobbigt molande. Ja jag tänkte mer på behandling för pcos inte för själva håren och så. Ville se om behandling för det egentliga problemet fick bort biverkningarna också. Men visst. Skulle inte klaga på att få typ laserbehandling för hårväxten heller.

[kanskemenbarakanske]
11/15/16, 9:24 AM
#3

Vilka p piller testade du? Vet att alla är olika men på mig funkade det jättebra. Har yasmin vilket jag hört är bra då det är ett kombinerat p piller. Men det är ju dock inte aktuellt nu för din del. Men ett tips om du vill använda preventivmedel senare i livet. 

Hur äl och mensvärk känns är för mig olika. Jag kan ibland få en smärta som är mer punktlig. Och ibland, som du nu har, en molnande känsla. Som att smärtan inte ger sig utan sitter och gör sig påmind heltiden.

Jag har inte fått någon behandling och tror inte man behandlar heller? Det man behandlar sånnafall är ju under tiden man försöker få barn om ja inte missminner mig. Då finns det hjälp att få.

OlgaMaria
11/15/16, 12:27 PM
#4

LCHF verkar hjälpa många med PCOS. Sen tillskott på d-vitamin är en god idé. Man har sett att d-vitaminbrist är väldigt vanligt hos kvinnor med PCOS.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
11/15/16, 1:35 PM
#5

Den enda medicineringen som finns är ju hormoner i form av preventivmedel. Själv så lärde jag mig att känna på kroppen när det var dags för mens.

/Surpan

Anonym
Anonym
11/15/16, 2:42 PM
#6

#3 Alla möjliga. Kommer inte ens ihåg vad alla heter. Vet att de sista jag provade var Yaz i alla fall. Ja och man får ingen hjälp med graviditet heller om man inte försökt en viss tid och det tycker jag är sjukt. För de hade vi. Och i och med att jag blev gravid så räknas den tiden om på nytt verkar det som. Men jag skulle verkligen behöva hjälp nu. För jag börjar bli så risig i kroppen att ju längre jag väntar, ju sämre chanser har jag att klara att gå en graviditet fullgången igen. #4 Vad gör D vitaminer för nytta? Lchf skulle jag aldrig klara av. #5 Nä. De ska finnas hjälp med att få mens regelbundet, få ägglossning varje månad osv osv. De är inte bara preventivmedel som finns. De ska finnas mer att få för att underlätta. De vet jag om. Jag ville bara veta mer om vad som finns och hur man fått det och hur det funkade

Annons:
Anonym
Anonym
11/15/16, 3:13 PM
#7

Jag har pcos och har fått neovletta utskrivet. p piller har fler fördelar än som preventivmedel, östrogen är testosteronhämmande så för mig har det faktiskt inneburit kvinnligare fettfördelning på kroppen m.m. Dessutom har jag koll på mensen. kan rekommendera det

Surpan
11/15/16, 5:18 PM
#8

#6 Ingenting jag har fått info om från min läkare. Men vad sa din läkare att du kunde få då? Det jag blev erbjuden var preventivmedel, sen kan man få tabletter fär att sätta igång en blödning men det är i princip samma som p-piller. Vore ju kanon om det fanns någonting annat! Hjälp för att få igång ägglossning och såna saker är det klart man får om man vill skaffa barn och har svårt för det, men det är samma hjälp som andra barnlösa får. Att sätta igång ägglossning på någon som inte vill ha barn har jag inte hört om.

/Surpan

Anonym
Anonym
11/15/16, 6:25 PM
#9

#7 Som sagt så funkar inte p-piller på mig.. 😕

#8 Hon sa inget, men jag har hört av tjejer på fb att man ska kunna få hjälp, men det var innan jag fick veta att jag hade det. 

Ja men det är ju problemet, läkaren ville inte ge mig det, "du måste göra en fertilitetsutredning som alla andra då", och de ville hon inte ens skriva in oss på.. Därför jag vill veta vad man har för rättigheter. Min kropp är som sagt för dålig för att kunna vänta på att det sker av sig själv om jag ska kunna gå hela graviditeten.

Aleya
11/15/16, 8:10 PM
#10

#9 men du har ju kunnat gå en graviditet med pcos. För det är inget som bara brukar dyka upp. Utan det är som endometrios. Det finns, det är inget som bara kommer. Jag vet inte om det är pregotime du tänker på kanske. Men jag skulle föreslå att du lägger upp detta även på gravid. För där lär det absolut finnas någon som vet vad det är du tänker på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
11/15/16, 10:42 PM
#11

#10 De är inte pga pcos som jag tvivlar på att kunna gå en hel graviditet utan pga kroppen. Mjo. Vill gärna veta om man måste gå en sån där fertilitetsutredning för att kunna få det.

Aleya
11/16/16, 5:12 AM
#12

#11 jag tror det är som så att du bör vara under utredning för att få det. Du kan ju höra, men det är det man brukar börja med om man säger så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
11/16/16, 6:52 AM
#13

#12 Det sjuka är att jag blev lovad av läkaren att få hjälp efter aborten som blev. Så hon skulle ju ringa mig "om ett par månader" och kolla hur det går.

Annons:
Upp till toppen
Annons: