Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1042 ggr
Jungfru82
2016-11-11 21:57

Gynekologiskt

Har fått tid till gynekologisk cellprovtagning som man blir kallad till vart tredje år. Förut när jag varit där har jag haft småtjuriga äldre damer och hela undersökningen blir obehaglig. Tycker att dessa undersökningar är fruktansvärt obehagliga att visa upp sig för en främmande människa och tyvärr har jag avbokat ett antal gånger även fast det är viktigt så hur gör ni för att inte ringa och lämna återbud

Annons:
Honestyisdead
2016-11-11 22:00
#1

Tänker på hur viktigt det är. Att strunta o det gör att förändringar och cancer missas. Inger svårt val för mig.

Aleya
2016-11-11 22:01
#2

Bara gå och se glad ut. Det är viktigt att göra det om än man får som jag ont en vecka efteråt. Men vill man inte bry sig om sin hälsa i underlivet så är det ju upp till personen. Men jag skulle aldrig skita i ett prov som kan rädda mitt liv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jungfru82
2016-11-11 22:12
#3

Jag förstår men detta är inte förrän mitten av december och redan nu har jag ont i magen men som ni säger det är väldigt viktigt

[tk1971]
2016-11-11 22:15
#4

Jag biter i det sura äpplet, går dit och försöker tänka att de tittar på olika underliv hela dagarna och att det vore ju underligt om just den delen av kroppen aldrig hälsoundersöktes när alla andra delar av kroppen har en egen specialitet inom vården.

Aleya
2016-11-11 22:23
#5

#3 kan berätta en rolig sak för dig ts om hur undersökningar kan gå. Sist jag var hos gyn så var det en student med i rummet. Läkaren frågade om han kunde få ta en titt. Visst sa jag. Och tänkte att han har nog "hålvana"= hittar hålet. Nå upp med mig i stolen och han började joxa. Han började med att köra själva grejen man för in i slidan först på klitoris och sedan var han vid urinröret och joxa och tillslut kom han dit han skulle. Jag höll på att börja skratta och nästan erbjuda han gps hjälp. Då kan jag säga att jag föredrar dom där rävarna du pratar om. 😂 Dom gör saken snabbt utan att man behöver blinka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[rumelle]
2016-11-12 07:13
#6

Jag går dit, får det gjort och går hem. Man får tänka på att det är rutin för dem och inget konstigt att pilla folk i underlivet även om man själv inte är van att visa upp sig.

Annons:
pyromanen
2016-11-12 07:42
#7

Tänker att det är viktigt för min skull. Tänker de ser 100-tals underliv. Kommer alltid nyduschat så jag vet jag är fräsch. Även om jag nästan alltid varit hos lugna och proffsiga gynekologer/barnmorskor sp kånner jag mig alltid lite "kränkt" efteråt och tar lite extra hand om mig typ kryper in i en varm filt med en kopp te eller nåt.

angest
2016-11-12 11:20
#8

Helt ärligt så har jag avbokat varenda tid. Absolut inget jag rekommenderar andra. Men jag får sån ångest av att behöva fläka ut mitt underliv, det bara går inte. Jag är fullt medveten om att jag kanske kommer dö i cancer med det lyckas jag förtränga konstigt nog. Det låter inte klokt att undersökningen ger mig mer ångest än risken för cancer men så är det iaf.

[Thiah]
2016-11-12 11:32
#9

Är det bara jag som inte alls bryr mig? Tycker det är värre att visa mina spinkiga, psoriasis fyllda ben än underlivet. Men vissa saker bara måste göras så då gör jag dom. Tar ett djupt andetag och bara gör det. Sen efteråt kan jag vara skakig och slutkörd men då är det redN över

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2016-11-12 12:24
#11

#9 jag har aldrig brytt mig om att visa underlivet för sjukvården. För mig är det som att undersöka vilken kroppsdel som än finns på kroppen. Dom ser ju underliv hela jäkla dagen. Så dom lär vara ganska obrydd om dom inte ser något onormalt utanpå redan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-11-12 12:27
#12

#9 Varför blir du skakig och slutkörd om du inte bryr dig? Låter snarare som du bryr dig väldigt mycket.

[Thiah]
2016-11-12 12:58
#13

#12 inte när det gäller det gynekologiska. Visat mig så pass att jag slutat bry mig. Finns andra saker som bara måste göras som jag ogillar. Det är dom som gör mig slutkörd och skakig. Men hursom ska det ändå göras om det är nödvändigt.

Annons:
oh-la
2016-11-12 15:00
#14

#9, samma här. Har mer ångest om jag behöver ta prover som innefattar stick. Sist jag var hos gynekolog, på gynakuten eftermisstänkt livmoderinfektion efter förlossningen, stod jag och gynekologen och pratade efteråt om hur ultraljudet hade sett ut och hur vi skulle göra med antibiotika. Tillslut säger hon "ja, alltså du får gå och klä på dig nu". Hade stått utan byxor som en jäkla Kalle Anka och inte haft en tanke på att det var dags att skyla sig :P

Rebexi
2016-11-12 16:43
#15

Det kanske går att förbereda sig med meditation och andningsövningar som man kan ta tillvara på under själva undersökningen? För att hjälpa dig att slappna av. 

Kolla om du kan prata lite med gynekologen före, via telefon tex och berätta att du känner dig orolig över det så att de vet. 

Du kan kanske ta med en vän (som då väntar i väntrummet) om det hjälper dig att slappna av. Då kan man sitta innan och prata om lite vad som och ta bort fokus från oron :)

FataMorgana
2016-11-12 17:49
#16

Hellre går jag till gynekologen än till tandläkaren. Tycker inte att det är hemskt alls. Men jag har hört att somliga upplever smärta hos gynekologen? Då kan jag förstå att man kanske drar sig undan och inte vill.

Annielle
2016-11-12 17:54
#17

Jag drar mig det längsta jag kan för att gå till gynekologen, när jag väl är där verkar jag hur lugn och samlad som helst, men stänger nog mest av eftersom jag upplever det som ett övergrepp. Efteråt där emot mår jag hemskt dåligt och det under flera veckor eller mer eftersom det just känns som att ha varit med om ett övergrepp, äckel och hemsk ångest osv…

Behöver också gå på cellprov eftersom jag hoppade över det senaste, men jag vet inte hur jag ska kunna övertyga mig själv att göra det heller….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Åsa S
2016-11-12 18:10
#18

Väldigt viktigt gå dit,  gör man det inte och en ev cellförändring utvecklas till nått farligt är det andra värre undersökningar som väntar då + ofta sätter de in kateter innan operation.

Aleya
2016-11-12 18:10
#19

#16 jag får ont och blöder och jag går för att jag vet att jag behöver och måste få smärtan registrerad. Så därför går jag trots smärtan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-11-12 18:19
#20

#19

Börjar du blöda av den där grejen (vad det nu heter) som dom kör in eller av vad börjar du blöda och är det när det blöder som det tar ont eller något annat?

Jag har bara blött lite grann av cellprovstagning, men inte mycket och det gjorde inte alls ont. Har aldrig fått ont av ett gynekologbesök trots att det varit rätt många besök. Har nyss fått livmodern bortopererad men inte ens gynbesöket ett par veckor efteråt tog ont. Så jag förstår inte riktigt vad andra får ont av hos gynekologen.

Annons:
Jojaton
2016-11-12 18:28
#21

Jag vet inte, jag tycker inte det är superjobbigt. Visst det finns tusen roligare grejer jag kunde hitta på istället - men jämfört med vad som skulle kunna hända om jag struntar i undersökningar väger tyngre för mig.

Johanna - Instagram

Jojaton
2016-11-12 18:28
#22

Jag vet inte, jag tycker inte det är superjobbigt. Visst det finns tusen roligare grejer jag kunde hitta på istället - men jämfört med vad som skulle kunna hända om jag struntar i undersökningar väger tyngre för mig.

Johanna - Instagram

Aleya
2016-11-12 18:48
#23

#20 ja jag blöder av cellprov när dom tar borsten. Men jag blöder av vanliga undersökningar. Jag har endometrios så det är där problemet sitter. Jag har ont konstant och undersökningar i underlivet gör inte saker bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aristarcos
2016-11-15 09:13
#24

jag gör det inte helst på löpande band schemat, utan går hellre till min BM som kan göra det på en vanlig undersökningstid. Tror de brukar ställa upp på det om man tycker det är obehagligt. Bättre låta någon man har förtroende för att göra det!

Honestyisdead
2016-11-15 10:05
#25

#24 Jag gör alltid det hos min vanliga gynekolog på vanlig besökstid.

Upp till toppen
Annons: