Preventivmedel

Preventivmedel.

2016-11-10 12:42 #0 av: Codswallop

Tog ut min p-stav igår och bokade samtidigt en ny tid ang preventivmedel, men till dess skulle jag vilja bolla lite. Just nu står det mellan plåster och spruta - vad skulle ni rekommendera? Ring, pessar och spiral är out of the question, piller kan jag inte äta och stav är jag osäker på då denna gav min blödningar i tre år. Alternativen minskar stadigt..

Anmäl
2016-11-10 13:12 #1 av: Hera

Varför är ring uteslutet om du funderar på plåster? 

Av de två alternativen känner jag bara till plåster och det mådde jag dåligt av och det kändes osäkert eftersom det lossnade i kanterna hela tiden.

P spruta  har jag hört kan orsaka benskörhet, fast det var kanske bara om man är ung.

Anmäl
2016-11-10 13:16 #2 av: Codswallop

Jag har fobi för att "känna" där inne. Aldrig känt efter eller liknande så därför är även pessar  borträknat då jag inte klarar att föra in dem själv. 

På vilket sätt mådde du dåligt med plåster? 

Anmäl
2016-11-10 13:18 #3 av: Hera

Men spiral sätter du inte in själv.

Plåsterna gav mig humörsvängningar och andra vanliga biverkningar som jag också fick av piller. 

Anmäl
2016-11-10 13:27 #4 av: Codswallop

Nej jag vet, men ring och pessar.
Spiral är absolut sista lösningen då jag vill kunna avbryta det snabbt om jag märker att kroppen inte funkar med det. Spruta grämer jag mig lite över då det är tre månader åt gången, men de jag pratat med sa att de blödde mindre med spruta än med stav, vilket ger mig hopp (även om jag förstår att alla är olika såklart). 

Anmäl
2016-11-10 13:48 #5 av: Hera

Okey. Synd du inte kan ha ring för det är det bästa jag har haft.

Men testa sprutan. I värsta fall är det 3 månader du har eventuella biverkningar.

Anmäl
2016-11-10 14:22 #6 av: Aleya

Får jag fråga vad det var för fel på staven? Blödde du konstant eller?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios samt medarbetare för Julen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.