Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1906 ggr
[thildaaaa]
2016-10-30 15:19

P-piller biverkningar

Hej! Jag har provat två olika sorters p-piller nu och fått biverkningar av båda. Första sorten, prionelle, gick jag upp mycket i vikt av, samt förlorade sexlusten. Den andra som jag äter nu påverkar mig med ordentliga och ofta förekommande humörsvängningar. Jag ska till umo för att få en ny sort tänker jag. Borde jag fortsätta prova olika sorter tills någon ej ger mig jobbiga biverkningar eller prova nått annat preventivmedel? Tycker inte om kondom. Spiral och stav å sånt känns lite obehagligt, både för att jag hört att de gör ont, men också för att de liks är i kroppen, pillrerna kan jag styra mer, sluta ta direkt om ja mår dåligt osv.

Annons:
Fridaaaa
2016-10-30 15:27
#1

Inte lust att testa pring istället? =)

Jag mådde dock illa med dem och mindre sexlust men mer sexlust än med ppiller.
Men jag gick inte upp i vikt av dem, och de är lätta att ta ut och in

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-10-30 15:33
#2

Jag har p ringar och har inga biverkningar längre. Det hade jag när jag åt p piller. Så det rekommenderar jag.

[thildaaaa]
2016-10-30 15:48
#3

Hmm känns inte den när man har sex? Någon som har kopparspiral? Det kanske vore bättre för mig att skippa hormoner eftersom jag har påverkats negativt att det?

Fridaaaa
2016-10-30 15:50
#4

#3 Sitter den rätt, känns den inte.
Ja hormonfritt är ju värt att testa också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-10-30 15:57
#5

#3 Varken jag eller killen har känt den vid sex.

Jag hade mycket biverkningar med piller. De försvann med p ringarna eftersom det inte blir några toppar och dalar när man har ringen. Den släpper ifrån sig hormonerna jämt hela dygnet. 

Kopparspiral gör ofta så man blöder mer och får menssmärtor.

[thildaaaa]
2016-10-30 16:09
#6

Är hormonsspiral bättre än p-piller?

Annons:
sp0ngeb0b
2016-11-01 11:59
#7

Jag har haft två olika sorters p-piller varav den ena gav mig humörsvängningar och den andra viktuppgång. Nu har jag en hormonspiral och jag tycker att det är helt perfekt för mig! Jag tycker att det är bättre än p-piller av massa anledningar: det är säkrare eftersom man inte måste komma ihåg att ta piller varje dag, de flesta får mindre eller ingen mens (ingen för mig 😍), den sitter där i 5 år så man behöver inte springa till UMO och apoteket stup i kvarten, men det går givetvis att ta ut den när som helst om man mår dåligt av den. Dessutom har jag hört från barnmorskor på UMO att spiralen har mindre hormon i sig än p-piller. Detta funkar eftersom den sitter i livmodern så hormonerna behöver inte färdas så långt. Pillerna ska ju genom hela matsmältningssystemet så för att inte tappa allt på vägen har de mer hormoner i sig. Så i den aspekten skulle hormonspiral nog kunna vara bättre för dig 🙂 Kan även meddela att för mig gjorde det inte ont att sätta in spiralen - kändes endast som lite lätt mensvärk som höll i sig under dagen. Smärtan är högst individuell! Men tycker du ska prata med någon på UMO och se vad de tycker!

OlgaMaria
2016-11-01 12:03
#8

Hormonspiral är samma hormon som i minipiller men lägre och jämnare dos. Jag fick mycket biverkningar av hormonspiral så jag har gett upp hormonella p-medel öht.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-11-01 12:04
#9

#7 Den går inte att ta ut när som helst eftersom en gyn eller barnmorska måste göra det. Dessutom är det många som blöder konstant i månader med hormonspiral. Känner flera styck som fick ta ut den igen eftersom dom blödde konstant i upp till 6 månader.

sp0ngeb0b
2016-11-01 12:09
#10

#9 Det jag menade med att man kan ta ut den när som helst var att man inte behöver vänta tills de fem åren har gått, utan man kan gå till gyn/barnmorskan när man vill och säga att man vill ta ut den. 

Det med blödningarna du skrev låter ju inte så roligt… Alla jag känner till som har skaffat hormonspiral har fått mindre eller ingen blödning alls. Jag blödde också konstant i början men bara under någon vecka, och bara små mängder, men det fick jag varning om att det kunde hända.

[thildaaaa]
2016-11-03 08:45
#11

Tack för alla svar! Jag känner mer å mer att jag ska prova hormonsspiral. Ska boka tid hos umo och snacka igenom det med en barnmorska!

OlgaMaria
2016-11-03 09:46
#12

Tycker du kan testa minipiller först om du inte gjort det. Det kan ju ge en indikation på om hormonspiral kan vara en bra idé för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sp0ngeb0b
2016-11-03 12:04
#13

#12 Minipiller är dock tyvärr endast gratis för de som har blodpropp i släkten 😕 Vet inte hur dyrt det är men det kan ju vara avgörande om man inte har någon stor inkomst

Annons:
Honestyisdead
2016-11-03 12:27
#14

#13 Jag har aldrig haft ett preventivmedel som varit gratis eller ens inom högkostnadsskyddet men klarat det trots socialbidrag en period. Man får ju prioritera. Är ganska dumt att inte testa dom innan man sätter in en spiral. Det är ju inte direkt trevligt att sätta in och ta ut spiraler. Så om pillerna ger en biverkningar slipper man uppleva insättning och utsättning.

OlgaMaria
2016-11-03 12:32
#15

Hormonspiral kostar ju mycket också så därför tänker jag att det är smart att testa minipiller först.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2016-11-03 14:12
#16

Hormonspiral kostar nästan 1000 och ska jag vara mer exakt så 917,33 kr. Så det är ganska dyrt ts

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
2016-11-03 14:25
#17

Jag säger som jag sagt förut i såna här trådar - tänk på att det inte bara är fördelar med att inte ha någon mens. I långa loppet ökar det tyvärr risken för livmodercancer. 3-4 menstruationer per år rekommenderas. :)

/Surpan

Honestyisdead
2016-11-03 15:45
#18

#17 Belägg för det påståendet? Vill ha källa. 

Och vem är det som rekommenderar 3-4 menstruationer per år? Inte mina gynekologer.

pyromanen
2016-11-03 16:17
#19

Hade så vidriga biverkningar av minipiller så jag tånker tvört om, bättre testa spiralen först.

Honestyisdead
2016-11-03 16:19
#20

#19 Ofta får man ju pillerna först eftersom om man får biverkningar av dom är risken stor att du får det även av spiralen.

Annons:
Surpan
2016-11-03 17:51
#21

#18 Självklart. :) Det är min gynekolog som sa det (jag har själv glesa menstruationer), hon sa att det var okej att vara oregelbunden men om jag inte fick mens på 'många månader' så skulle jag komma in för att få mensen igångsatt. Gränsen var då 3 - 4 gånger per år enlift henne. Jag försökte googla upp lite källor på det och hittade detta: http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/ "Om du har mens mer sällan än fyra gånger per år kan det på lång sikt finnas risk för livmodercancer. Du kan få hjälp att få igång mensen genom att ta läkemedel som innehåller gestagen, eller använda p-piller, p-ring eller p-plåster." Så äter man p-piller är det okej att inte ha mens som jag förstår det, men inte om man inte tillsätter hormoner (typ kopparspiral). Jag hittar några källor på engelska också som säger typ samma sak. Kroppen behöver gulkroppshormon antingen genom mens eller genom p-piller. Men jag kan ha missuppfattat såklart. :)

/Surpan

Honestyisdead
2016-11-03 17:54
#22

#21 Då missförstod jag dig. Trodde du menade att man måste ha mens när man använder hormoner.

sp0ngeb0b
2016-11-03 18:20
#23

#14  #15 #16 på ungdomsmottagningen får man preventivmedel gratis om man är under en viss ålder (tror det är 23 eller 25) och jag såg på hennes profil att TS är 19. Jag har fått både p-piller och hormonspiral gratis från ungdomsmottagningen. När jag var trött på mina p-piller och ville byta preventivmedel hade jag fått minipiller rekommenderat till mig av en vän, vilket jag berättade för barnmorskan, men hon sa då att jag måste betala pengar för minipiller om jag inte har blodproppar i släkten. Anledningen var att om man har sjukdomen i släkten slipper man betala eftersom man inte kan använda p-piller då. Min barnmorska rekommenderade inte mig att testa minipiller innan spiral, och jag hade heller ingen lust att betala för pillerna om jag kunde få andra preventivmedel gratis.

Men det är ju upp till TS och hennes barmorska att komma fram till rätt beslut för henne.

Honestyisdead
2016-11-03 18:27
#24

#23 Det gäller nog bara preventivmedel som ingår i högkostnadsskyddet. 

Eller var så förr i alla fall. För mina kostade även i den åldern.

Aleya
2016-11-03 18:32
#25

#23 aldrig ens hört att det finns det kravet på minipiller. Och jag jobbar inom vården och måste äta hormoner. Är man nog ung så är det subvention på p-medel. Och om det du säger stämmer så skulle det ju vara som så att hormonspiral, p-stav och p spruta skulle inte vara gratis heller. Eftersom det är liknande sammansättning som just minipiller. Så jag får inte ihop din ekvation om jag ska vara ärlig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
2016-11-03 21:21
#26

Det där måste vara olika i olika län eller så för jag har aldrig fått gratis preventivmedel från UMO. Dock var många väldigt billiga, typ 100 kr för ett år. Men vad kostar minipiller om man inte har blodproppar i släkten då?

/Surpan

sp0ngeb0b
2016-11-03 22:15
#27

#25 Jag vet inte hur det går ihop men det är så det är där jag bor i alla fall, jag svär på mitt liv. Förr var även minipillerna gratis men det blev någon ändring, minns inte exakt vad som hände. Jag tror inte det har med sammansättningen att göra utan märket eller liknande. Och att de med blodproppar i släkten får undantag eftersom de inte har andra alternativ. 

#26 Jag vet inte vad minipiller kostar, någon annan kanske vet? Konstigt om UMO inte har samma regler överallt. I Skåne får man i alla fall kondomer, p-piller, spiraler m.m. gratis från UMO. Möjligen inte alla sorter, men jag har i alla fall aldrig behövt betala.

Annons:
Fridaaaa
2016-11-04 07:40
#28

Jag hade gratis ppiller tills jag var 20 år. Men pring, och annat kostade men inte ppiller, vad jag minns

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TatsuOni
2016-11-04 18:11
#29

Här är "rätt" preventivmedel subventionerade tills dess att man fyller 26. Rätt innebär att de ska ingå i högkostnadsskyddet. När jag började äta YAZ så ingick dem, sedan blev de borttagna. Så nu har jag samma sak med ett nytt namn som ingår. Det kostar mig 100 kr/år.

Gratis vet jag ingenting om då jag började äta p-piller när jag redan hade fyllt 20.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[thildaaaa]
2016-11-11 12:34
#30

Jag pratade med en barnmorska på UMO och ska nästa vecka på tis sätta in en sån där hormonspiral som sitter i 5år. Hon sa inget om att ja bör prova minipiller innan, de hon sa va att om man ska ha p-stav så rekommenderas de att man provar piller med gestagen eller va de hette inanna man sätter in en sån. Hon sa heller inget om några faror med å ej ha mens, vilket man oftast ej har med den där spiralen som sitter 5år. Jag är 19 som någon nämnde, och jag tvivlar på att jag kommer behöva betala 1000kr för då borde hon väl sagt nått om de??? Tidigare så har jag betalat 30kr för p-piller för 3 månader och ca 75-130kr för en årsförbrukning. Men de jag provat har varit subventionerade. Jag hoppas även spiralen är de, men jag tvivlar på att den är gratis. Hon verkade hur som tycka spiral var en bra idé för mig så de känns bra :)

Honestyisdead
2016-11-11 12:37
#31

#30 Tycker du ska ringa och fråga om vad det kostar så du inte får en chock när du ska hämta spiralen på apoteket.

sp0ngeb0b
2016-11-11 12:51
#32

Jag håller med #31 , om nu preventivmedel inte är gratis där du bor så finns det ju alltid en risk att du måste betala fullpris. Ring och kolla! :)

Biancaa
2016-11-11 13:04
#33

Ang. hur mycket hormonspiral kostar, när jag hade det så kostade det mig 60 kr då jag är under 18. (eller under 20 kanske det är?) Hade inga biverkningar, inga blödningar. Tog ut den av andra anledningar, men kommer nog sätta in en igen i framtiden :)

[thildaaaa]
2016-11-13 13:04
#34

31-32 Äsch, jag kommer ändå vilja ha den hur som så de spelar ingen roll :)

Annons:
OlgaMaria
2016-11-13 20:39
#35

Vissa barnmorskor vekar tro att hormonspiral inte kan ge några psykiska biverkningar medan andra förstår det fullt ut. Tycker fortfarande det vore bra att testa minipiller först med tanke på att det är en stor grej med hormonspiral, lite jobbigt att sätta in, ta ut, och inte ovanligt med jobbiga blödningar eller andra besvär, men när hormonspiral funkar bra är det verkligen toppen! Många är jättenöjda med det. Om du kör på detta ändå berätta gärna vad du fick betala.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[thildaaaa]
2016-11-15 12:16
#36

#35 jag betalade 100kr för den. Men det egentliga priset var 995kr, men den var subventionerad! :) jag är på väg till umo nu för insättning Jag tänker att den har stor chans att funka för mig eftersom min mamma har berättat att det har funkat för henne förut, så jag håller tummarna! :)

[thildaaaa]
2016-11-17 08:59
#37

Är det normalt att livmodertappen är svullen efter insättning??

OlgaMaria
2016-11-17 13:02
#38

#37 Det verkar väl rimligt. Den blir lite medfaren vid insättningen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[thildaaaa]
2016-11-17 17:02
#39

Jo elelr hur, men BM sa inget on de och jag hittar inget när jag googlar…

Biancaa
2016-11-18 16:21
#40

Tycker också att det låter rimligt. De "nyper" ju tag i tappen när de ska sätta in den.

Hur vet du att den är svullen, har du känt på den? När jag satte in min så sa de att jag ska inte ha sex eller använda tampong på ungefär 7/10 dagar, och då antog jag också att jag inte ksulle ha fingrarna där. (Pga infektionsrisken) men du kanske inte har gjort det :)

[Túrwen]
2016-11-19 00:11
#41

Det är så otroligt individuellt vad man får biverkningar av och smartast är att pröva sig fram. Neovletta var en katastrof för mig vad gällde blödningar, smärtor och humörsvängningar. Provade ett flertal andra efter det och inget passade. P-ringen nollade min sexlust och han (min dåvarande pojkvän) påstår att han kände ringen och att den gjorde honom illa. 

Det ända som passat bra för mig har varit Zoely.. jag var bland de första tio i Sverige som fick prova det tidigare obeprovade p-pillret och allt fungerade strålande. Mensen höll i sig i tre dagar och smärtorna var lindrigare samtidigt som humörsväningningarna som varit mitt stora problem hölls i shack.

Annons:
[thildaaaa]
2016-11-19 20:41
#42

Jag har känt, tvättade händerna noga innan såklart dock! De är väl bara å vänta på att den återgår till de normala ^^

Upp till toppen
Annons: