Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1647 ggr
Anncamilla
10/26/16, 10:32 PM

Cerazette

Hej Är det någon som vet hur lång tid man ska ge cerazette innan man ger upp om man inte mår bra? Jag har snart ätit två kartor, känner mig irriterad, nere, lättstressad, har dåligt humör, oro/nervositet etc.

Annons:
Honestyisdead
10/26/16, 10:43 PM
#1

Har du både spiral och ppiller?

Anonym
Anonym
10/26/16, 10:51 PM
#2

Jag åt cerazette i tre månader och hade mycket blödningar under hela perioden innan jag gav upp.

Anncamilla
10/26/16, 10:51 PM
#3

Hej Hera! Japp, satte in en jaydess i mars för mina hemska rikliga blödningar! Funderar även på hur jag mår av den! Blödningarna har blivit till små små bruna flytningar så det är toppen men spiralen hjälper ju inte mot pms vilket jag har och rejält också  Så nu skulle jag prova cerazette för att hämma ägglossningarna = slippa pms 

Anncamilla
10/26/16, 10:52 PM
#4

Anonym 2 Tack för ditt svar! Jag har inga blödningar och det hade jag inte när jag började för jag har en spiral, men hur mådde du?

Anonym
Anonym
10/26/16, 10:54 PM
#5

Sådär, har hittat mycket bättre preventivmedel än cerazette som inte fungerade alls för mig.

Anncamilla
10/26/16, 10:58 PM
#6

Anonym 5 Okej!

Annons:
[Toretto]
10/26/16, 11:22 PM
#7

jag har haft cerazette och jag mådde väldigt dåligt psykiskt av dom så jag slutade efter en månad då jag inte orkade mer. Min syster har också använt cerazette under några år hennes mens försvann efter ett tag men istället fick hon väldigt kraftiga blödningar från ingenstans det var liksom som ett vattenfall när det väl kom och hon hade alltid oturen att det kom vid helt fel tillfälle som tex när hon skulle kliva på en kryssnings båt det hände dock kanske 2 gånger per år. min syster fick också sluta med cerazette då hon fick massa cystor på äggstockarna ett flertal gånger och det är inte ovanligt med cerazette. jag rekommenderar att du slutar och provar något annat.

Anncamilla
10/26/16, 11:37 PM
#8

Tack så mycket för svar Toretto! Så du märkte alltså redan efter en månad att ditt mående förändrats! Pratade du med någon om det? Jag tänker att om du hade gett det tre månader, om du orkat vill säga så hade det kanske vänt! Det är lite det jag undrar, jag har ju snart ätit två kartor, ska jag försöka stå ut med en tredje! På vilket sätt mådde du dåligt?

Anncamilla
10/26/16, 11:47 PM
#9

Toretto Kom på en fråga till! Hur fort försvann ditt dåliga mående när du slutade med cerazette? Märker man fort om det beror på dem?

[Toretto]
10/27/16, 12:15 AM
#10

jag mådde mycket värre psykiskt än vad jag gjorde innan jag blev väldigt deprimerad och kände att livet inte var värt att leva längre och ångesten blev värre så jag pratade med min barnmorska om det och hon sa att det inte är ovanligt att man kan bli deprimerad av p-piller men hon trodde att det kanske tog värre på mig pågrund av min bakgrund med dåligt mående. jag tror att det tog två veckor sen började jag må bättre

Novelia
10/27/16, 12:57 AM
#11

Jag åt dem i 4 år, insåg inte hur dålig jag blev av dem förrän jag började svimma och tvungen att sluta. När jag slutade kom min personlighet tillbaka, jag slutade må dåligt psykiskt och mina menssmärtor försvann så fort jag sluta äta dom. Har nu varit utan dom sen i vintras, har inte svimmat en enda gång sen dess och mitt förhållande är betydligt bättre nu när jag är psykiskt stabil och hormonerna är i balans. Mitt råd är att testa dom i ca 3-4 månader beroende på hur dåligt du mår. Efter den tiden bör du veta om du tål dem eller inte. Om du börjar få ångest, depression eller självmordstankar: sluta direkt!!! Inget preventivmedel är värt att må skit för.

I have no sympathy for people without empathy

Anncamilla
10/28/16, 11:30 AM
#12

Toretto Usch så jobbigt! Jag är rädd att jag mår dåligt av cerazette nu med och även spiralen 😔 Jag har haft problem med psyket sedan jag föddes nästan och haft många och djupa depressioner så jag är ju livrädd nu att dessa hormoner gör att jag mår sämre!

Anncamilla
10/28/16, 11:35 AM
#13

Tack för svar Novelia Åh fy så hemskt att du bl.a. svimmade 😔 Jag mår inte alls bra psykiskt, tycker mig må sämre efter att jag började med cerazette, är också rädd att min spiral påverkar mig dåligt psykiskt! Jag har en hemsk oro och nervositet i kroppen, vet inte om det är det som kallas ångest? Vaknar med en hemsk oro i kroppen 😔 Är lättirriterad, på dåligt humör, sur och tvär! Jsg har snart ätit två kartor nu!

Annons:
Anncamilla
10/28/16, 11:43 AM
#14

Jo det är ju väldigt svårt att veta om det är p-piller och spiral man mår dåligt av när man tidigare i livet har haft dippar och mått dåligt till och från, tänk om det bara är en sådan period just nu 🤔 Men samtidigt tycker jag att jag mått bättre och varit stabilare än på många år nu innan detta dåliga måendet 🙄

[Toretto]
10/28/16, 11:52 AM
#15

jag har också mått väldigt dåligt psykiskt iprincip i hela mitt liv så jag vet vad du pratar om. jag tycker du ska ta ut din hormonspiral och sluta med cerazetten så fort du kan men prata med din barnmorska först. jag har kopparspiral som inte har några hormoner alls som inte kan påverka dig fysiskt eller psykiskt det kanske skulle kunna vara något för dig? du kan ju fundera på det och läsa lite om kopparspiral på nätet? om du mår dåligt och behöver prata får du gärna pma mig!

Novelia
10/30/16, 1:37 AM
#16

#13 det där med oro och ångest, att du vaknar med en hemsk känsla osv utan att kanske kunna riktigt förstå varför låter ju som att det skulle kunna vara cerazette som spökar. Det värsta är att inte förstå varför man mår som man mår, att inte kunna förklara varför man känner som man gör och det är cerazette i ett nötskal. Men jag har också hört att det kan vara så i början oavsätt vilket du testar, så kör testperioden ut? Jag hade iallafall senare slutat tvärt om det inte vänder och blir bättre efter denna period. Men jag reagerade otroligt starkt på dem och litade inte på mig själv när jag åt dem och jag tror inte att det är supervanligt att man blir så dålig av dem.

I have no sympathy for people without empathy

[Thiah]
10/30/16, 7:43 AM
#17

Äter själv cerazette och för det mesta går det bra. Tog kanske 4 månader för måendet att bli bra igen.

Anncamilla
10/31/16, 12:06 PM
#18

Toretto Tack för din förståelse! När man har dessa problem med psyket i grund och botten vill man ju inte ha något som kan göra det sämre eller gör att man mår psykiskt dåligt när man egentligen skulle sluppit! Jag satte in spiralen för att få bukt med hemska rikliga blödningar, så jag tror inte jag skulle våga prova kopparspiral tyvärr 😔 Men tack för tips! Frågan är vad man gör/använder sig av för att slippa dessa blödningar samt pms som inte påverkar psyket 🤔 Tack snälla du vad gullig du är 🙏🏻💗 Har fått en läkartid på onsdag (gynekolog) Frågan är hur jag gör nu, funderar 🤔 jag har ett p-piller kvar, skulle tagit det idag på morgonen men har inte gjort det än, ska jag börja på en ny karta i morgon, en dag innan läkarbesöket 🤔 Kan det vara så att läkaren säger på onsdag att man ska ge det minst 3 eller 4 månader?

Anncamilla
10/31/16, 12:12 PM
#19

Hej Novelia! Jaså du tycker det låter som påverkan av cerazette! Ja, jag mår inte alls bra, usch! Läs vad jag skrev till Toretto ovan! Är på sista tabletten på karta nr 2 idag! Hur lång tid ska man ge det?

Anncamilla
10/31/16, 12:14 PM
#20

Thia Tack för ditt svar! Hur mådde du i början av cerazette? Du tycker alltså att det tog 4 månader för måendet att stabiliseras? Frågan är hur länge jag ska orka/stå ut?

Annons:
Anncamilla
10/31/16, 1:18 PM
#21

Vill meddela att jag fick tag på en barnmorska nu och hon sa att de brukar säga att man ska ge p-piller tre månader men tyckte jag skulle göra som jag själv kände nu, förstod att jag inte orkade vänta/stå ut en månad till 😓 Hon sa också att jag borde känna om jag mår bättre om bara några dagar Herregud vad svårt, tänk om jag skulle må bättre om en månad ?

[Toretto]
10/31/16, 10:43 PM
#22

jag tycker att du ska sluta det är inte värt det och jag tror inte att det kommer bli bättre och det kan fortfarande bli värre inte för att vara negativ men mår du så här dåligt så kommer det bara ta längre för dig att komma tillbaka från det här desto längre tiden går.

Anncamilla
11/1/16, 12:44 PM
#23

Toretto! Tack för ditt svar! Har slutat!

[Toretto]
11/1/16, 3:31 PM
#24

det var så lite jag hoppas det blir bättre för dig nu det kommer ta lite tid innan du mår som du gjorde innan men det är så invinduelt hur fort det går när det kommer till det men det är bra att du slutade. när det kommer till att du blöder så mycket så tycker jag att du ska prata med din läkare om cyklokapron cyklokapron gör så att man blöder mindre det har jag haft när jag har haft mens och blödigt mycket dom är super bra och man blöder väldigt lite brustabletterna är absolut bäst och dom har nästan inga biverkningar dom är recept belagda men jag hoppas att din läkare kan vara villig att låta dig prova dom om du vill annars så finns cyklo-f recept fritt på apotektet som är nästan lika bra. hoppas allt går bra för dig nu vännen och att du mår bättre snart!

Anncamilla
11/1/16, 8:34 PM
#25

Toretto Tack snälla rara du! Tycker redan det känns bättre idag, är det möjligt? Tog sista pillret lördag morgon! Nu får jag låta detta lägga sig och sedan utvärdera spiralen, hur jag ska göra med den! Tack igen

[Toretto]
11/2/16, 12:41 AM
#26

vad skönt! det kan absolut vara så att du börjar på bättre hoppas du hittar en lösning på spiralen.

Anncamilla
11/2/16, 10:14 AM
#27

Toretto Tack tack!!! Känner mig små irriterad idag och har lite känningar till början av migrän, hoppas att det bara blir bättre och bättre!

Annons:
Upp till toppen
Annons: