Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1844 ggr
tootiis
2016-10-24 14:23

Körkort

Jag är 20 år, började övningsköra när jag var 18. Har försökt nöta in växling och koppling i två (!) år, och det fastnar aldrig. Just nu känns det bäst att ta automat, bättre än att inte ha nånting. + att körkort skulle underlätta för mig när jag ska jobba. Då jag jobbar i annan kommun så är det vissa dagar jag inte kan jobba pga tågen, och det känns så otroligt surt. Vill jag kunna köra manuell sen så är det bara att boka en uppkörning så är spärren borta, kostar ca 800kr. Är detta dåligt tänkt av mig? Vet att det är mitt val, men ändå..

// MT ♥

Annons:
CamillaS
2016-10-24 14:32
#1

Har du bara kört privat, eller har du provat körskola med?

Zadeira
2016-10-24 14:39
#2

Det jag upplevt med en kompis i min närhet är att hon inte kommer till skott att ta manuellt kort, trots att hon tänkte som du. Enda som egentligen hon upplever som negativt är att hon inte kan låna bil hur som helst utan det måste vara automatare. Men köper du egen bil eller har enkel tillgång till automatare så är det ju inte säkert att det behöver vara ett problem.

tootiis
2016-10-24 14:39
#3

#1 Då jag inte haft råd fören nu så har jag bara kört privat. #2 Har automat jag får låna tills jag hittat en egen, så det är inga problem. Även om jag tar manuellt kommer jag köpa automat.

// MT ♥

jackiejohn
2016-10-24 14:48
#4

Mitt råd är att du istället nu när du har råd tar ett par körlektioner och lär dig köra manuellt. Du blir begränsad om du bara har körkort på en automat, så oavsett vad du tänkt köpa för bil när du fått ditt körkort så är det guld värt att ha körkort för både automat och manuell. Det kan ju uppstå situationer du behöver låna eller köra någon annans bil men får avstå för du har bara körkort på automat och i mina ögon är det inte värt de, ta hellre lektioner på körskola och lär dig köra manuellt innan du tar nåt körkort är mitt råd :)

setfree
2016-10-24 15:46
#5

Körkort med manuellt. Jag har en dotter som är 18 och vi har kört en hel del.

Titta på varvräknaren och lär dig när det är dags för att växla. Samma tankesätt för när du växlar på en cykel.

Min dotter var ute på vägen efter efter ca en timme på en parkeringsplats. Det är bara träning som gäller. Ha en bra person som lär dig mjukt och stilla. Du kommer att lära dig. Se bilen som en levande varelse som ska behandlas med kärlek. Inga häftiga ryck utan mjukt och försiktigt.

[Devya]
2016-10-24 16:14
#6

Vem övar du tillsammans med? För det låter inte riktigt som om den personen är en bra lärare isåfall, tyvärr. Det är inte alls svårt att växla och använda kopplingen. Det lärde jag mig på första körlektionen på bilskolan. Jag hade alltså en jättebra lärare så jag lärde mig hur snabbt som helst och jag brukar vara lite trög. 

Sen igen om du nu vill bara använda automat så gör det. Nästan alla tonåringar i Amerika gör så eftersom de tycker att det är mycket lättare. Många vuxna där borta vet inte heller hur man kör manuellt.  Det är liksom mer en regel än ett undantag att folk där borta kör med automat. Det är vad jag har fått höra från mina vänner i USA åtminstone. 

Så om du känner att du faktiskt inte klarar av att växla så kör på med automat! Det är ditt val så gör det som känns bäst.

Jag personligen vägrar att köra annat än manuellt eftersom jag vill inte bli för bekväm. :)

Annons:
tootiis
2016-10-24 16:39
#7

#6 Kör med min mammas ex, och han är en super lärare! + att han är bärgare så han borde veta hur man kör osv. Han förklarar allt jättebra men det vill bara inte sätta sig i mitt huvud.. Och som jag skrev så vill jag ha manuell när jag känn mig redo så går det att boka en uppkörning, klarar jag den så är spärren borta. Men är så förvirrad hur jag ska göra.. Är i behov av kortet nu.

// MT ♥

[Devya]
2016-10-24 16:56
#8

#7 Bara för att man är duktig på att köra och är bärgare betyder absolut inte att man är en bra lärare. Jag tvivlar också på att han är så pass bra som du påstår om han inte ens har lyckats lära dig "the basics" . :) Han får vara hur underbar och snäll som helst men det gör honom inte till en bra lärare tyvärr! Det finns liksom en orsak till varför det finns de som är utbildade till att lära andra att köra. Även den mest korkade människa kan lära sig att köra så länge den har en bra lärare.  :)

Jag kan liksom inte tro att det är något fel på dig utan jag tror mera att problemet kan ligga hos din "lärare" faktiskt. Förlåt om jag låter lite dum nu men jag menar bara väl. :)

Surpan
2016-10-24 20:01
#9

Jag ser ingen anledning till att ta kort till bara automatlåda. Jag tycker absolut du ska vänta och ta körlektioner. Min pappa som jobbat under många år som körlärare har aldrig rekommenderat någon/vart med om någon som tagit automatkort, så alla kan lära sig. Vad gör ni för övningar för att träna? Bra är tex att åka i en fyrkant/trekant i ett industriområde. Växla upp, bromsa, växla ned, sväng, växla upp… osv. Gör du det ett par timmar i veckan så släpper det fort. Det kan också hjälpa att förstå varför man växlar. Hör du när du får högt varv? Öva på att lyssna. Kom ihåg att man växlar efter en hastighetsförändring, inte innan. Du kommer klara det där galant ska du se. :)

/Surpan

[134643]
2016-10-24 20:26
#10

Om du har tragglat med det här i 2 år så kanske det faktiskt är dags att göra något annat, speciellt om du just nu är i behov av ett körkort. Jag håller med om att det inte borde vara omöjligt för dig att lära dig, men då behöver du nog göra något annorlunda än vad du gör nu eftersom det inte fungerar, och om du inte har råd med lektioner så förstår jag om det blir svårt. Ett körkort för automat är ju bra mycket bättre än inget körkort i alla fall 👍

CamillaS
2016-10-24 20:30
#11

Jag kan bara hålla med dom andra. Hade själv jättesvårt med att lära mig växla när jag skulle ta mitt körkort. Jag har hållit på med det sen 2008 till och från och tog det 2014. Jag kände helt enkelt att bara tanken på körkort gjorde att jag fick ångest då jag kände att det var så otroligt mycket man skulle lära sig!

När jag övningskörde med min brorsa som också har mycket erfarenhet kring körning då han har jobbat som lastbilschaufför, Taxichaufför och nu busschaufför så frågade jag honom just om det här med hur ska man tänka när man växlar?
Är det ok att sätta i 3:an inför denna sväng? Vilken växel ska jag ha nu inför denna korsning?
Svaret jag fick då av honom var "det beror på vilken situation det är" Och ja han hade ju rätt i det, men inte hjälpte det svaret mig ett dugg när jag försökte lära mig växlarna.
Det jag försöker säga (i mitt sammanhang) är som en annan sa här uppe. Han var jätteduktig på att själv framföra sina fordon, men att berätta för mig så jag förstod hur jag skulle tänka, det kunde han inte! Det blev mest en massa frustration bakom ratten och ångest inför varje träningstillfälle.

Jag bestämde mig sedan för att ta lektioner på bilskolan istället och fick en jätte trevlig lärare som hade tålamod med mig och pratade med mig om växlarna på ett helt annat sätt än vad min bror gjorde.
Så till slut bokades uppkörning och teorin och jag fick inga klagomål alls på hur jag växlade. :)

Så med min egna erfarenhet bakom mig så vill jag verkligen endå slå ett slag för att kämpa för att ta manuellt körkort. Jag kan även berätta att jag var själv inne på att ta automat ett tag då allt kändes hopplöst med växlingen, men idag är jag faktiskt väldigt glad att jag kämpade så hårt och lyckades ta manuellt körkort.
Ta några lektioner på en bra bilskola och berätta för dom hur du känner vad du tycker är svårt med att växla så kan dom garanterat hjälpa dig med att lära dig det. :)

Halvdansken
2016-10-24 22:54
#12

Lär dig höra när det är dags att växla. Jag tänkte alltid på det som att bilen behövde andas ut, liksom.  Hör själv när du drar in luft in, in, in - och ny växel - ut…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

trettiotrean
2016-10-24 23:02
#13

Ta manuellt på en gång så att det är gjort. Jag tror att om du bara tar för automatare nu så kommer du bli för bekväm. När du väl väljer att ta manuellt så kommer det bli jobbigare då du är van vid automat. När du väl lärt dig köra manuellt så sitter det i. Du kommer växla utan att veta om det. Kolla varvmätaren och lyssna på bilen. jag vet inte hur det är med alla bilar men på min vet jag att jag ligger i rätt växel när varvmätaren ligger runt 2. Det innebär för mig att jag kör i trean upp till 40-50km fyran upp till 70km och sedan femman. Bara du lär känna den bilen du kör så ska det inte vara några problem. Dessutom, har du tur på körskolan så har de mätare med pil som visar när det är dags att växla upp eller ner ;)

Annons:
Honestyisdead
2016-10-25 00:43
#14

#0 Jag tycker definitivt att du ska köra med en körskola minst 5 lektioner innan du ger upp manuell. 

Vet inte om du redan skrivit det men hur ofta och länge har nu kört manuellt? 

#5 Hur menar du att det är samma tankesätt som med en cykel?

Pytteliten
2016-10-25 07:41
#15

Jag har haft körkort i 28 år och övningskör nu med ett av mina barn. Jag kör flera tusen  mil om året och om jag får säga det själv så är jag en bra bilförare! Ändå lärde jag mig flera saker på den kurs jag gick med sonen inför att han skulle börja köra. Och det bara tack vare att läraren var en god pedagog och att han visste precis var folk brukar ha sina kunskapsluckor! 

Går du till en körskola med dina problem så lovar jag att de har hjälpt folk med precis samma svårigheter många gånger tidigare.

Att ha körkort bara för automat är väldigt begränsande. I USA har de allra flesta bilar automatisk växellåda, så ska man låna bil får man med största sannolikhet köra den, men här är det inte så. Tänk t ex att du får ett jobb där du måste ha körkort. Så ska du köra företagets bil, men den är manuell…

setfree
2016-10-25 08:35
#16

Att ta några körlektioner är nog en mycket bra ide.

#14 Om man har för låg växel på en cykel i en nerförsbacke hinner man knappt med att trampa. Benen går som trumpinnar. Då är det dags att lägga i en högre växel.

När man kommer till en uppförsbacke med Cykel vet man att man måste lägga i en lägre växel innan för det kommer att bli tungt att trampa.

De flesta av oss känner igen hur det är att cykla. Varvet på motorn är då lite som hur snabbt benen rör sig när vi cyklar. Vi vill eftersträva en jämn belastning både när vi cyklar och när vi kör bil. Vilket varvtal som är optimalt beror på om det är en diesel eller en bensindriven bil. Men även storleken på motorn.

Körläraren bör berätta mellan vilka varvtal som är optimal körning för den bilen man kör.

När man har kört ett tag vet man vilken växel som man ska köra på långt innan man kommer fram till en viss situation. Min dotter lärde sig detta relativt snabbt.

OlgaMaria
2016-10-25 10:55
#17

Om man inte behöver köra olika bilar i jobbet tror jag man med lätthet kan klara sig igenom livet med automat-körkort bara. Och skulle du behöva lära dig manuell i framtiden kan du ju lösa det då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Em_
2016-10-25 20:02
#18

Det görs nästan inga vanliga bilar med manuell låda längre, det är på väg bort. Bilarna som redan finns hänger ju med ett tag till, men om ett par decennier gissar jag att manuellt blir ett specialtillägg på körkortet istället för standard.  
Jag tänker att det bästa är att få tummen ur och ta det där körkortet, speciellt om det leder till att du kan jobba mer. Men spara ihop till några körlektioner, tycker de att du är tillräckligt bra kan du få göra en låssasuppkörning och se om du verkligen är redo.


OlgaMaria
2016-10-25 21:08
#19

#18 Nja. Det finns massor med nya bilar med manuell drift, vår nya volvo t ex. Det är väl något man oftast kan välja själv vilket man vill ha. Manuell drift drar betydligt mindre drivmedel så vi har valt det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jamie+Engla
2016-10-25 21:16
#20

Satsa på manuellt kort Jag gav mig f*n på att ta det där kortet, fast jag har dyslexi och har extra svårt att lära mig. Men jag gav mig inte när det gällde kortet och plugga varje dag, även om många dagar var OTROLIGT jobbiga att träna på, så gjorde jag det. Jag övningskörde mest med mamma, och hon lät mig övningsköra i min egen takt. (Men lite knuffar då och då) Hon drog mig ut i bilen många gånger när hon skulle hämta mina mycket yngre syskon på dagis, och sa: nu kör du!. Jag ville köra, men är rädd för att göra fel. Sen fyllde jag 18, pressen steg. 5 dagar senare tog jag min sista lektion på körskolan, efter lektionen säger min teori lärare: Ja du har uppskrivning imorgon, och du kommer inte klara den (jag var inte färdig med alla testen på skolan). Jag tänkte minsann bevisa att jag visst kan, och jodå. 56 rätt på provet. TACK Dagen efter det uppkörning, och alla momenten fläckfritt. Jag tog mitt körkort exakt en vecka efter min 18 års dag. För att, jag gav mig f*n i att klara det. Jag BEHÖVDE det där kortet. Idag vet jag inte hur jag har överlevt utan

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
setfree
2016-10-26 08:31
#21

Det är klart du klarar det. Angående växling.

När jag åkte hem från jobbet kollade jag min bil. Toyota Auris diesel. 2,0

Bäst går den på 1800 varn (1,8 på varvräknaden). När man ska öka hastigheten växlar man upp vid 2200 varv och när man sänker hastigheten växlar men ner vid 1600 varv.

Vid landsvägskörning svagt uppför 2000 varv.

Vid landsvägskörning nedför 1600 varv,

Om man försöker att uppnå 1800 varv så ofta som möjligt så stämmer växlingarna väldigt bra.

Efter ett tag behöver du inte titta på varvräknaren, det går ändå.

Tänk på att den bil du kör har andra optimala varvtal än min.

[Devya]
2016-10-26 15:27
#22

#21 Det där måste jag erkänna att jag aldrig har tagit mig tid till att förstå. Jag lyssnar enbart på motorn och vet på basen av det när jag ska växla. Har jag i fel växel så säger nog motorn till. Det hörs direkt om den börjar opponera sig. Det ska liksom gå jämnt , den ska spinna på ett fint och lätt sätt. Genast då den börjar krysta och ha sig så vet jag att jag inte har i en bra växel. :D Det var på det viset jag lärde mig. :)

Imasy
2016-10-26 23:05
#23

Jag har körkort enbart för automat, då jag ALDRIG har kommit överens med växlar.  Har aldrig känns mig begränsad med mitt körkort eller haft andra problem bara för att jag har automat. Alla säger "men ååååhh, då måste du köra automat!?" Eh ja, vad är problemet? Är ju liksom inte så att det saknas automatbilar i landet direkt.

Däremot har alla andra haft problem med mitt körkort. Inte för att jag kan förstå exakt vart problemet skulle ligga någonstans, eftersom detta körkort endast får brukas av mig och ingen annan.

Jag säger såhär, gör det som känns bäst för dig, och strunta i vad andra säger. Det är ditt körkort, du som bekostar det, du som ska använda det, du som ska jobbpendla. Vad andra har att göra med vilken växellåda du har i bilen förstår jag liksom inte.

[Devya]
2016-10-27 06:43
#24

#23 Jag tror att många TROR att det är väldigt begränsande. Ifall bilen går sönder så kanske det är svårare att få tag på en lånebil som  är automat. Men det ska ju inte vara deras oro.

Alla gör som man själv vill. 

Jag vet att jag måste kunna köra manuellt eftersom annars skulle jag hamnat i en massa trubbel.Den bil jag körde till jobbet gick sönder och jag fick låna en massa olika bilar tills jag fick en ny en, alla manuella. I över en månad var jag utan egen bil. Om jag inte då hade kunnat köra manuellt så skulle jag troligen mist jobbet. =P

[Rulander]
2016-10-27 07:40
#25

#22 Du har naturligtvis helt rätt. Det enklaste är att lyssna på motorn. Jag tittar aldrig på varvräknaren.

Jag försökte bara hitta ett alternativ till den som inte kan höra att motorn låter ansträngd. Om ett sätt är svårt att förstå får man prova ett annat.

Jag körde skrotbilsrejs på mantorp i helgen. Ett lopp på 24 timmar. Då fick jag fundera en del på hur man ska växla. Men då handlade det ju om att köra så fort som möjligt. Helt onödigt men väldigt väldigt kul.

Namiko
2016-10-27 09:17
#26

Ta några lektioner på körskolan för att ge det en ordentlig chans till. Bara för att du har en bra lärare nu betyder det inte att det inte hjälper med någon annan som är van att lära massvis med olika personer och förklara på olika sätt. Har du kämpat så länge så tycker jag att det är dumt att inte ge det en sista chans. När det väl lossnar så kommer du kunna köra upp snart ändå. Lossnar det ändå inte, ta automatkortet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

imsuchadiva
2016-10-27 13:08
#27

#16 du har inte helt rätt.. bara för att det blir en nedförsbacke betyder det inte att du får åka fortare och ska växla upp. Istället kan du med hjälp av rätt växel motorbromsa så att du kan fortsätta hålla rätt hastighet. TS, låter inte som att personen du kör med kan lära ut. Har du frågat andra personer om de kan förklara för dig hur du ska göra? Absolut kan du ta körkort för automat och sedan manuell om du har bråttom. Men att växla är inte så svårt faktiskt.. vad är det som du upplever är svårt?

Annons:
setfree
2016-10-27 13:28
#28

#27 Det stämmer som du skriver. Bara för att man växlar upp betyder inte att man behöver öka farten. Det kan betyda att man kan släppa lite på gasen och hålla samma hastighet. Jag tänker mer på en lite svagt lutande landsväg.

När man har kört länge är det så naturligt att man inte tänker på vad man gör. Det är som att cykla.

Imasy
2016-10-27 22:09
#29

#24

Absolut kan det ha sina fördelar med att kunna köra både ock. Däremot så träffade jag på ett flertal personer inom ta-körtkorts-branschen som sa att detta med växlar bara var "omodernt skit", och det lät nästan som att manuell var på väg bort, då det typ bara är vi nordbor som kör detta.

Nu lär det väl dröja många år innan vi är där, och skulle jag behöva köra tjänstebil så har jag ju inget val :)

[Devya]
2016-10-28 07:08
#30

#29 Nja, det dröjer nog otroligt länge innan manuella bilar försvinner. Det lär nog inte ske på vår livstid. Tänk bara på servo. Det introducerades på 70-talet och ännu idag tillverkas bilar som inte har servo. :) Och det skulle man ju tycka skulle vara totalt utrotat vid det här laget med tanke på hur jobbigt det att köra en bil utan servo. :)

Madde
2016-10-28 09:29
#31

#0: Jag har ett vanligt körkort sedan 16 år tillbaka men har kört automat de senaste 2 åren och det är det bästa jag har investerat i bilväg. Sen kan jag hålla med om att det är bra när man även kan köra en manuell bil om det behövs. Det viktigaste är att du är nöjd med ditt beslut.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Michaela-N
2016-10-30 12:11
#32

Bara en sån sak som att jag inte hade kunnat få mitt sommarjobb i år om jag inte haft B körkort för manuell gör ju att jag har svårt att rekommendera något annat…

Upp till toppen
Annons: