Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1783 ggr
Linn Is The New
2016-10-18 16:40

Har sjukligt breda fötter! Hjälp!

Hej! Jag har ett problem som jag alltid har stört mig på och mår riktigt skit över. Det är mina fötter. Jag har alltså riktigt breda fötter, verkligen ankfötter. Jag kan inte hitta klackskor som passar dom, och jag som älskar skor börjar nästan alltid gråta för att skorna ska vara så smala. Folk kanske tycker det är löjligt att jag gråter, men dom fattar verkligen inte hur mycket komplex man får över detta.  Jag får alltså gå på herravdelningen för att få ett par boots, jag vill ju ha klack skor och en massa sådant som är lite mer kvinnligt. Kommer ihåg när jag skulle prova ett par skor som min kompis beställde, hon sa "jag har så sjukt stora fötter, usch" och jag går fram och stoppar ner min fot i hennes sko. Jag fick inte ens i tårna, och dessa skor passade henne perfekt. Vart så sjukt (förlåt) jävla ledsen, jag vill också ha svarta pumps… Oftast får jag inte i mina tår, eller början på foten efter tårna. Finns det inte några hemsidor som mått beställer skor? Jag skiter ärligt talat i priset (okej, nu vill inte jag betala över 800 kr för ett par skor då jag köper sådant för mitt barnbidrag på 1050!) Har kollat på några sidor, men det är tråkiga ballerina skor utan någon som helst smak. Tips? Hjälp? Panik! 😢

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[rumelle]
2016-10-18 19:02
#1

Jag vet faktiskt inte vad man kan göra, annat än att kanske specialbeställa skor eller på något sätt töja ut skorna så att de passar.

Jag har det precis omvända problemet. Kan inte ha pumps eller ballerinaskor eftersom mina fötter är så smala att skorna ramlar av. Känns himla tråkigt när man ser fina skor man vill ha till sommaren men inser att det aldrig skulle gå.

Em_
2016-10-18 20:50
#2

Deichmann har stora storlekar på vissa skor, tror jag har sett 44 där.


obstitant
2016-10-18 22:07
#3

Leta efter "bred läst" eller "wide fit" om du törs testa att beställa utomlands - jag köper ibland skor från UK, men vill man skicka tillbaka får man betala frakten själv och det kan ju bli lite dyrt om det är skor.

Jag har också breda fötter, korta men liksom hjärtformade, de flesta skor är för smala över framfoten men glappar i hälen, så jag vet hur svårt det kan vara. Jag har faktiskt i stort sett gett upp om elegantare skor (jag har också ont i fötterna och pallar inte klackskor ändå), men det går att hitta fina.

Surpan
2016-10-19 06:59
#4

Jag vet inte hur gammal du är, men om du är i tonåren (du säger att du har barnbidrag) så kan jag uppmuntra med att fötterna blir oftast mindre när du är vuxen. :) det är väldigt vanligt att man har bredare fötter just i puberteten och det går sedan tillbaka.

/Surpan

[Devya]
2016-10-19 07:33
#5

#4 Seriöst? Mina fötter blev nog bredare ju äldre jag blev och dessutom har de blivit större efter 25 års åldern.

Har aldrig hört att fötterna skulle bli smalare med  åldern.

Surpan
2016-10-19 07:39
#6

#5 Yep. :) På samma sätt så blir de bredare under/efter en graviditet. Själv hade jag faktiskt ett nummer större skor under tonåren. Men jag har väldigt smala fötter så det märktes inte så stor skillnad.

/Surpan

Annons:
Surpan
2016-10-19 07:40
#7

Och här är källa (1177 Vårdguiden): "Stora fötter Fötterna växer kraftigt mitt under puberteten, men är tillsammans med händerna det som slutar växa först. När tillväxt­en är som kraftigast kan barnet därför behöva köpa större skor flera gånger under samma år. Under puberteten är fötterna också bredare än vad de blir då man är vuxen. Därför är det vanligt att man som vuxen kan behöva något mindre skor än vad man behövde under puberteten." http://www.1177.se/Sormland/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Barn-och-unga-13-18-ar/Flickor-pubertet/

/Surpan

[Devya]
2016-10-19 07:51
#8

#7 Jag har personligen inte upplevt det här. Fick nog använda större skor efter 25 års åldern då mina fötter växte en hel storlek. Min väns fötter har även växt en storlek efter 25 års åldern och hon har numera storlek 40.

Har ännu inte hört någon som behövt skaffa mindre skor efter puberteten, tvärtom faktiskt. Så även om det står sådär på vårdguiden så har jag tyvärr andra erfarenheter.

Får ju dock hoppas att ts fötter blir mindre ju äldre hon blir isåfall. Kanske jag och de andra jag känner hör till de ovanliga fallen isåfall. :)

Aleya
2016-10-19 12:27
#9

Har breda fötter samt höga fotvalv. När jag ska köpa skor har jag ett knep. Köp öppna. Ska du köpa högklackade skor och ha på sommaren så är det the shit. Och ingen bryr sig om att du har breda fötter då. Men ja det är ett helvete då man ska ha vinterskor. Men köp en storlek större. Det brukar funka för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Linn Is The New
2016-10-19 13:26
#10

Tack alla goda människor för svar! Trodde först inte att jag skulle få så mycket svar, men det fick jag. Ska kolla upp butiken som någon av er länkade, och ska testa öppna skor nästan gång högklackat är prio. Har alltid haft breda fötter, haha.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Devya]
2016-10-19 14:31
#11

#10 Du är absolut inte ensam med att ha breda fötter. :) Min syster har väldigt breda fötter och brukar ha öppna skor vilket tycks ha fungerat hittills. :) Finns ju väldigt många läckra skor i den modellen. :)

Aleya
2016-10-19 15:29
#12

#10 även pumps funkar har jag lärt mig. Och undvik skor med en massa remmar. Två max rekommenderar jag. Över tårna och så du kan spänna fast vaderna. Jag ska när jag orkar visa bild på på mina bästa och finaste skor. Dom var på rea.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: