Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 704 ggr
Onslow
2016-10-13 16:34

Nexplanon - Långa blödningsperioder

Hej!

Jag satte in en Nexplanon (P-stav) i mars iår efter att ha innan det haft en Mirena (hormonspiral) i ~14 månader. Tog ut spiralen pga. konstanta blödningar och smärta. 

Staven har i stora drag fungerat väl, men har nu efter sommaren framförallt börjat krångla. Första månaderna jag hade den blödde jag JÄMT, stora mängder. Blödningarna försvann helt i juni-augusti, men kom sedan tillbaka. Jag blödde i ca en månad i streck fram till mitten av september. Gick helt blödningsfri ca två veckor, men nu har det blödit i två veckor igen. 

Helt enkelt - förlåt för otydligheten - så har jag väldigt korta blödningsfria perioder med långa, utdragna perioder av blödningar. Extremt frustrerande och dyrt då tamponger inte är det billigaste här i världen. 

Är det någon här som vet vad man kan göra åt detta? Jag har endometrios, så att inte ta hormoner är inget alternativ. Det går såklart att leva med detta problemet då jag inte haft några andra biverkningar av staven, men sexlivet, humöret och plånboken blir ju lidande.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
Aleya
2016-10-13 17:53
#1

Byta till ett annat medel. Det är vanligt att minipiller och liknande = utan östrogen. Ger blödningar. Jag har själv endometrios och jag råder dig att byta till något annat. För dina smärtor kommer inte bli bättre och inte dina härdar heller som blödningar ger. Jag hoppas att du har kontakt med en gynekolog som kan nått om endometrios.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Onslow
2016-10-14 10:43
#2

#1 Vad rekommenderar du då? Piller är väl det enda som har östrogen, men med tanke på att jag reser ofta och sällan sover hemma är det svårt med piller.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Aleya
2016-10-14 13:18
#3

#2 finns nuvaring. Ska sitta i 3 veckor. Jag fick dock byta mina var 4 och aldrig ha uppehåll. Men det var min läkares order. Så prata med din.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-10-14 19:03
#4

Jag har också nuvaring och har inga biverkningar längre. Biverkningar hade jag med piller och plåster.

Jag släpper endast fram mensen ett par gånger per år.

Upp till toppen
Annons: