Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 5391 ggr
powerade
2016-10-12 12:53

Ppiller biverkningar hur fort?

Hur fort märker man av biverkningar av ppiller? Tog mitt första igår ( tisdag) mensens första dag.. Idag har jag "mensvärk " brukar ej ha det dagen efter och mår lite illa. Tänkte om det kan va biverkningar eller bara att det är så

Annons:
RoxannaS
2016-10-12 12:57
#1

De kan absolut vara biverkningar. De är nytt. De blir en krock med hormonerna. Så de är Inget konstigt. de tar lite tid för kroppen att anpassa sig. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Emelie Nilsson
2016-10-14 22:11
#2

Jag tog mitt första piller igår… idag fick jag stanna hemma från skolan för att jag mådde så illa och ont i magen. Men nu efter att ha sovit och använt vete kudde mår jag bättre. Men känner mig ändå konstig i magen. Men tror de går över snart. om inte borde du ringa in och kanske byta piller.

smellcaramell
2016-10-15 11:21
#3

#2 så fort får man inte biverkningar av p-piller. :) man kan ha ondare/blöda mer vissa cykler även utan p-piller

TatsuOni
2016-10-15 16:37
#4

#3 Man kan visst få biverkningar så fort. Så fort kroppen har börjat ta upp hormonerna så kan man få biverkningar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

smellcaramell
2016-10-15 20:34
#5

#4 fast tar tid för kroppen att reagera på hormonerna, minst 3-4 dagar skulle jag gissa. Bland annat därför man inte är helt skyddad mot graviditet fören en vecka efter första tabletten om man inte börjar på mensens första dag(kroppen tar upp hormonet i första tabletten men tar ett tag innan de hinner verka i kroppen). Detta märks även när man slutar med/byter preventivmedel då vissa biverkningar kan dröja sig kvar länge, detta p.g.a. att kroppen är lite "trög" och tar tid på sig att reagera på de saknade/förändrade hormondosen.

OlgaMaria
2016-10-16 07:22
#6

Eftersom man tillför något nytt från dag 1 så kan man också reagera på olika sätt från dag 1. Om man börjar med P-piller i samband med ägglossning är det ju inte konstigt att P-pillrena inte hinner ge något skydd då, men hormonerna börjar ändå påverka kroppen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
TatsuOni
2016-10-16 11:20
#7

#5 Jag hade biverkningar från dag ett och det höll i sig en vecka innan de försvann helt.

Även om du inte är skyddad från dag ett så har du tillfört hormoner och hormoner påverkar oss på ett eller annat sätt. Så fort hormonerna har tagits upp av kroppen så kan du som sagt få biverkningar. T ex när du kramar någon så frigörs det också hormoner. Dessa känner du av på bara några sekunder.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: