Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1628 ggr
Anonym
Anonym
10/6/16, 5:49 PM

Advokat?

Någon här som vet hur de funkar med advokat? Skulle behöva få tag på en och få hjälp med Borgenär och sätta dit min pappa för alla hot osv han kommit med. Han slänger ut mig på gatan utan inkomst / utan någonstans att ta vägen…. Kan man få hjälp av advokat om man inte kan bekosta en?

Annons:
Gronstedt
10/6/16, 5:52 PM
#1

Det är nog närmast polisen du ska vända dig till om du utsatts för hot. Angående att du blir utslängd, hur gammal är du? Upp till en viss ålder är dina föräldrar skyldiga att försörja dig.

Honestyisdead
10/6/16, 6:25 PM
#2

Vad menar du med borgenär? Och som ovan skriver är det polisen du ska vända dig till för att anmäla.

Anonym
Anonym
10/6/16, 6:35 PM
#3

#1 Vilken ålder pratar vi om då? #2 Stå på kontrakt för en lägenhet. Har ingen fast inkomst varken jag eller min man så vi får inte lägenheter på egen hand.

Honestyisdead
10/6/16, 6:39 PM
#4

#3 Föräldrar är försörjningsskyldiga så länge du går i skolan upp till du är 21 år.

[Toretto]
10/6/16, 7:23 PM
#5

Du får antingen kontakta polisen eller socialen om du dock är över 18 och inte går i skolan har inte dina föräldrar någon skyldighet att försörja dig längre går du dock i skolan är dom skyldiga att försörja till den dagen du fyller 21.

Gronstedt
10/7/16, 9:06 AM
#6

TS, om din far står på lägenhetskontraktet (vilket inte är det samma som att han är borgenär) har han förmodligen rätt att göra vad han vill med det. En väg att gå kan vara att kontakta hyresgästföreningen, de kan ge råd om vart du ska vända dig.

Vad är det för hot det handlar om? Om han säger ungefär att han tänker säga upp lägenheten om ni inte betalar hyran är det inte fråga om ett hot i juridisk mening. Om han hotar med våld eller liknande så ska det anmälas till polis i första hand.

Annons:
Anonym
Anonym
10/7/16, 6:44 PM
#7

#5 Hade för mig att de var till 25 år. #6 Nej de är allvarliga hot. Som att han ska polisanmäla mig för att ha misshandlat mitt eget barn bland annat som jag inte ens sett den dagen ens. Och skulle då alltså ha gjort det samma dag. Att jag ska gå och dö. Dra åt helvete. Att jag är misslyckad och värdelös som är helt jävla dum i huvudet och aldrig kan klara mig själv. Att han har go lust att slå till mig ibland för att han upplever mig uppkäftig när jag ställer en fråga. Osv osv.

Aleya
10/7/16, 9:59 PM
#8

#7 du säger att du har man och även barn. Jag förstår inte hur du då inte kan få hjälp från socialen. Och inte hur ni kan lyckas bo fyra personer i samma lägenhet som det verkar som hur du skriver. Det enda du kan göra är att be soc om hjälp. Men dom står inte direkt med lägenheter utan du/ni måste finna en själv om dom nu är villig att hjälpa. Och gällande hot så måste du kontakta polisen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
10/8/16, 9:50 AM
#9

#8 Jag har inte vårdnaden för barnet… De är de min mamma som har. De är en annan historia då de skiter jag i just nu. Har redan försökt få hjälp med det. Så ta inte upp det mer för jag kommer inte svara mer På det. Min man är för övrigt inte pappan heller. Soc skiter som sagt i allt. Har hotat dem även med att jag och barnet hamnar på gatan tidigare och dem gör ändå ingenting. De hjälper inte att dem "vill hjälpa" Om vi redan hittar boende självs för de är inte problemet. Problemet är att vi inte får tag på något pga bostadspriser och bostadsbristen i Sverige..

Anonym
Anonym
10/8/16, 10:04 AM
#10

#9: Men hur kan du säga till soc är du och barnet hamnar på gatan om du inte ens har vårdnaden om det. Då förstår jag ju att de inte lyssnar på dig och det är ju upp till dig och din man att försörja er. Ni är gifta och då är det ett gemensamt ansvar. Inget som din pappa ska stå för när det kommer till bostad eller försörjning. Sen skulle man ju kunna hjälpa sitt barn i vilken ålder den än är i. Men inget du kan kräva.

Anonym
Anonym
10/8/16, 2:23 PM
#11

#10 Jag hade vårdnaden då när det kom upp. Pappa hade hotat länge att säga upp lägenheten. Jag var inte heller gift då. Så det har inte heller med saken att göra.. Hade försörjningsstöd då när bråket började. Sen när vi gifte oss skrev jag in mig på af igen (har varit sjukskriven pga depression/ångest) och nu kommer det inte heller gå pga boendet. Kommer bli låst i en lastbil dygnet runt..

Honestyisdead
10/8/16, 2:32 PM
#12

"Att jag ska gå och dö. Dra åt helvete. Att jag är misslyckad och värdelös som är helt jävla dum i huvudet och aldrig kan klara mig själv"

De där sakerna är ju inga hot enligt mig. Otrevliga kommentarer däremot som en förälder aldrig bör uttala till sina barn.

Aleya
10/8/16, 2:41 PM
#13

#9 fast att har man råd att köpa lägenhet så kommer inte socialen kunna hjälpa er. Det är hyresrätt som gäller om ni ska ha lägenhet från soc. Ja jag förstår inte riktigt denna situation då du verkar utelämna saker. Men jag kan säga att det är få som vill vara borgenär åt folk som dom inte ens känner. Det är inte för inte som det heter: att gå i borgen är att gå i sorgen. Så borgenär är någon som du måste hitta i din närhet som litar på dig och din man, det är inget man kan trolla fram genom någon slags myndighet. Advokat får du väl skaffa/tilldelas om väl ett fall öppnas av polisen

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
oh-la
10/8/16, 3:14 PM
#14

I fråga om hot är det något som anmäls hos polisen. En advokat kan väl kanske ge dig råd, men det kostar en hel del. Eftersom hot är ett ärende för polisen kan inte en advoka göra så mycket ändå. Att gå i borgen finns det vad jag vet ingen som gör för främlingar. Att gå i borgen för någon är inget man bara gör. Skulle du få problem att betala är det borgenären som måste gå in och ta på sig ansvaret. Inget man gör för vem som helst. Din pappa har inte en livslång försörjningsskyltighet. Du är vuxen, gift och har barn. En del i ditt vuxenansvar är att lösa problem i ditt eget liv med de medel som finns. Det är möjligt att din pappa är en skit, men han kan inte stå till svars för dina problem med ekonomi och boende. Det är ditt och din mans ansvar.

Aleya
10/8/16, 3:23 PM
#15

#14 bra sammanfattat av dig.👌

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
10/8/16, 5:38 PM
#16

#11: Fast du skrev ju att ditt barn bor hos din mamma, det är ju klart man tror att du pratar om händelser som hänt nyligen och inte för flera år sen. Samma sak när du skriver att du är gift, då tar man ju för givet att du är det när du skriver om dina händelser som har inträffat med din pappa nyligen. Vart bor din man då? Det är tråkigt att det händer, men är man vuxen förväntas man ta hand om dig själv. Vad är det för lastbil du kommer bli låst till?

Anonym
Anonym
10/8/16, 10:45 PM
#17

#13 syftar på hyrorna.. Min man har provanställning med timlön… De ger inga stora inkomster precis. De är problemet. Man får inte en lägnehet på timlön.. Vi har redan försökt få en borgenär inom familj/bekanta men ingen ställer upp.. #16 Ja de har hänt nyligen… Annars skulle jag väl inte ta upp det? Menar att de pågått en längre tid.. Ja jag är gift. De har som sagt pågått en längre tid. Så ja de pågick innan jag blev gift och fortsatte även efter är jah tydlig nog nu? Min man bor med mig. Vi gjorde en deal med pappa. Vi betalade för oss och de var okej för honom att vi bodde där så länge vi betalade och letade efter eget. Så han har inget att gnälla över. Vi som städade och så vidare. Han var sällan ens där. Så vi störde honom inte på något sett heller. Han är bara en allvarligt skadad människa som bara tänker på sig själv. Skaffar barn som han bara skiter totalt i. Han har aldrig hjälp mig med ett piss. Men mina bröder har han hjälpt. Min man jobbar som lastbilschaufför. De är i den lastbilen vi kommer få bo nu tills vidare. Han jobbar dagligen, och har även snöjouren i vinter. Så jag kommer inte komma åt personbilen när som så jag kommer ha svårt att gå på mina möten på af som i sin tur gjorde så min så kallade handläggare tyckte att jag lika gärna kunde skriva Ut mig. Hon sket fullständigt i mina anledningar till att ha svårt för att komma dit. Jag skrev liksom in mig innan allt de här vände så jag hade räknat med att kunna gå dit.

Aleya
10/8/16, 10:57 PM
#18

#17 går ändå inte att få borgenär på annat vis. Så då får ni leva som ni gör tyvärr. Jag måste säga att jag tror snarare detta med din far bottnar i att han har ledsnat på att husera sin vuxna dotter och man som inte verkar kunna ta ansvar. Och det är din man som ska försörja dig när han har jobb. Klart att ni då inte får hjälp från soc. Man måste kunna stå på sina egna ben när man har ansvar för mer än bara sig själv i vissa fall. När man ses som vuxen. Och det verkar ni inte kunna axla. Låter kanske hårt, men det är så du får detta att framstå i dina inlägg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
10/9/16, 8:29 AM
#19

Håller med är man inte vuxen och kan ta hand om sig själv med eget boende mm. så ska man inte gifta sig mm. Du gifte dig med en man som inte kan skaffa egen bostad och det kunde du inte heller skaffa med dina förutsättningar. Hur tänkte du där?? Nu har ni ansvar för varandra som gifta, era föräldrar har inget ansvar och det har inte samhället heller. Låter hårt men som vuxen har man stort eget ansvar för sitt liv och vilken typ av liv man får.

Och det finns några saker man vet i livet och det är att man ALDRIG någonsin får utebli från ett möte på AF spelar ingen roll vilken orsak, har man ingen bil får man gå, lifta etc. för att ta sig dit för blir man utskriven kommer allt bli så mycket värre och man har då förstört för sig själv, det är inte handläggarens fel att du uteblev och sedan blev utskriven utan han/hon gjorde sitt jobb.

När en myndighet säger att du måste gå på möten annars blir du utskriven så menar de vad de säger det är inte tomma hot som många föräldrar kör med ex. om du inte städar ditt rum får du ingen veckopeng och sedan ger barnet veckopeng trots att rummet är ostädat. Det är allvar när en myndighet sätter reglerna och snyfthistorier etc. får inte en myndighet att ändra sina beslut du ska i stort sett ligga döendes på sjukhus för att ha giltigt skäl att utebli.

Aleya
10/9/16, 9:35 AM
#20

#17 intressant det du säger med att skaffa barn och sedan skita i dom. Du har ju uppenbarligen själv skaffat barn som nu någon annan måste ha hand om. Vilket visar bara mer att jag förstår att din far inte orkar ha er som inneboende. För jag antar att ni knappt har några pengar alls i omlopp. Så ja. Red ut er egen soppa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Ria74
10/9/16, 11:18 AM
#21

En borgenär är ingen rättighet att få utan det kan man endast skaffa själv genom människor i ens närhet som litar så mycket på dig att hen är villig att ta på sig betalningsansvar om du inte skulle kunna.

Jag kan säga att jag skulle inte själv ställa upp som borgenär om jag misstänkte ens för en sekund att personen inte kunde betala.

Sen beträffande hyresrätt så hyr jag själv hos ett bolag där man kan få lägenhet på 3 vis:

  1. Man har en årsinkomst som överstiger 120.000 tror jag det var.

  2. Man skaffar en borgenär som förbinder sig att betala hyran om man själv inte kan.

  3. Man betalar 3 månadshyror i förskott.

Kolla med olika bolag vad som gäller hos just dom. Sen får ni gneta och spara i så fall så ni har råd att betala 3 månader i förväg och sköta er när ni väl får lägenhet.

Sen beträffande AF så gäller det verkligen att göra allt dom säger. När jag var arbetslös och t.ex inte hade barnvakt. Ja då tog jag helt enkelt med dottern in till AF. På det viset såg dom att jag verkligen gjorde allt jag kunde för att komma på deras möten och det var inte ens tal om att jag skulle bli utskriven pga det. Man måste ställa upp på allt dom begär för att få pengar, det är lite som ett jobb. Du måste göra vad arbetsgivaren och jobbet kräver för att få din lön annars blir du uppsagd. Sen kvittar det om du har svårt att ta dig till jobbet/AF eller ej, det är inte deras problem utan det måste du lösa på egen hand.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
Anonym
10/9/16, 2:19 PM
#22

Jag har inte barnet själv pga förlossningsdepression som jag inte fått någon hjälp med trots ett och ett halvt års försök med att få hjälp. Jag har inte valt det själv.

Aleya
10/9/16, 2:48 PM
#23

#22 dock fortfarande verkar du tro att du ska kunna få en massa hjälp. När du och din man ändå inte verkar kunna ta ansvar. Läs vad som är skrivet och sluta tro att det går att lösa saker när ni inte ens kan ta ansvar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
10/9/16, 3:16 PM
#24

#23 Vad är det som säger att vi inte kan ta ansvar? De är ju vi som skött Om lägenheten osv. Vi har inte gjort något fel…

Aleya
10/9/16, 3:33 PM
#25

#24 Ni verkar ju inte kunna skaffa ett liv själva. Ni måste ha andra som är borgar för er. Och inte ens det vill folk göra för er. Oavsett om du har förlossningsdepression eller ej så är jag förvånad att det är någon annan som har vårdnaden för ditt barn. Och du vill anmäla din far för att han är leds på att ha er två boendes. Jag ger mig tusan på att du inte ens vill se hur du själv agerar och skyller på alla andra. Om du exempelvis skött af så hade du haft pengar. Men du verkar tro att du har bara rättigheter och andra skyldigheter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: