Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 806 ggr
ama11
10/6/16, 1:52 PM

Sjukskriven

Är deltidssjukskriven och jobbar bara nån timme. Jag undrar om någon vet, men vissa veckor får jag bara vara ledig en dag, andra veckan tre dagar(utspritt, inte efter varann). Får man verkligen ha schemat så? Och när jag är ledig 2dagar/vecka får jag aldrig vara ledig två dagar i rad, utan en dag i taget. Får man ha det så? Känns som att man kommer tillbaka fortare om man får sina vilodagar. Har påpekat att jag behöver det, men det struntar min arbetsgivare i.

Annons:
Fridaaaa
10/6/16, 1:58 PM
#1

Så länge det blir den tid man ska, så tror jag de får göra så

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
10/6/16, 1:59 PM
#2

Om det är vanlig sjukpenning du har tror jag inte det finns regler kring det. Men om det står något i läkarintyget om hur du bör jobba så borde ju det vara vägledande. Ring och fråga FK vad som gäller och ifall det finns något du kan göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ama11
10/6/16, 2:06 PM
#3

För mig spelar de ingen roll om jag jobbar heltid eller deltid, hinner inte vila upp mig på 1 dag.. Har vanlig sjukpenning, så man får säkert göra så. Tycker bara att min arbetsgivare borde bry sig om jag ska komma tillbaka fortare.

Surpan
10/6/16, 2:26 PM
#4

Ja schemat får ligga så. Du kan alltid fråga din arbetsgivare om de kan tänka på att ge dig två dagar i rad ledigt varje vecka, men det fungerar inte i alla yrken. I så fall måste man ha bevis från läkare att du bara kan jobba på ett visst sätt.

/Surpan

ama11
10/6/16, 3:02 PM
#5

Okej. Jo har frågat, men arbetsgivaren tänker inte ändra mitt schema. * tycker jag kan vila resterande timmar jag är ledig.

ama11
10/6/16, 3:24 PM
#6

Dessutom har min arbetsgivare inte hållt sin tystnadsplikt och berättat för kollegorna om min sjukskrivning. Tyckte de var väldigt konstigt att alla visste när jag kom tillbaka och de kunde säga "det är tabletterna" osv..

Annons:
OlgaMaria
10/6/16, 3:30 PM
#7

Då tycker jag du ska konfrontera arbetsgivaren om det!?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ama11
10/6/16, 4:27 PM
#8

Men vad ska jag säga? Inget blir väl bättre ändå…

Maria
10/6/16, 9:35 PM
#9

När jag började jobba efter en stor operation så började jag heltid. Det fungerade inte och jag blev sjukskriven 50%

Då ville både läkare, försäkringskassan att jag skulle jobba alla 5 dagar fast bara halva dagen. Jag tyckte detta var jättebra för det är ju meningen att man långsamt ska lotsas tillbaka och vänjer man sig vid flera dagar helledigt så kanske det kan påverka återgången.

I mitt fall blev det sedan att jag fick permanent sjukersättning 50% och nu jobbar jag måndag, onsdag,fredag enligt arbetsgivarens önskemål.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: