Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 969 ggr
Officielle
2016-10-03 21:41

Mår dåligt

Jag har haft P-plåster i snart ett år och det har funkat bra enda tills i början av sommaren. Sedan dess har jag mått dåligt psykiskt och jag skulle gissa att det är pågrund av just plåstren. Jag är ledsen och gråter hela tiden, somnar nästan varje kväll när jag gråter och jag är så sjukt orolig för andra människor i mitt liv. Jag orkar inte må såhär längre då jag känner att det förändrar mig som person. Vad borde jag göra?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[Toretto]
2016-10-03 21:57
#1

Först och främst tycker jag du ska sluta med dina plåster det kan få än att må väldigt dåligt psykiskt och har du fått såna biverkningar så måste du hitta ett annat preventivmedel som passar dig bättre. Jag tycker du ska boka en tid hos en barnmorska och prata om det här för att hitta ett preventivmedel som passar dig bättre och som kanske inte utsöndrar så mycket hormoner. För så här dåligt som du mår just nu ska du absolut inte göra pågrund av ett plåsterna. Men sen kan man inte vara säker på att det är så det kan lika gärna vara så att det inte är det och att det är något helt annat som får dig att må så här dåligt. Vad är det som gör dig så säker att det är plåsterna som får dig att må dåligt?

Officielle
2016-10-03 22:18
#2

#1 Har inte hänt något stort eller så i mitt liv och därför tänker jag att jag inte mår dåligt pågrund av någonting som hänt eller så.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Toretto]
2016-10-03 22:48
#3

Okej jag tål inga p-piller alls då jag mår sämre psykiskt av dom så jag har en kopparspiral. Det är viktigt att du slutar med dina plåster så du inte börjar må ännu sämre. Det finns andra preventiv medel som du Kanske tål som inte har lika mycket biverkningar. En av dom är p-ring eftersom den släpper ut små doser av hormoner hela tiden så får man ofta inte lika mycket biverkningar du kanske kan tänka på det iallafall. jag tycker du ska kontakta en barnmorska så fort så möjligt så du kan få hjälp eller har du en barnmorska du går till regelbundet? Jag tänker eftersom du redan får dina plåster utskrivet.

Officielle
2016-10-06 14:03
#4

#3 Jag ska besöka ungdomsmottagningen imorgon för att prata lite om andra möjligheter. Redan från början, dvs innan plåstren hade jag funderingar på kopparapiral men läste någonstans att det ofta är äldre kvinnor som har det. Hur gammal är du och hur tycker du att den funkar? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Toretto]
2016-10-06 16:43
#5

Det är absolut inte bara äldre som har koppar spiral men det brukar oftast ges till kvinnor som har fött barn men det är även unga som har det också. Nu vill ja inte skrämma dig för det som hände mig är väldigt ovanligt men barnmorskan som satte in kopparspiralen punkterade min livmoder och det var självklart ett rent helvete och barnmorskan fick ta ut den akut efter en stund på mottagningen och jag hade problem under en tid efteråt efter det ville jag inte sätta en ny och gjorde åter ett försök med p-piller som resulterade i att jag mådde ännu sämre psykiskt igen så jag slutade. Så efter ett år provade jag igen ( var då 18 år) och var självklart jätte nervös men till min stora förvåning gick det jätte bra jag tyckte absolut inte att det gjort ont att sätta in den eller efteråt jag fick lite mensvärk men det var allt. Det man ska tänka på är att man ha blödningar efteråt och det kan hålla i sig ett tag eller bara ett par dagar det är olika! jag fick lite mer mensvärk och lite mer mens men det ordnade läkaren med medicin så jag blödde faktiskt mindre en vanligt efter det. jag är jätte nöjd med min kopparspiral men har dock inte haft mens på massor med år är 26 år och har en ätstörning så det är därför. Jag tycker du ska gå till en bra barnmorska som har stor erfarenhet att sätta in spiraler så kommer det säkert gå jätte bra! Skulle uppskatta en uppdatering också så jag vet hur det går!

Zacinca
2016-10-06 17:03
#6

Jag har också kopparspiral sedan ett halvår tillbaka (är 18 år gammal), började må psykiskt dåligt på grund av hormonerna i p-pillerna jag åt. Det tog några månader innan jag började må bättre men nu är jag nästan helt återställd. Med kopparspiral så är det väldigt individuellt med hur ont det gör och hur mycket man blöder. Jag blöder mer och har mer mensvärk än innan, men det är värt det. Lycka till!


Annons:
Upp till toppen
Annons: