Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 949 ggr
TummenUpp
2016-09-30 22:55

Stress...?

Jag har skrivit här tidigare i små kommentarer/inlägg, men nu tänkte jag att jag behöver skriva av mig ordentligt ifall det finns någon som har bra tips & råd Glad

För ungefär en månad sen så började jag oförklarligt att känna oro.
Denna oron satt inom mig i några dagar innan jag fick en panikattack.
Sen bröt helvetet ut!
Den där panikattacken gav mig rejäla spänningar som gjorde att jag gick med spänningshuvudvärk en hel vecka.
Jag gick med ångest nästan hela dagarna och kunde knappt sova på nätterna.
Jag grät till & från och ville bara försvinna.

Detta var bara början.
Även om min oro och ångest är mycket bättre i dagsläget, så sitter spänningarna i kroppen kvar.
Jag har återkommande yrsel. Eller det är rättare sagt en känsla av ostadighet, precis som att marken under mina fötter är ojämn. Ibland får jag verkligen koncentrera mig när jag går.
Synrubbningar och sömnsvårigheter sitter också kvar.

 Jag googlade häromdagen och många av mina symtom verkar stämma bra in på stress, MEN jag har gått arbetslös i flera år nu. Så jag kan omöjligt vara stressad rent fysiskt.

Så vad har jag själv gjort?
*Jag har kontaktat en läkare som skrev ut ångestdämpande. Jag tog EN tablett, sen ville jag aldrig ta igen. Jag trivdes inte alls med det.
*Jag har kontaktat en kurator på vårdcentralen, men nä, bara att prata med henne gjorde mig irriterad.
(Jag har tidigare i mitt liv varit i kontakt med psykologer och kuratorer, men det finns en anledning till varför jag avskyr dom. Sättet dom pratar på provocerar mig)
*Jag skrev i ett inlägg häromdagen att jag har fixat massage, men det gav inget vidare resultat första gången.
*Jag kontaktade även sjukvårdsupplysningen igår, men där fick jag också svaret att det verkar "bara" som ångest.

Det finns en sak som jag inte har gjort, det är att boka tid hos en läkare.
Det finns flera anledningar till det, men främst är det för att jag helt har tappat förtroendet för läkare pga tidigare incidenter.

Därför jag vill höra med er om ni kanske har några goda råd för att kunna slappna av? Glad

Annons:
Agafia
2016-09-30 23:16
#1

Ta ett varmt bad , gå ut i naturen , sjung , rör dig till musik du tycker om .

Sindri
2016-09-30 23:29
#2

Att gå arbetslös kan vara en enorm stressfaktor. Att stressa handlar inte bara om att jäkta. Även att vara sysslolös kan stressa.

Jag skulle nog ändå råda dig att försöka med vården. Och om du inte träffar rätt läkare så ge inte upp. Det är inte ditt fel - utan vårdens.

Jag tycker du skall ringa 1177 igen. Du kan ha turen att få prata med någon som du klickar bättre med nästa gång. Eller ge dig inte - säg att du behöver hjälp - nu! Och att ångest inte är "bara".

Tyvärr så finns det många olämpliga läkare i sjukvården. Idag finns så många symptom som folk söker för och som läkare inte är vana att hantera och de blir själva ängsliga och gör det som är lättast - skriver ut piller eller hänvisar till annan läkare.

Om du kan lyckas hitta någon läkare som är verkligt intresserad av människor och hur de blir påverkade dagens livssituation så kan du ha mycket att vinna.

För att rent akut försöka slappna av så är det väldigt olika vad som passar människor. En del vill motionera eller träna hårt för att känna kontrasten till när man kan slappna av. För en del fungerar yoga (det finns många olika sorters yoga) eller meditation.

Själv tycker jag väldigt bra om massage, och jag hoppas du inte blev avskräckt för att du kände dig konstig efteråt.

En duktig sjukgymnast kan också ge massage, prova med TNS eller akupunktur och du har väldigt spända muskler.

Din anspänning kan vara både fysisk och psykisk, så du kan prova lite olika metoder. Det finns också böcker om meditation, yoga, stretching mm som du kan låna på biblo och kanske försöka hjälpa dig själv om du har svårt att låta någon annan göra det.

Även självsuggestion med hjälp av olika symboler, i tanken eller i handen, kan fungera.

TummenUpp
2016-10-01 08:48
#3

Tack så mycket för dom snabba svaren 🙂

Igår kväll läste jag lite om spänningar och där stod någonstans "Man kan bli yr av muskelspänningar då syreflödet till hjärnan stryps".
Problemet är att jag har en stor fobi för att svimma! Så mina tankar var "Hjälp, kan muskelspänningar få en att svimma?!"
Så idag har jag såå ont i rygg, nacke och är smått rädd 😕
Någon som vet om det bara är mina hjärnspöken eller om det faktiskt är möjligt att svimma av typ nackspänningar?

TummenUpp
2016-10-01 15:03
#4

*Suck*
Har suttit med bröstsmärtor nu dom senaste 2 timmarna, men antar det beror på allt detta psykiska :(
Det gör ont, går en minut, sen gör det ont, går en minut osv…rätt jobbigt!

Omorika
2016-10-01 15:59
#5

Hej Först vill jag bara säga att du förmodligen behöver vårdens hjälp för att ta dig ur det där och bröstsmärtor är inte att leka med. KBT kanske kan vara nått. Själv har jag gått i KBT för depression och unde4 den tiden gjort en del mindfullness. Blev också läkarordinerad 30 min naturpromenad per dag. Det du kan testa är lite gratis mindfullness övningar som finns på internet typ spnt här http://www.stresscoachen.nu/gratis-mindfulnessovningar/ Det andra är att ta lugna promenader i naturmiljö där du kan höra fåglar och lövprassel. Under promenaderna ska du inte lyssna på musik utan helt fokusera på att ta in hela naturen med alla sinnen. Kanske inte smak men ibland smakar faktiskt luften. Det ger en altiv återhämtning då dina sinnen aktiveras för det de är gjorda för. Det finns mycket forskning om natur och hur den bidrar till snabbare återhämtning.

OlgaMaria
2016-10-01 16:19
#6

Tycker du ska dricka ett glas vatten med en halv tesked mineralsalt, t ex seltin. Hjälper mot spänningar, yrsel och bröstsmärta. Sen kan du vara hjälpt av ett magnesiumtillskott på kvällarna - det är avslappnande för både muskler och psyke. En panikattack utarmar kroppen på väldigt mycket magnesium och även andra näringsämnen. Tror du behöver näring helt enkelt. Börja med en multivitamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
TummenUpp
2016-10-02 16:00
#7

Tack för svaren :)
Vill först säga att bröstsmärtorna försvann efter någon timmes vila :)

Jag äter redan maxdos av vitaminer och magnesium dagligen.

Idag har varit en fruktansvärd dag!
Jag är så rädd, typ hela tiden! Är så satans rädd för att kollapsa, hur sjukt är inte det?
Men ska verkligen prova det där med salt :) Mineralsalt har jag inte, men havssalt går kanske bra ;)

OlgaMaria
2016-10-02 19:33
#8

Havssalt går bra! :) Skönt att bröstsmärtan släppte. Hur mycket magnesium tar du? Vad bra att du tar vitaminer! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Omorika
2016-10-03 10:42
#9

Öka också D-vitamin till minst 2000e/ dag. Är vad kroppen behöver och är du som jag så får man inte mycket från solen när man aldrig är ute och är man ute brännerman sig på 2 sekunder vilket gör att jag har heltäckande kläder.

Upp till toppen
Annons: