Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2028 ggr
[gulapelsin]
2016-09-27 14:36

räknas det som "Normala" menssmärtor?

Hej.

Jag har extrema menssmärtor nästan varenda månad, alltså jag har så ont att jag inte kan göra något hela första dagen klarar bara av och ligga ner och rulla runt av smärta jag har flera gånger spytt av smärtan och den är olidlig. Jag blir också dålig i magen. Efter den första dagen börjar smärtan avta och nästa dag går den att leva med men är fortfarande märkbar och sedan blir det bättre för varje dag. Jag har dock turen att vissa månader slippa undan helt från menssmärtor även om det är sällan.  Är detta normalt eller är det något man kan söka hjälp för? vad tror ni? hur har ni det?

Jag brukar försöka minska smärtan genom att röra mig (vilket inte hjälper enligt mig) värme kan lindra för tillfället, sen värktabletter men dem tar jag sällan. Tar gärna fler tips annars.

Annons:
Aleya
2016-09-27 15:39
#1

Det kan ju vara normalt att ha ont ibland. Men om det är så pass handikappade att man gör som jag gjort och ligger och kräks och skakar och knappt kan ta sig upo för att man har ont så är det inte normalt. Testa lägga något varmt på magen. En riskudde som man värmt i micron kan funka för att lindra. Och om du kan så testa ta ipren. Brukar kunna hjälpa bättre än alvedon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
2016-09-27 15:44
#2

Jag hade gått till en barnmorska. Kan du använda hormonella p-medel? Det brukar hjälpa. I medicinväg brukar jag ta en pronaxen och två panodil/alvedon när det börjar göra ont

Medarbetare på Skor iFokus

jackiejohn
2016-09-27 16:00
#3

Innan jag fick barn hade jag likadana smärtor som dig ts, fosterställning, alvedon+ipren, vetekudde och vänta ut de värsta typ..spydde även av smärtan mensens första dag. Sökte för det och det fann inget utan allt såg normalt ut, det jag var orolig för var endometrios då jag har det i släkten och enligt henne kan det ge fruktansvärda smärtor. Jag fick p-piller och de hjälpte första året sen kom det smygandes tillbaka för mig men efter jag fick barn är det som bortblåst, visst kan jag ha mensvärk men inte alls i närheten! Mitt råd till dig är inte att springa och bli gravid om nu någon tolkade det som de, utan sök hjälp för det och ta det därifrån råd utöver är värmekudde och värktabletter.

OlgaMaria
2016-09-27 17:07
#4

Mensvärk beror på en inflammatorisk process i kroppen så att leva lite antiinflammatoriskt kan hjälpa. Det första jag hittade som hjälpte mot min fruktansvärda mensvärk var omega-3, men bara om jag tog det varje dag. Omega 3 är antiinflammatoriskt iom att det hämmar omega-6 som är inflammatoriskt om det är för mycket. Sen dess har jag lärt mig väldigt mycket mer om antiinflammatoriskt kost osv och det har hjälpt mig massor så att jag slipper den där hemska värken idag. Tar inte längre omega 3 på daglig basis men en del annat. Framför allt kan man försöka undvika socker, speciellt veckan innan mens. Vitlök, ingefära, gurkmeja, citron mm är antiinflammatoriskt och kan dämpa smärtan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sundaychild
2016-09-27 19:26
#5

Värme. Jag har en elektrisk värmedyna som är det enda som hjälper när det sätter igång. Utan den och värkmedicin skulle jag över huvudtaget inte kunna fungera. Nu klarar jag mej oftast med sängläge (med dynan) under några timmar när det är som värst.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

pyromanen
2016-09-27 19:46
#6

Efter sterilisering har jag sådär ont. I alla fall utan värktabletter. Om jag tar Naproxen direkt när jag anar det är på g så kan jag hålla smärtan nere på en nivå dör jag kan jobba på dan och sova på natten.

Annons:
[gulapelsin]
2016-10-01 23:41
#7

Ja får helt enkelt köpa en ordentlig värmedyna eller liknande!  funkar den för er även när ni har smärtor som svårast?

Sundaychild
2016-10-02 18:21
#8

Ja, den funkar. Inte så att jag kan stiga upp så där bara men efter en timme eller två brukar det släppa så att jag kan stiga upp och göra nåt annat. Och så lindrar den nog smärtan även under de värsta timmarna. Men den ska vara VARM - jag har en gammal från typ 1980-talet (snodde den från mitt föräldrahem när jag i tiderna flyttade därifrån), min mamma har köpt en senare för andra ändamål och klagar på att den inte blir tillräckligt varm. Kan ju tänkas att det kommit strängare säkerhetsföreskrifter… men försök som sagt få tag på en som blir tillräckligt varm, min blir så het så jag bränner mig på den om jag har den direkt mot huden.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[gulapelsin]
2016-10-03 03:06
#9

Så man häller i kokande vatten i den va?

OlgaMaria
2016-10-03 08:10
#10

Värme hjälper alltid, men brukar inte direkt ta bort smärtan, men hjälper i någon mån gör det alltid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2016-10-03 10:35
#11

#9 Det brukar jag göra iaf.

Min varmvattenflaska är från lidl och har varit min trogna vän i över 10 år nu, om inte längre faktiskt.

Värmen lindrar jättemycket då värkmedicinen inte har hunnit kickat in. 

Ett annat tips är att sporta mycket dagarna innan du ska få din mens. Det har hjälpt mig en del. Det som dock har hjälpt mest är p-piller faktiskt. Numera behöver jag inte äta en massa värkmedicin. Det blir väl högst en tablett om året isåfall.

Sundaychild
2016-10-03 17:50
#12

Min värmedyna är elektrisk, men som sagt gammal och blir het. Funkar säkert lika bra med varmvattenflaska. P-piller har funkat bra för mig med i många år, men jag slutade med dem för snart 10 år sedan, så nu är det dynan som gäller.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: