Annons:
Etikettoff-topic
Läst 794 ggr
Fialialej
2016-09-24 19:40

Osäker efter läkarbesök?

I all välmening skriver jag det här inlägget. Ser att många frågar saker här på forumet efter sitt läkarbesök. När man varit hos läkaren, gjort undersökning/tagit prover/what ever, kommit hem och sen känner sig fundersam över vad man egentligen varit med om och vad som sagts - vad gör man då? Jo, man ringer till sjukhuset/vårdcentralen/läkaren och FRÅGAR. Då får man på en gång svar på vad som gäller i sitt enskilda fall. Att ställa frågan på ett forum som det här kommer inte ge annat än okända människors gissningar. Ring och dubbelkolla om du är osäker på den info du fått. Så slipper du gå och oroa dig i onödan. Det kan också vara bra att be läkaren skriva ner vad man pratat om, så man får med sig skriftligt hem.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Honestyisdead
2016-09-24 19:44
#1

Att fråga här kan också ge svar från människor som varit med om samma sak och faktiskt vet vad dom pratar om.

Aleya
2016-09-24 19:52
#2

Eller om man har tur och ens landsting är kopplat till tjänsten så kan man kolla på nätet i sin journal. Men många som frågar nått kanske undrar om det är värt att söka för vissa problem. Och jag som har hand om en sida på iFokus som gäller en faktisk sjukdom har som regel att att om det känns akut så då ringer man läkare eller 1177 och frågar om råd. Och att man inte ska fråga om dosering av mediciner. Utan det får man sköta med läkare. Men klart att man ska kunna fråga om råd. Ser inget fel i det. Och sen förstår nog folk väl att det är inte folk som jobbar inom vårde som dom får råd från.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2016-09-24 19:54
#3

Det brukar vara väldigt svårt att komma i kontakt med läkare på telefon tyvärr, många har ingen telefontid ens,  i en perfekt värld vore det ju det bästa annars.

I vissa fall kan kanske en sköterska svara på det, men det kan vara väldigt bra att disskutera på ett forum så här.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fialialej
2016-09-24 19:59
#4

Den som känner sig berörd av detta kan ta det till sig, och de som inte gör det behöver inte. Se det som ett tips. Jag har sett flera trådar där man frågar saker som någon annan omöjligt kan veta, och det är också det man får som svar i tråden. Kan vara bra att tänka på. Hoppas ni förstår att jag inte menar att FÖRBJUDA någon att skriva villa trådar den vill. Men det verkar som att många inte tror att man kan/får/bör/whatever kontakta värden för återkoppling.

"På natten är alla katter svarta"

Aleya
2016-09-24 20:55
#5

#4 Fast är det då inte så att den som är värd för forumet(oavsett vilket forum det är) kanske borde skriva detta som du nu sitter och skriver, om den ens känner att det är nödvändigt att påpeka det du säger. För det är ju inte du som enskild medlem som ska ge riktlinjer för hur saker ska vara på forum. Tycker inte den som är värd att detta är ett problem så ser jag inte varför "råd" eller "riktlinjer" får en enskild medlem ska behöva gälla på ett forum. Där inte problemet kanske inte ens uppstår. Sen kan ju en värd bestämma sig för att radera trådar av den karaktären där personen frågar om råd gällande medicinering eller behandling. Så visst, bra tanke av dig att skriva. Men som sagt, det är upp till värdar och Medarbetare att tänk om dom ser detta som ett problem. Eller om det är så simpelt att man får säga åt personen att söka hjälp hos en vc eller akuten om det är så illa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Indii]
2016-09-25 10:31
#6

Jag håller med dig TS. Många tycks ha en övertro på vad de kan få hjälp med via ett forum som detta. Men ofta uppmanas det ju också i trådarna att frågeställaren ska ringa vården och rådfråga istället.

Annons:
Maria
2016-09-25 12:31
#7

Jag driver sajten Hälsa och det är ganska självklart att man i dessa tider vill ventilera sina tankar och funderingar angående kropp och själ.

Att man inte tagit in allt som en läkare sagt gissar jag att alla förstår att då ringer man och frågar eller återkopplar på annat sätt.

Ditt tips i TS verkar snarare lite nedlåtande. Precis som att människor inte fattar att man kan inte kan få annat än råd och tips på en nätsajt.

Många gånger gäller det ju bara att man vill ventilera och få tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: