Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1179 ggr
Anonym
Anonym
2016-09-15 19:13

Dålig andedräkt

Jag har vill gärna veta vad ni tycker och hur ni skulle göra om ni var jag. Jag har fått en ny kollega för några veckor sedan och hen har fruktansvärt dålig andedräkt. Även om jag står en meter ifrån så känner jag den dåliga lukten. Riktigt jobbigt. Hen är supertrevlig och jag tycker egentligen synd om hen och skulle vilja berätta så hen kan göra något åt det.Men känns jätteskumt att göra det. Speciellt med tanke på att hen är ny och känner inte mig. Hen har en partner så partner borde ha märkt tänker jag.

Annons:
vendelay
2016-09-15 19:22
#1

Det är en jättesvår situation eftersom alla människor är olika. Jag hade uppskattat om någon bett att få tala med mig privat och berättat det på ett lugnt och sakligt sätt, t.ex. "jag hoppas att du inte misstycker men jag vill bara att du ska veta att ibland är din andedräkt inte på topp. Jag har tuggummi med mig om du skulle vilja ha ett just nu?". Andra blir extremt stötta och sårade oavsett hur det sägs. Ett tips då kanske kan vara att lämna en anonym lapp någonstans där hen kommer hitta den (och förhoppningsvis ingen annan!).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
2016-09-15 19:27
#2

#1 Jag tänker också lite så. Jag skulle uppskatta om någon berättade även om det säkert skulle kännas jobbigt att få höra det. Men vi är många på vår arbetsplats och alla som suttit nära hen måste ha märkt. 

Det här är jättesvårt. Precis som du skriver alla tar det olika och jag har inte den blekaste hur just hen skulle reagera. Det är tillräckligt jobbigt att byta arbetsplats. Jag har funderat på en anonym lapp, men är bekymrad över att hen kan ta illa upp och bli ledsen.

OlgaMaria
2016-09-15 19:31
#3

Anonym lapp tycker jag skulle vara obehagligt att få. Är andedräkten ett problem på denna arbetsplats? Har personen kundkontakt t ex? Personligen hade jag avvaktat om det inte är av yttersta vikt att problemet åtgärdas. Dålig andedräkt kan bero på något tillfälligt som går över i bästa fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2016-09-15 19:49
#4

#3 Nej, inte så att det är ett problem. Jag tänker främst på personen i fråga. Hen kanske inte vet om det här. Hen delar arbetsrum med 5 andra och träffar säkert ett trettiotal andra personer under arbetsdagen så alla måste ha märkt.

vendelay
2016-09-15 20:29
#5

Jag tycker att det allra bästa alternativet är att berätta det för hen face to face, tipset med lappen tänkte jag var mest för din skull ifall du kände att det var för jobbigt eller om det kan finnas risk att hen blir arg. Men jag tycker verkligen att du, på något sätt, borde berätta det. Oftast märker en ju inte själv när andedräkten är dålig heller.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Flocks
2016-09-15 21:21
#6

Jag hade försökt prata med personen direkt. Kanske relatera till någon man känner med liknande problem. Har haft en bekant som hade väldigt dålig andedräkt och det visade sig att det berodde på en inflammation i en tand. Efter besök hos tandläkaren blev hans andedräkt bra. Men det är känsligt att ta upp ett sådant här är problem.

Annons:
vendelay
2016-09-15 21:32
#7

#6 Bra tips tycker jag! Det är alltid bra att säga det på ett sätt som inte låter som att "det är ditt fel" eller hur jag ska förklara. Utan att säga att det kan bero på inflammationer i tänder, problem med tandköttet, problem med magsäcken osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
2016-09-15 21:44
#8

#6 Hade du sagt något även om du inte känt personen så väl? 

Jag tror att jag avvaktar lite och ser om det försvinner, för det kan vara tillfälligt som någon skrev.

OlgaMaria
2016-09-15 22:34
#9

Det kan också bero på att man är sjuk eller att man bantar. Om man är i ketos (fettförbrännarläge) så får man dålig andedräkt. Om problemet är illa hjälper det bara väldigt tillfälligt med tuggummi/borsta tänderna så svårt isåfall att göra något ändå.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-09-16 00:52
#10

Jag hade inte sagt något när det är en person jag inte känner väl. Risken är att personen tar illa upp av att en främmande klagar på dennes andedräkt.

oh-la
2016-09-16 09:02
#11

Jag hade faktiskt inte sagt någonting om det bara är en person jag känner helt ytligt, som en nyanställd kollega. Det finns en risk att man klampar in i något man faktiskt inte vet något om. Kollegan kan vara sjuk eller ha andra bekymmer och vara helt medveten om sin dåliga andedräkt. Anonyma lappar hör inte hemma någonstans. Kan man inte stå för det man vill ha sagt säger man det inte alls. Framför allt inte när det är så personligt och riktat direkt till en person.

Ria74
2016-09-16 10:30
#12

Jag hade inte sagt något om jag inte kände personen väl. Tycker man det är väldigt besvärande kan man ju lite fint erbjuda en halstablett samtidigt som man tar en själv.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Vårnatt]
2016-09-16 16:04
#13

haha jag hade nog lite smidigt börjat prata om andedräkter i största allmänhet, ungefär att jag får dålig av kaffe (när man dricker kaffe eller så). Sen sagt vad som funkar personligen och frågat hur den andra gör. Lite skämtsamt och lättsamt liksom, och haft fokus på att jag skulle ha lite problem själv. Kan nog funka ganska bra och de flesta vill ju ändå få bättre andedräkt, även om det inte luktar :) kanske även tipsa hur man kan kolla hur andedräkten är, även fast jag hela tiden skulle framhålla det som jag kan ha lite problem själv.

Annons:
[Devya]
2016-09-16 17:53
#14

Jag skulle nog inte ta upp grejen alls. Det kan hända att den här personen redan vet om det här men kan inget göra åt det.

Som någon här sa så skulle jag erbjuda en halstablett eller tuggummi samtidigt som jag också tar en.

Blanksteg
2016-09-16 21:08
#15

Om personen verkligen har en dålig andedräkt så vet hen säkert redan om det. Kanske nära och kära redan har talat om det med hen, men att det inte finns så mycket hen kan göra åt saken.

Men jag själv hade ju uppskattat om någon upplyste mig om jag hade dålig andedräkt, speciellt på jobbet. Jag skulle ju inte vilja att mina kollegor undviker att prata med mig på grund av andedräkten o.s.v. eller pratar om det bakom min rygg. Jag skulle ha tyckt det bara vore bra att ifall jag redan vore medveten om andedräkten få möjligheten att förklara orsaken.

Upp till toppen
Annons: