Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 655 ggr
[Filurkatten]1
2016-08-23 13:56

P-piller och magen?

Har lite funderingar… Går på p-piller sen flera år och alltid skött det bra. Är på 3e veckan av en ny sort men tror inte det påverkar min fråga men nämner det ändå.

Nu är det så att jag haft problem med magen väldigt länge (smärta) och jag fick en medicin (Omeprazol) utskriven för att se om det kan vara magkatarr, vilken gjort att jag går på toan och gör nr 2 oftare. Är lös i magen o ibland diarré. Inte tänkt så mycket på saken förrän jag började ha sex precis nyligen och då slog det mig att p-pillrena kanske inte skyddat mig pga det. Så jag köpte dagen efter-piller efter senaste gången jag hade sex då han kom i mig.

Är det någon som vet om jag oroar mig i onödan och kan ha sex som vanligt, eller kan det vara så att jag inte är helt skyddad av p-pillrena?

Undrar också hur länge jag bör vänta med att ha sex igen efter dagen efter-pillret, tänker ifall man måste ha kondom för en tid? Kondom är dock ett problem med min sex-partner så vi får väl skippa penetrering helt i så fall… Hemskt tacksam för svar!

Annons:
Honestyisdead
2016-08-23 14:12
#1

Diarré kan påverka skyddet ja. Så om ni inte använder kondom bör ni inte ha den typen av sex.

Angående dagenefterpiller så kan man ha sex efter. Men som sagt inte om du inte vill bli gravid 9ch du har mycket diarré. Du bör kolla efter andra alternativ som tex stav eller pringar.  De skyddar likabra oavsett kräkningar och diarré.

[Filurkatten]1
2016-08-23 14:22
#2

Tack för svaret Hera.

Svårt att svara på men jag undrar hur mycket man kan gå på toa utan att det riskerar något.. så svårt att gissa sig fram hela tiden… alla har väl löst eller diarré ibland. Undrar liksom var gränsen går innan man måste ha kondom eller vänta med sex.

Medicinen jag nämnde mot magen hjälper inte ens så tänkte sluta med den snart… då lär ju p-pillrena funka igen eftersom det är dom som orsakar att jag blir dålig i magen.

Honestyisdead
2016-08-23 14:32
#3

Om du har diarré inom 5h efter du har tagit ditt p piller kan skyddet påverkas och kondom bör då användas som extra säkerhet.

Upp till toppen
Annons: