Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1813 ggr
Honestyisdead
2016-08-20 09:41

OT Förbjuda tiggeri

Det pratas ju om förbud av tiggeri. Hur ser ni på det?

Annons:
Herveaux
2016-08-20 09:56
#1

Jag är för ett förbud, jag håller helt med "JA"-argumenten i den här artikeln:
http://badasidor.story.aftonbladet.se/chapter/borde-tiggeri-forbjudas/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zachis
2016-08-20 09:59
#2

Ne, att förbjuda någon att be om hjälp hjälper ingen

Aleya
2016-08-20 10:11
#3

Ja jag tycker det ska förbjudas. Tiggeri är inte en långsiktig lösning för någon.

Dels ur människoperspektiv och hur personen ser på sig själv genom att dag ut och dag in sitta och tigga.

Det finns annan hjälp att få än att tigga till sig några ynka kr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-08-20 10:15
#4

#2 Har du något förslag på hur man ska lösa problemet?

Soffatoffel
2016-08-20 10:30
#5

Det är så lätt at bara säga "De kan väl bara skaffa jobb som vanligt folk?", men så ser det ju inte ut idag tyvärr. Såklart en helst av allt skulle vilja få bort tiggeriet, men isåfall ifall tiggarna hittar en annan väg att kunna försörja sig på. Som tidigare sagt så hjälper det ingen att förbjuda någon som försöker få hjälp.

Aleya
2016-08-20 10:41
#6

#5 men om vi tänker på dom som är svenskar och tigger så borde det finnas andra alternativ än att sitta och just tigga. Sen undrar jag hur tigga kan göra saken bättre? Hur tror du en som måste tigga ser på sig själv om den inte kan försörja sin familj? Tror du denna människan mår bra? Tror du denna människan får multum på att tigga? Sen alla dom som kommer från utlandet hit för att tigga, vi kan ändå inte hjälpa dom att få ihop de summorna dom behöver för att hjälpa sin familj. Då skulle det vara bättre att dom åker hem och är med sina familjer och försöker göra sitt land mer bättre att leva i. Istället för att vara här och förlora sin lite av sin stolthet av tiggande varje dag och att ändå knappt få några pengar. Tiggeri är knappast en verksamhet som är lönsam. Och jag tror att om du skulle själv sitta och tigga varje dag så skulle du själv må skit av hur folk ser på dig och tillslut skulle du nog göra t o m de värsta sakerna bara för pengar. Så jag ser inte hur tiggeri stärker någon eller hjälper någon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Linn Is The New
2016-08-20 19:05
#7

Tycker det är rätt, ja. Jag mår illa till mods om jag köper godis, medans det sitter en tiggare utanför. Tycker det är jobbigt, mentalt. Speciellt om tiggaren ber högt och nästan tjatar på en eller tar på ens kassar eller liknande. Håller med #6, jag tror inte att tiggeri löser deras ekonomiska problem. Sen så är det tyvärr så att pengarna kanske inte går till det "bästa", utan att dom köper cigg eller öl som jag har sett ett flertal göra. Sen vill jag inte att mina pengar går till en person som utnyttjar dessa människor, och man kan ju inte veta detta.  Jag har dock gett en tjuga till en pojk som såg bedrövlig ut, han var väldigt glad. Men vi har väldigt många svenska hemlösa som behöver pengar också.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

alehajo
2016-08-21 16:44
#8

Fast det är inte alltid så lätt "att bara åka hem till sitt land och vara med sina familjer och göra sitt land bättre att leva i". Många av de utländska tiggarna skulle antagligen mycket hellre göra det, men om det är krig i deras länder eller om de får så lite pengar där att de inte överlever, då är det bättre för dem att stanna här eftersom frågan inte handlar om var de vill vara. Och när det handlar om stoltheten så struntar de nog i sin egen stolthet när det handlar om liv och död, att ha mat för dagen…

Linn Is The New
2016-08-21 17:23
#9

Fast Alehajo,  det är ju inte krig i rumänien där dom flesta tiggarna kommer ifrån?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Aleya
2016-08-21 17:26
#10

#8 så du tror att du kan tjäna så pass mycket på tiggeri att du får mat för dagen? Knappast. Och du tror dom får mer pengar här på att tigga? Vilken sten ligger du under om jag får undra? Det är ju knappast många som ger dom typ 100 kr eller mer. Det är nog snarare 1 eller två kr mest som folk ger. Och om 10 ger så mycket så kan du ju själv räkna ut hur lite dom tjänar. De flesta jag har sett tigga är antingen svenskar eller de flesta jag har sett är nog med största sannolikhet från Rumänien. Vad jag vet är det inte krig där. Du är fri att tro vad du vill. Men du tjänar inga monstersummor, du kan nog med nöd och näppe skaffa mat till dig själv. Så jag ser inte hur tiggeri hjälper någon. Ja förutom dom som känner att ge en slant är bra för deras egna samvete.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zachis
2016-08-21 17:26
#11

#9 Rumänien behandlar inte direkt romer på ett snällt sätt…

Linn Is The New
2016-08-21 17:45
#12

Fast det är ju inte bara romer som tigger? Det är medborgare från Rumäninen som kommer hit.  Precis som Aleya säger så tjänar dom knappast så mycket att dom skulle kunna föda sig själva, eller sin familj. Det är synd att deras land tar hand om dom på det sättet. men det lönar  sig fortfarande ingenting att dom sitter utanför Ica. Sen så är landet fattigt, och Klaus Johannis är ju själv född rom.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Zachis
2016-08-21 18:02
#13

#12 Nej de kommer knappast kunna förändra sina liv av att sitta utanför ica. Men de tjänar tydligen mer av de än att vara kvar i sina hemland. Annars hade de inte gjort de. De är jävligt hög arbetslöshet i syd öst Europa och nästan ingen kan se någon framtid där.

Annons:
Herveaux
2016-08-21 18:11
#14

#13 Ska vi ta hit alla svältande i Afrika också då om vi ska försörja alla som har det svårt?
Varför är det Sveriges och andra västländers ansvar att ta hand om andra länders invånare när vi inte ens tar hand om tex våra gamla ordentligt?
Jag tycker det är bättre att lösa roten till problemen istället för att försöka behandla symptomen av det.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
2016-08-21 18:13
#15

#13 du säger tjänar mer. Men allt är ju dyrare i Sverige. Och dom lär ju inte kunna leva på luft då dom är här, visst? Det är dyrt att bo i Sverige, så dom kan inte ha så mycket över i slutändan. Så jag ser inte hur dom ska kunna tjäna på att tigga i Sverige. För dom måste ju ändå ha mat. Och att resa hit lär kosta också. Så jag ser inte hur din ekvation går ihop. För har folk som lever på socialbidrag svårt att få ihop det. Vad ska dom som tigger inte ha då? Det är ju fortfarande som sagt inte folk som slänger pengar efter dom direkt. Då jag får ändå inte ihop hur tiggeri ska vara bra för någon. Det hjälper ingen fortfarande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zachis
2016-08-21 19:21
#16

#14 Jag håller med, för att lösa problemet måste de lösas på plats. Men de som väl tagit sig hit ska väl ändå inte bli utkastade.

#15 Hade de inte tjänat på de hade de inte gjort de. De kostar dom multum att åka hela vägen hit och sen leva här. Men hade de gått så extremt mycket minus på de så hade dem inte gjort det. Jag tror knappast att alla tiggare har blivit "hit lurade" även om dom också finns.

Aleya
2016-08-21 19:45
#17

#16 men tänk nu. Om dom hade tjänat på detta hade dom väl knappast ens varit kvar här? Så ne jag ser inte hur detta ska hjälpa någon fortfarande. Det blir ju fortfarande bara en ond cirkel. Se bara på vissa tiggare som bara låtsas ha en sjukdom eller att den har svårt att gå, har inte det gått för långt reda där då folk underlåter sig göra så? Men det kanske är bättre att göra som du och stoppa huvudet i sanden. Eller så kan ju du börja testa att tigga och återkomma sen med hur mycket du tjänade och om du hade ens råd till tre mål mat på en dag, och även om du då hade råd att skicka pengar till dina släktingar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Linn Is The New
2016-08-21 19:49
#18

Finns många svenska barnfamiljer som har svårt att få ihop pengarna till sina familjer för mat och annat. Vi måste tänka på våra egna först, och så är det.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Zachis
2016-08-22 07:47
#19

#17 Det är knappast samma personer som vart här i flera år, de brukar åka hem när de bli kallt. 

Självklart är de många som blir lurade, de tar sig hit ihop om att få jobb som bärplockare eller liknande. Sen när de väl kommit hit blev de inget och de enda sättet de kan få pengar så de kan åka hem är genom att tigga. 

#18 Fattiga svenskar är betydligt rikare än fattiga sydöst européer. Sen tycker jag de är så hemskt och tänka "vi och dom", men jag är ju emot att de finns länder över huvud taget. En svensk barnfamilj är väl ändå inte mer värd än en romsk?

Amasten
2016-08-22 08:12
#20

Det hade inte gjort mig något om tiggeri förbjöds, men jag stör mig inte direkt på dem heller. Inte de som bara säger hej och sedan låter en gå. Men vissa som ropar efter en och tar i en för att få uppmärksamhet tycker jag är lite jobbigt.

Annons:
Jaguar_
2016-08-22 08:43
#21

Jag vill få bort det. Det hjälper inte i längden att tigga pengar från andra. Tror att om man inte gav dom så skulle de få hitta nya sätt att tjäna sitt levebröd på och det skulle nog bli att de faktiskt hittar något vettigt att göra så som ett arbete. Sen litar inte jag på tiggeri. Någon som kör ut dom i en fin stor buss eller liknande och sedan hämtar hem dom. De har 40 000 i bh'n osv som flera märkt (polis), de sitter med dyra mobiler så fort de inte tror någon ser och ser väldigt krya ut tills någon går förbi… Nä jag tror inte på detta tiggeri som pågår. Det kanske finns vissa som faktiskt är fattiga och måste men många ser ut att inte behöva sitta på det sättet.

En historia som en berättat för mig är om ett barn som tiggde. Han tyckte synd om henne och gav henne 100kr. Han följde henne på avstånd och hon hoppade in i en fin lyxbil och tog innan dess av sig de fula kläder hon hade på sig och under var det fina kläder.

En annan är en som lotsades bara ha 1 ben. Mannen som gav han en slant blev misstänksam av någon anledning och stod och följde mannen i timmar. När tiggaren avlägsnade sig från platsen och till sitt riktiga hem, ett fint hus, bil på uppfarten osv…släppte ner sitt ben och gick in och såg inte ett dugg plågad ut.

Sen har man själv sett hur tiggare flyger på stackars äldre och typ gräver i deras plånbok när den äldre inte kan komma där ifrån och tänker ge en slant för att ja vara snäll och komma undan och hem….Denna tiggare tog massor av sedlar och den äldre damen med rullator såg inte jätte glad ut, hon såg snarare besvärad och orolig. Som en som bara vill där ifrån. Men denna tiggare ställde sig i vägen och typ hängde över henne så hon kunde inte gå och hon gick inte snabbt heller. De vet vem dom kan hoppa på kändes det som…

Nä, förbjud!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Zachis
2016-08-22 08:48
#22

#21 Det är förbjudet för barn att tigga och de bör de fortsätta vara. 

Varför skulle man tigga om man hade en  fin bil och ett stort hus? Du tjänar inte mycket pengar på att tigga och det är väldigt förnedrande att göra det. Knappast många som skulle göra det frivilligt om de hade alternativ. Så jag tror inte ett öre på dina "historier".

Jaguar_
2016-08-22 08:59
#23

Nä det finns de som inte tror på detta som folk har sett och de flesta vill se sånt med egna ögon innan de tror på något. Det är tyvärr så det fungerar. Jag har fler historier från vänner som råkat på dessa konstigheter och de där var en av mina egna historier som jag sett med egna ögon och 2 var från 2 andra jag känner. Och jag ställer mig frågan med. Varför tigga om du har de du har hemma. Mycket konstigt beteende…men ja, lathet och människors goda vilja. Lättförtjänta pengar även om det är förnedrande…men känns det verkligen förnedrande om du vet vad du har hemma och att det du gör inte är din verklighet egentligen.

Barn må var förbjudna att tigga, men det förekommer i Sverige. Jag har sett barn sitta med sina skyltar!  Och det finns pimps där ute som utnyttjar systemen. Att köra runt på folk som tigger och de som kör tar massor procent från förtjänsten och de som sitter få en lite procent själva.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Zachis
2016-08-22 09:07
#24

#23 tycker du att vi ska blint tro på historier som du hört av dina vänner? Det finns mängder av människor som berättar "sanna historier" om Illuminati, aliens, få autism av vaccin med mera. Men jag väljer att inte tro på det eftersom att är någorlunda källkritisk, och det tycker jag är bra. 

Jag har aldrig sett barn tigga i Sverige, men antagligen förekommer det. Det är viktigt att aldrig ge pengar till barn som tigger även om man tycker synd om dom. För om ett barn är bra på att tigga så kommer de kanske aldrig få gå i skolan utan fortsätta som tiggare istället.

Herveaux
2016-08-22 09:24
#25

Jag har sett en del "tiggare" när dom är off-stage så att säga.
Ofta när jag tar det tidiga tåget in till jobbet (i Uppsala) på helgerna så åker det med ett helt gäng av tjattrande, glatt folk i…misstänkt lumpiga kläder bärandes på sittunderlag och kryckor (som inte nyttjas för att kunna gå).
Senare under dagen när jag är ute för att köpa lunch eller på väg hem, ser man samma folk sitta och skramla som om livet hänger på det. Oftast är det flera av karlarna som linkar omkring och låtsas ha stora svårigheter att gå eller tom har bundit upp en benet så det ser ut som att dom är amputerade.
Några timmar tidigare hade dom konstigt nog inga svårigheter att röra sig och hade alla lemmar intakta.

Här i lilla Knivsta och i Uppsala har jag och maken sett samma folk i flera år.
Det finns även ett husvagnsläger inte långt hemifrån mig och man hör ibland hur dom tjoar, tjimmar och spelar hög musik.
Ibland lyckas jag ta samma tåg hem som tiggargänget, och märkligt nog så har barnen deras råd med både märkeskläder och dyra telefoner, men jag antar att det är såna kläder det finns mest av på tex Stadsmissionen numera….?

Aftonbladet hade en stor artikelserie för ett par månader sen, om just en familj som tiggde i Uppsala. En av dom yngre döttrarna var väldigt frispråkig och tvärtemot vad andra i familjen och släkten sa, så berättade dottern att det var just teater, många av dom som tigger väljer det här livet.

Jag ger aldrig tiggare pengar, jag betalar inte folk för att sitta på gatan.
Nu blir jag säkert kallad rasist, men jag har och kommer säkert igen ge pengar till svenska hemlösa så att dom har råd med härbärge för natten och ett mål mat.
Japp, jag är en totalt hjärtlös en som vill se efter mina egna i första hand.
Skulle aldrig falla mig in att ta mig till ett annat land för att leva på deras invånare eller deras system utan att lyfta ett finger för att förändra min egen situation.
Det svenska samhället är byggt av svenskar för att ta hand om svenska (medborgare) och när det brister (tex hjälpen för hemlösa missbrukare (min egen pappa var en av dom)) så får vi andra hjälpa till om vi vill och kan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Jaguar_
2016-08-22 09:30
#26

Nej, men man ska inte rakt av avböja vad folk berättar heller och säga, nepp det hände inte för att det är just du som berättar det. Utan ta in det i din tanke och kolla upp istället om du vill veta sanningen eller ta reda på vad du själv kan få fram om du är intresserad nog av ämnet. Om jag får höra något som inte jag litar på gillar jag att vara extra uppmärksam och se om jag kan upptäcka sådant själv för att se om det stämmer, men jag avfärdar inte folks berättelser rakt av då de kan faktiskt vara sanna.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2016-08-22 09:34
#27

#25 Precis. Det är många som ser detta och tyvärr många som inte ser. Och som du säger. Många väljer detta liv. Varför fattar jag inte. Jag är lika dig. Ger inte pengar till tiggare. Jag vill inte uppmuntra detta.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Aleya
2016-08-22 14:30
#28

#19 lustigt att du inte svarade på om du skulle kunna testa att själv tigga. Men det är väl lättare att sitta på ett forum och mena på att det är så synd om folk. Har jag sagt ens nått om att folk är här i flera år? Men nog ser jag ändå tiggare fast det är kallt. Och sen kan dom väl gott och väl stanna hemma om dom nu tjänar så mycket som du verkar tro. Och ja det är förbjudet för barn att tigga, men det händer ändå. Så tiggeri borde därför avskaffas även för vuxna. Vi kommer inte kunna rädda alla människor i hela världen. Så är det bara. Men du nu som tycker att ge pengar till tiggare gör nytta, hur mycket ger du då själv till varje tiggare du ser?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Linn Is The New
2016-08-22 15:54
#29

Dom som säger att alla människor är lika värda, det är ju självklart dom är det! Men vi har faktiskt många hemlösa svenska medborgare, som försöker med näpe att få någonstans att sova. Jag vet ungdomar som är hemlösa, pga bostadsbristen. Jag säger som andra i den här tråden har sagt, jag ser till att ta hand om mina nära och kära först även hur hemskt det blir.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Zachis
2016-08-22 16:03
#30

#28 Nej jag skulle själv aldrig vilja tigga om det inte gällde livet. Och nej jag tror inte att ge pengar till tiggare egentligen förändrar något. Jag ger själv inte mycket till tiggare men de klart de har hänt. Dock förstår jag inte varför man ska förbjuda det, och sen bestraffa dom som ändå gör de. Det skadar ju ingen att någon sitter och säger hej utanför ica, obehagligt kanske många tycker. Men verkligheten är obehaglig, folk i Sverige lever riktigt fett om man jämför med resten av världen. Det kan vara bra att få se verkligheten ibland

#29 Det är inte bostadsbrist i Sverige, de är bostadsbrist i de större svenska städerna. Urbaniseringen är kraftig och de finns mängder med hus och lägenheter i mindre orter.

Aleya
2016-08-22 16:20
#31

#30 ne se. Du vill inte ens testa för att se om dom får så fett med pengar så att dom kan försörja sig själv och familjen. Jag måste säga att jag tycker att du låter som en enda stor hycklare. Du tycker att det är synd om dom och att dom förtjänar pengar genom att tigga, och att det är synd om man förbjuder tiggeri. Och du verkar ju även tro att dom tjänar så pass mycket mer här i sverige än vad dom skulle göra hemma. Men du ger sällan pengar och sen när man ber dig testa deras situation så tycker du att nä, det är under min värdighet. Är det inte under dessas människors värdighet också då? Eller är tiggare till bara för att du ska ha någon att tycka synd om? Märker du själv hur dina argument faller?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gambino19
2016-08-22 17:04
#32

hm,asså jag kan tycka det är okej att ge pengar till någon som jobbar för pengarna tillexempel om hen spelar gitarr eller sjunger eller dansar,om de bara sitter där och väntar in pengar är ju inte samma sak. Visst det är tragiskt att sånt händer,att dom måste tigga men man vet aldrig vart pengarna går.  Hade jag varit i deras situation hade jag nog tyckt tvärtom men jag som inte varit med om något eller behöver pengar kan inte avgöra något. Därför vet jag inte vad jag ska svara.

Zachis
2016-08-22 21:05
#33

#31 alltså jag tycker inte man ska förbjuda tiggeri eftersom att människor ska själva ha rätt att få göra vad dom vill så länge ingen blir skadad av det. 

Nej jag vill inte tigga och ja jag tror att det finns andra bättre sätt som tillexempel romer kan tjäna mer pengar på än att just tigga. Men jag tycker inte att vi ska bestämma över dom, de är vuxna människor som kan ta egna beslut. Och ja, dom tjänar mer pengar här än vad de gör i sina hemländer, varför skulle de annars göra det?

Jo jag tycker ingen är värd att behöva tigga, däremot ger jag inte ofta pengar till tiggare. Jag går på gymnasiet och har en väldigt begränsad ekonomi, jag ger dock 100 kr i månaden till UNCHR. Men jag påstår verkligen inte att jag är en vidare moralisk människa.

Aleya
2016-08-22 21:19
#34

#33 fast då har du inte uppenbarligen tänkt på att många av dessa romer kanske inte är här frivilligt. Men om det är frivilligt så kan dom ju tigga i sitt egna land. Då behöver man inte komma till ett okänt land och tro att man ska kunna tjäna multum och inte få ett skit. Eller om du har "tur" så får du en enkelbiljett hem om du vistas för länge i landet. Ja jag ser fortfarande inte hur tigga dels är att be om hjälp samt vad det för för nytta. Ne men se, dör kom det. Du tycker synd om tiggare och tycker att dom ska kunna leva på att tigga. Men ne du ger inte ett skit till dom. Då förstår jag allvarligt inte vad du sitter och svamlar om. Jag tycker verkligen inte att du ens har rätt att tycka som du tycker om du inte ens kan leva upp till det du sitter och pratar om. Sen är det säkert många av dessa tiggare som är fall för någon slags liga, så dom är tvingade att sitta här i sverige och tigga. Och det kan avhjälpas med att det blir förbjudet. Samma med att barn tvingas att tigga. Då får väl dom som tycker att tigga har varit lönsamt antibgen skaffa sig ett jobb här eller dra vidare eller åka hem och finna en lösning där som är mer hållbar. För eftersom dom är med i EU då har ju faktiskt dom som bor i Rumänien rätt att stanna här om dom jobbar. På så vis skulle dom slippa tigga. Om dom nu vill tjäna pengar och slippa tigga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2016-08-22 21:23
#35

#33 Problemet är att många inte har tagit egna beslut om att komma hit och inte gör det frivilligt.

Em_
2016-08-23 00:00
#36

Själva tiggeriet är ändå relativt harmlöst. Tycker i så fall det är värre för markägare som får massa problem pga att personer bor olovligen på deras mark. Och vad ska polisen göra? Lägga resurser på att häkta folk utan id-handlingar? Konstant cirkulera mellan alla tiggarplatser och säga "Ajabaja, du får inte sitta här idag heller"? 

Tycker det är ett jäkla spel från politikernas sida för att plocka lätta poäng hos väljarna. "Titta, titta, vi GÖR något!!!"  Tror inte det finns någon lösning som är varken billig eller skonsam mot samvetet. En av EU's baksidor som vi lär få leva med.


[Indii]
2016-08-23 22:21
#37

Nu har jag inte läst hela tråden, men sedan jag pratade med en bekant som flyttade från just Rumänien till Sverige för många år sedan så är jag mer för ett förbud än vad jag är emot. Han (som ju förstår vad tiggarna säger,) menar att många av dem pratar om hur blåsta svenskarna är som ändå är så pass givmilda så att det lönar sig att åka hit och tigga. Att många hör till ligor där ledarna lever i total lyx. (Detta med ledare har jag sett själv, att det kommer en och samlar ihop sin "undersåtar").

Samtidigt sitter det en tjej dag ut och dag in utanför min mataffär, som jag aldrig har sett med någon som skulle kunna vara hennes ledare. Hon ser totalt harmlös ut, och jag har ofta dåligt samvete för att jag inte ger henne något.

Men, jag tror mer på att ge till de organisationer som jobbar för att de ska få det bättre på hemmaplan!

[Thiah]
2016-08-23 22:30
#38

#37

jag har varit gift med en rumän i antal år och hans familj undrade hur EU ens kunde släppa in rumänien i gemenskapen…

Rumänien är absolut inte det bästa landet för romer men inte heller det bästa landet för rumäner i allmänhet. Jag har sett många timmar av lokala nyheter från landet och det är inte bara romer som mår eller bor dåligt. Finns liksom en orsak till varför mina ex svärföräldrar lastar husbilen full med olika varor, mediciner och annat varje år för att åka ner till släkten.

[Indii]
2016-08-24 22:40
#39

#38 Jag tror tyvärr att det är liknande situationer som den i Rumänien i vissa länder ute i Europa. Många invånare har det tufft. Men det rättfärdigar inte de tiggeriligor som tycks existera. Därför är det bra att hjälpa de organisationer som finns på plats istället.

[Thiah]
2016-08-25 05:29
#40

#39 absolut.

Agafia
2016-08-27 08:32
#41

Jag för min del kan inte få det att gå ihop , hur i hela världen kan de som tigger få så mycket pengar att de klarar uppehället plus skicka pengar till familjen i Rumänien ? Resan hit är ju knappast gratis , de som kom nu efter sommaren ser åtminstone ut att vara i sämre skick . Sitter o sover med en handskriven skylt utanför affären . Eftersom jag inte vill bidra till detta ger jag inga pengar direkt till tiggarna utan till organisationer som hjälper på plats i deras hemländer.

Annons:
FataMorgana
2016-08-27 12:52
#42

Man måste skilja mellan olika sätt att tigga. Att bara sitta på gatan med en skål framför sig är en annan sak än att gå och kräva pengar av folk, kanske på ett aggressivt sätt. Det första borde inte förbjudas medan det andra borde förbjudas.

Om man förbjuder tiggeri kan man ju lika gärna förbjuda att folk knackar på dörrar. Det är ju värre om någon vill sälja något som jag inte behöver än om en fattig  vill ha pengar för att överleva. Om man förbjuder tiggeri ska man åtminstone ge dem en annan möjlighet att överleva och att äta sig mätta. Professionellt orgainserat tiggeri borde förbjudas men då ska inte de stackars människor som blir utnyttjade straffas utan de som tjänar på det och som inte ens är fattiga.

Upp till toppen
Annons: