Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1319 ggr
maggizponni
2016-08-13 11:23

Undviker att prata

hmmm hittar verkligen inte rätt forum till detta inlägg, så beklagar! Men jag är ju en ung kvinna som behöver hjälp så…..

jo, på senaste tid har jag undvikit att prata, inte för att jag är inte vet vad jag ska säga eller  att jag inte tycker om min röst utan för att jag har (enligt många) grov stockholmska… 

Varje gång jag pratar kan jag få höra "oj där kom de dära stockholms "i:na" fram igen" eller att människor härmar mig när jag pratar. Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt för grov stockholmska anses ju vara snobbigt och bitchigt!  Det känns mer acceptabelt att prata exempelvis grov skånska än grov stockholmska? men vad ska jag göra? jag har väl lika mycket rätt att prata mycket stockholmska som en som bor i skåne?  Eftersom jag bor i Stockholm och att jag pratar mycket stockholmska så är det inte är okej (får mkt skit eller människor som kommenterar) så vet jag inte hur jag ska prata? ska jag träna in någon smålands dialekt eller?  

visst håller ni med om att grov stockholmska är väldigt bitchigt? eller hur uppfattar ni någon som pratar stockholmska? jag pratar ungefär som Zara larsson har jag fått höra eller det där kända klippet på youtube när björn Gustavsson ska leka "brat" på parlamentet……

Annons:
Honestyisdead
2016-08-13 11:29
#1

Låter ju väldigt konstigt att du blir mobbad för din sthlms dialekt i Stockholm. 

Det är bara att ignorera. Säger ju sig själv att du inte ska ändra hur du pratar För att det finns idioter.

maggizponni
2016-08-13 11:35
#2

jag precis, det är egentligen jätte konstigt men många tar sig rätten att kommentera!!!!

maggizponni
2016-08-13 11:36
#3

#1

Fransu
2016-08-13 11:42
#4

Låter som du umgås med fel personer.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

maggizponni
2016-08-13 11:49
#5

 #4 ja fast det kan vara en person som jag bara träffar som påpekar typ "jaha så här kom man ifrån Stockholm"… och eftersom händer rätt ofta så har jag svårt att ta ett "skämt" om någon nu skulle vilja skämta

Fransu
2016-08-13 11:56
#6

Förhoppningsvis menar folk inget illa med att påpeka din dialekt. Låter som din dialekt är väldigt distinkt eftersom folk anmärker på den. Tycker inte att du ska skämmas eller undvika att prata. Det är så du pratar helt enkelt och har någon problem med det så får det stå för dom. Personligen tycker jag det är roligt att höra olika dialekter. Trist om alla snackade likadant.🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
maggizponni
2016-08-13 11:58
#7

Ja ibland så när jag hör mig själv så kan jag verkligen höra att "oj det där va kanske lite mycket".. men jag är bara lite osäker om de inte tycker om hur jag pratar eller om det gör det..

Accalia
2016-08-13 12:09
#8

Ja skulle försöka bara skämta bort det, så om de säger typ "där va i:na" så säg bah "ja där kom de fram igen" och så skrattar du, tillslut kommer de märka att du inte bryr sig och slutar nog bah kommentera det

maggizponni
2016-08-13 13:24
#9

#8 rätt smart!!!!

Iskall
2016-08-13 19:40
#10

När det är någons om säger typ "där kom stockholmskan in" så kan du säga typ "Ja, där kom den in, har du problem med den så är det ditt problem"
"Ja, vad konstigt, vad skulle annars komma, Norrländska? Jag bor ju Stockholm"

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

tiger tok
2016-08-13 20:22
#11

Prata som du gör! Du är lika värd att prata som alla andra och det ska inte spela någon roll hur det låter! 😊 💖

Aleya
2016-08-13 20:34
#12

När jag bodde i Stockholm blev folk irriterad över att jag pratade norrbottniska. När folk sa det så började jag bara prata bredare för att reta skiten ur dom. Prata på. Skit i vad folk gnäller om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2016-08-13 20:44
#13

Det är ju hur man är som person som räknas, är du trevlig mot folk är du ju ingen bitch oavsett hur mycket du eller någon annan må tycka att dialekten låter.

Bry dig inte om att folk påpekar din stockholmska, vissa människor hittar alltid något att anmärka på, hade det inte varit dialekten hade de lika gärna kunna ha varit att man pratar för högt eller lågt till exempel, allt handlar om dem och inte dig hur som helst!

Prata på du! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
maggizponni
2016-08-13 22:11
#14

Tack fina! #13  #12 #11 #10

Ria74
2016-08-14 13:27
#15

Var stolt över din dialekt. Jag pratar skånska och påpekar någon det så säger jag bara "Jajamen jag är ju skåning och stolt över det" :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
2016-08-16 22:54
#16

Jag tycker det är ganska svårt att inte härmas när någon pratar med bred dialekt. Det är liksom smittande och uppmuntrar till en rolig härmning, tycker jag. Menar absolut inget illa med det, men försöker hålla igen då och då för jag kan ju inte härmas jämt, men ja alla dialekter är roliga och härliga tycker jag. Tycker #8 ger bra förslag. Utgå från att folk tycker det är roligt, på ett bra sätt, att höra din dialekt. Du har absolut inget att skämmas för!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2016-08-17 15:25
#17

Det här är ju bara ytterligare en sak hos dig själv som du ser ner på, där det inte finns mycket att göra åt saken. Ta för vana att tänka att de som kritiserar dig är idioter, oavsett om det handlar om utseende eller hur du pratar. Människor som kritiserar sådant andra är födda med, är idioter. Det är en annan sak att kritisera handlingar och tankegångar, man kan säga att ngn är elak, men inte att ngn är ful, det är ok att säga att jag håller inte med dig om det du säger jag tänker såhär, men det är inte ok att säga att du pratar fel osv. De människor som känner ett behov av att kritisera utseende och  tal är människor man klarar sig utan.

thenameless
2016-08-18 22:51
#18

Kan bara säga " Var stolt över din dialekt! om nån stör sig på den så skit i dem"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: