Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 3140 ggr
Blanksteg
8/12/16, 10:49 AM

Framfall?

När jag kollar in i min slidöppning så är det inte bara ett hål, utan det är någonting som finns där, mitt i hålet, som typ täcker hålet. Det är rätt långt ner, dock inte så att det sticker ut. Ser det först när jag vidgar slidöppningen med fingrarna.

Jag har inte fött barn eller haft något problem med hälsan och kroppen eller så. Är det normalt att få framfall i alla fall? 

Frågade bm en gång vad det var för något, men kommer inte ihåg vad hon sa, mer än att det inte är något farligt och inte något som ska störa mig.

Känner inte av det överhuvudtaget och har inga besvär av det, men undrar vad det kan vara och varför det blivit så.

Annons:
Honestyisdead
8/12/16, 10:51 AM
#1

Om till och med gyn kollat på det och sagt att det inte är något är det ju inget framfall. 

Det är insidan av slidan du ser. Man är ganska "köttig" så det är det du ser.

Åsa S
8/12/16, 10:56 AM
#2

Det beror ju på hur gammal man är men är du hyfsat ung och inte har fött barn låter det inte normalt med framfall. Eftersom du inte har några problem kanske det är något annat? Är du orolig kan du ju gå till en riktig gynekolog (ingen remiss behövs) som kan göra en grundligare undersökning kan ju vara bra att veta ifall det är nått som ev. kan börja strula i framtiden även om du inte har problem idag.

[Crystal93]
8/12/16, 12:28 PM
#3

_😕Jag har framfall.
Det finns två typer utav framfall, antingen påverkar det kissblåsan och det blir svårare att kissa, eller så påverkar det tarmarna och det blir svårare att bajsa.

Framfall betyder att väggarna har blivit försvagade utav belastning.
Det behöver nödvändigtvis inte komma ifrån barnafödande, utan också ifrån tunga lyft och genom att vara hård i magen eller utav torrt vaginalt/analt samlag.

Livmodern sjunker under avslappning, men under upphetsning så glider den upp återigen.. och vid framfall så sjunker den djupare än vanligt.

(Det kan kännas obehagligt vid samlag om snoppen stöter emot livmodern, särskilt om du har fått diagnosen - Överkänslig livmodertapp. Man kan därför få magsmärtor, så kör försiktigt i så fall! Använd mycket glidmedel om så behövs).

Jag konstaterar att framfall (inte) är farligt.🙂
Men jag vill också skriva att framfall (inte) kan botas, däremot så finns det mycket hjälpmedel som kan hjälpa till att stärka väggarna och operation finns för dem som lider utav svår framfall, där livmodertappen eller ändtarmen hänger utanför kroppen.

Men känner du obehag så tycker jag självklart att du borde genomsöka dig.
🌺Lycka till!😉_

Honestyisdead
8/12/16, 12:33 PM
#4

#3 Ts skriver att hon inte känner av det över huvud taget. 

Undrar förresten varför du hela tiden gör hela dina texter i kursiv stil? Är väldigt jobbigt att läsa inläggen.

Blanksteg
8/12/16, 12:37 PM
#5

Ok, tack! Har inte problem med vare sig att kissa eller att bajsa dock.

Om det är framfall jag har så kan det nog då bero på att jag haft samlag trots för lite lubrikation och kåthet. :/

När jag har samlag och killen kör för långt in så kan det dock göra ont.

Jag ska till bm igen om snart 3 veckor, så får fråga igen då. 

Jag hoppas ju att det är som Hera säger, att det bara är lite köttigt helt enkelt.

Honestyisdead
8/12/16, 12:42 PM
#6

#5 Skulle det vara framfall så börja med knipövningar. Det kan hindra att man får symptom.

Jag tror dock inte du behöver oroa dig.

Annons:
Blanksteg
8/12/16, 12:47 PM
#7

Tack! Började med knipövningar för nån vecka sen, men har glömt av det. Får försöka komma ihåg det helt enkelt :)

[Devya]
8/12/16, 1:20 PM
#8

#5 Typ alla mina kvinnliga vänner upplever att det gör ont om killen stöter för djupt inne i en. Jag har samma problem, speciellt vid vissa positioner. Det är absolut inget ovanligt och jag tvivlar starkt på att det skulle ha något att göra med framfall. :)

Jag tror du nojjar dig över ingenting. Dock alltjämt bra att undergå en undersökning nu som då, det skadar ju inte.

Honestyisdead
8/12/16, 1:23 PM
#9

#8 Ja de flesta får ont om killen kommer för långt in. Väldigt vanligt.

[Crystal93]
8/12/16, 1:57 PM
#10

_Du behöver inte oroa dig Blanksteg, alla kvinnor är ju trots allt olika där nere.🙂
Men jag vet hur det känns att gå och grubbla, så en undersökning är ju aldrig i vägen.

Var själv och tog cellprover häromdagen, som visade sig vara negativa.
Det var jätte skönt att få det konfirmerat!👍_

Honestyisdead
8/12/16, 2:07 PM
#11

#10 Häromdagen och du Har redan ett svar? Här tar det några veckor för svar.

Åter igen. Snälla låt bli att göra hela dina inlägg kursiva. Det gör det svårt för många att läsa.

Åsa S
8/12/16, 2:24 PM
#12

#11. Tar rätt många veckor här med innan man får svaret från laboratoriet i brevlådan.

Aleya
8/12/16, 5:22 PM
#13

#10 konstigt må jag säga. För det tar ibland månader att få svar på ett cellprov. Bara att preparera ett cellprov tar iaf en till två dagar. För det ska färgas och sättas på ett glas över. Och sedan torka. Så tillåt mig säga att jag är kritisk till det du säger. Inte ens prover som ska ha snabbsvar går så fort. Då kan du ändå få vänta en vecka beroende på hur mycket som finns.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Crystal93]
8/13/16, 12:19 PM
#14

Det är inte mitt problem att människor inte kan läsa eller att kursiv text finns till för dem som vill använda den, ni får anklaga systemet istället för mig i så fall.
(Men eftersom ni inte kan läsa, så ändrar jag texten för eran skull idag).

Det finns olika grader utav känslighet och jag råkar då vara en utav dem som har diagnosen överkänslig livmodertapp, så nej.. alla människor känner inte av samma graders smärta.

Jag föreslår att ni återigen läser min tidigare kommentar innan ni bestämmer er för att besvara denna kommentar, eller ska jag behöva kopiera och klistra in den förra? Så att ni kan läsa med vanlig text.

Häromdagen betyder inte idag eller igår, det betyder en dag i närheten av denna.
Det viktigaste var inte datumet, som ni verkar tro, utan att det var skönt att få bli undersökt.

Jag skrev inte till Blanksteg för att starta ett bråk, som ni verkar tro.
Jag skrev till henne om hur Framfall fungerar, eftersom jag personligen har framfall. Sen om hon har framfall eller inte, det visar sig naturligtvis efter undersökningarna, och för hennes skull så hoppas jag att hon inte har det.

(Framfall betyder att livmodertappen glidit för djupt och att det är nästintill oundvikligt att inte stöta emot den under samlag, oavsett om han är lång eller inte, därför är det viktigt att vara försiktigt, eftersom ingen vill ju ha ont under samlag, särskilt inte dem som har en överkänslig livmodertapp)

Jag vet hur det känns att gå och oroa sig i onödan, och därför är undersökningar aldrig i vägen. Sen när man får det konstaterat, då kan man äntligen frigöra oron och gå vidare i livet. Jag har i alla fall skrivit det som jag kom in hit för att göra, så vi får se om jag besvarar era aggressiva kommenterar sen.

Honestyisdead
8/13/16, 12:35 PM
#15

#14 Eftersom det finns många synskadade och personer med dyslexi eller koncentrationssvårigheter blir det ju även ditt problem eftersom många hellre struntar i att läsa det du skriver eftersom det är för jobbigt. Och du skriver väl för att andra ska läsa? Sedan handlar det om att visa respekt för andra. Många använder kursivt, fast på enstaka ord som man vill framhäva.  Inte hela texter. Det är det kursivt är till för. 

Angående smärta är det du som får ta och läsa inläggen i tråden igen. Ingen har kommenterat något alls om DIN smärta. Ingen har påstått att alla känner samma smärta.

Här om dagen betyder precis vad det låter som. Det betyder inte för några veckor sedan. Därför undrar vi självklart hyr du kunnat få svar så fort.

Jag vet inte hur du läser kommentarerna.  Ingen bråkar eller är aggressiv.  Så läs om och läs rätt så slipper vi tråkiga påhopp. Och du slipper kommentera saker ingen har skrivit till dig eller påstått.

[Devya]
8/13/16, 1:15 PM
#16

#14 Måste erkänna att jag alltjämt hoppar över dina inlägg för de är alltjämt skrivna i kursiv stil vilket börjar göra ont i ögonen för mig efter en längre tid. =/ 

Men nu då skrev i en mera behaglig stil orkade jag äntligen läsa ditt inlägg, så tack för det. Uppskattas faktiskt väldigt mycket. :)

Upp till toppen
Annons: