Annons:
Etikettoff-topic
Läst 952 ggr
[Ily143]
2016-08-07 21:14

Infektion i visdomstand?

Hejsan! Mina visdomständer är på väg att komma, det har gjort ont lite då och då men gått över efter några dagar. Men nu har jag haft väldigt väldigt ont uppe längst bak i munnen i ca 3 dagar, jag trodde först det bara var värk för att den växer ut men nu börjar jag undra om det kanske är en infektion eftersom det inte värker på samma sätt som det gjort innan.

Jag har svårt att öppna munnen, kan bara gapa lite så jag har då även svårt att tugga. Det gör otroligt ont när maten kommer bak på den sidan! Jag har också ganska ont i halsen, inte jätte ont men så att jag känner av det hela tiden. Vilket också kom samtidigt som det började göra ont vid visdomstanden, jag har också huvudvärk som verkligen inte släpper, känns nästan ut som att jag har feber men har inte det. Den kom igår ikväll och har suttit hela dagen, jag vet inte om halsontet och huvudvärken har något med min visdomstand att göra. Det kan ju hända att det bara är riktigt dålig tajming och jag blir förkyld samtidigt… 

Det känns ut som att det är väldigt svullet i tandköttet där visdomstanden ska komma ut men det syns inget, min pojkvän har försökt kolla men han säger att han inte tycker det ser svullet ut. Jag rörde lite försiktigt vid tandköttet igår och jag tycker jag känner hur tanden är på väg ut..

Men jag undrar om man kan få infektion i en visdomstand innan den ens kommit ut? Jag hoppas verkligen inte jag har det, ska börja nytt jobb på torsdag och ska i bröllop på lördag :( Jätte tacksam för svar!

Annons:
Calcifer
2016-08-07 21:17
#1

Det är otroligt vanligt att visdomständer krånglar, väldigt många människor måste dra ut minst en. Det finns ju en risk att den växer fel, och att det är det som irriterar. En vän till mig fick operera bort en visdomstand som växte diagonalt och trycktes mot hennes andra tänder och bara var till besvär. Jag fick dra min ena visdomstand för den växte ner för långt då tanden under aldrig kom och till slut började den tryckas mot tandköttet därnere så det gjorde jätteont. Om du besväras av det kan det absolut vara värt att kolla upp det hos tandläkare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2016-08-07 21:20
#2

Jag fick bara två visdomständer och båda var i nederkäken och växte diagonalt så jag fick operera bort båda.

Du borde nog kolla upp tanden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MoaL
2016-08-07 21:20
#3

Ja, det är många som får problem med sina visdomständer. Ibland bara medan de växer ut, andra har problem hela tiden och måste ta ut dem. Man ska aldrig vänta med eventuella inflammationer/infektioner i tänderna. Boka tid hos tandläkaren på en gång.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Ily143]
2016-08-07 21:41
#4

Tack så mycket för era svar! Tandläkarkliniken som jag går till är dock stängd ut i 2 veckor till så får hoppas att jag hittar en annan att gå till! Ska ta och ringa i morgon

parsley
2016-08-07 21:43
#5

Är det bara tandköttet som är irriterat så kan det hjälpa av skölja med Corsodyl eller motsvarande.  http://www.apotea.se/corsodyl-munh%C3%A5lel%C3%B6sning-2-mg-ml-300-ml-1
Kontakta tandläkare för säkerhets skull.

[Devya]
2016-08-08 07:14
#6

Jag skulle se till att borsta väldigt noggrannt vid det området och som ovanstående råder dig till att göra, använda corsodyl (men bara för ett par dagar). Men du kan förstbara  försöka borsta noga där (man ska ju med vanlig tandborste borsta alla sina tänder i minst 3 min).

Annons:
Honestyisdead
2016-08-08 09:24
#7

Det är viktigt att gå till tandläkare. En infektion kan sprida sig till käkbenet och bli riktigt illa.

[rumelle]
2016-08-08 11:47
#8

Googla pericoronit.

Upp till toppen
Annons: