Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 6152 ggr
maggizponni
2016-08-06 15:33

HATAR MIN HÖGER ANSIKTSHALVA

Hej fina du!!! Hmmm var ska jag ens börja!!! Jo jag irriterar mig och stör mig såååååå jäääääääääävla mkt på att min höger ansiktshalva är såå jäääääävla ful och konstig i jämfört med min vänster! Det är värsta är att jag har gått runt nu och letat efter vad som är fel men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som inte stämmer!!! Därför undrar jag om du kan typ se vad som är avvikande på min höger sida i jämförelse med min vänster halva? Kanske en konstig fråga men jag är typ desperat, jag fattar inte vad jag ser ut som två olika människor på mina två ansiktshalvor….

Annons:
Honestyisdead
2016-08-06 15:36
#1

Det är få som har symmetriska ansikten. De flesta kan man dela på två gällande hela kroppen faktiskt. Ena bröstet är mindre. Ena ögat är mindre mm.

maggizponni
2016-08-06 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är min vänster:

Maria
2016-08-06 15:37
#3

Du gillar inte då mycket med din kropp. Du har startat trådar om både näsan och brösten och du är ju såpass ung så du kommer förmodligen förändras kroppsligen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maggizponni
2016-08-06 15:38
#4

Whoooops skickade fel Här är min vänster

maggizponni
2016-08-06 15:45
#5
[Lilyz]1
2016-08-06 15:57
#6

Har svårt att tro att det är något fel på ditt utseende, kanske har du en släng av dysmorfofobi? Tycker du ska prata med en kurator eller liknande och få hjälp med din självkänsla. 🙂

Annons:
Kyllan56
2016-08-06 16:02
#7

Precis vad jag tänkte på Lilyz! 

Om man ser saker som andra inte ser och hänger upp sig på detaljer i ens utseende, kan det vara dysmorfofobi.  Sök hjälp! I mina ögon är du en vacker ung kvinna. Men det hjälper ju inte dig, för du tro säkerligen inte på vad jag säger.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

maggizponni
2016-08-06 18:40
#8

Okej allihopa, sorry, skrev detta inlägg med jätte dåligt wifi, klumpigt av mig, så här kommer min bilder Vänster halvan:

maggizponni
2016-08-06 18:41
#9
maggizponni
2016-08-06 18:41
#10
maggizponni
2016-08-06 18:45
#11

Hmmm skumt… Kan inte skicka bild på min högra halva… Hur tar man bort inlägg?

[Devya]
2016-08-06 19:26
#12

Okej… Du kanske borde få prata med någon professionell för inget är fel på ditt ansikte.

Annielle
2016-08-06 20:46
#13

Som sagt, nästan ingen har likadana kroppshalvor, men få har å´ andra sidan så olika kroppshalvor /ansiktshalvor att någon annan en än själv lägger märke till det.

Det är väldigt lätt att stirra på sig själv i detalj och vara kritisk och hitta "fel" , jag har också olika ansiktshalvor, kan se tydligt själv att jag har mer underhudsfett på ena sidan till exempel.

Men lider man väldigt mycket av att man hänger upp sig på sitt utseende trots att man som du ser bra ut kan det vara väldigt bra att prata med någon om det som nämnts.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
maggizponni
2016-08-06 21:54
#14

Min höger halva

maggizponni
2016-08-06 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Min höger halva

maggizponni
2016-08-06 21:57
#16

Min vänster halva

maggizponni
2016-08-06 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17
Annielle
2016-08-06 22:06
#18

Jag ser då inget konstigt eller fel på något sätt! Lika fin på båda ansiktshalvor.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

maggizponni
2016-08-06 22:08
#19

Nu ser ni mina båda ansiktshalvor!! Första bilden är höger och den andra bilden är vänster och nu kanske ni förstår det jag skrev i mitt huvud inlägg!!! Wtf är felet med min högra ansikts halva!!!!!!????

Annielle
2016-08-06 22:10
#20

ser inget fel som sagt!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Aleya
2016-08-06 22:24
#21

Det är i ditt huvud. Ser inge konstigt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kyllan56
2016-08-06 22:45
#22

Något som gör mig övertygad om att det sitter i ditt huvud, förutom att jag inte ser någon skillnad på dina ansiktshalvor, är att du kommenterar inte vad någon har skrivit till dig. Det enda du bryr dig att få ut ditt foto. 

Sedan ser jag - som Maria redan påpekat - att du har flera inlägg om både näsa och bröst.

När man så blint tror något är fel på ens utseende, som ingen annan kan se, är dt som fågelparet som föder sin unge i boet. Den gapar hela tiden och blir aldrig nöjd.

Att någon säger till dig att det är inte något fel på ditt ansikte kan kanske ge fem minuters lugn, men sedan måste du ha påfyllning. 

Mitt råd till dig, sök hjälp!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

maggizponni
2016-08-06 23:05
#23

Vad menar du med huvudet Aleya? :) Är ni säkra på att det inte är något konstigt? Kan man btw gå till en psykolog för att man hatar sitt utseende?

Aleya
2016-08-06 23:11
#24

#23 att din syn på just högra halva är konstigt och sitter i ditt egna huvud.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Accalia
2016-08-07 01:12
#25

Jag tycker dina ansiktshalvan ser väldigt lika ut, jag såg då ingen skillnad i alla fall. Så det är verkligen inget att oroa sig för, det du ska oroa dig för att hur du ser på sig själv, ja man kan gå till en psykolog eller kurator och det tycker jag verkligen du borde för det är inte bra att se på sig själv så som du gör <33

Honestyisdead
2016-08-07 06:38
#26

#23 Ja det kan man definitivt.  Och det måste du göra. Det är inget fel på dig. Ingenstans. 

Sök hjälp.

obstitant
2016-08-07 14:07
#27

#19 Absolut ingenting.

Jag misstänker, som flera andra, att du kan lida av dysmorfofobi. Det går att få hjälp av en psykolog med det. Jag skulle råda dig att antingen ta upp det med din vårdcentral/husläkare eller ringa till närmaste psykiatriska öppenvårdsmottagning (numret hittar du på 1177.se) och fråga om de kan ta emot dig utan remiss.

Att man nojar litegrann över sitt utseende och ser defekter här och där gör väl de flesta, men det finns en punkt där man börjar fixera på saker som ingen annan ser och det blir ett lidande som går ut över tillvaron i stort, och då är det dags att söka hjälp.

Annons:
[SuperNaturalBeing]
2016-08-07 23:07
#28

Men du är ju jättesöt! Förstår attdet inte spelar nån roll vad jag eller någon annan här säger då du är så fixerad på detta, men jag var ändå tvungen att dela med mig av min spontana reaktion. Du är jättesöt och jag ser inget fel på varken den ena eller den andra ansiktshalvan.

maggizponni
2016-08-08 01:08
#29

Jag vet inte vad jag ska börja…. Tusen tusen tack alla som kommenterat och sagt sitt, hoppas att det är ärligt!, jag har aldrig hört eller läst om diagnosen dysmoforbi… Så de är något nytt som jag då kanske borde läsa på lite mer om och fråga en expert om osv då många skrivit att jag skulle ha den typ av diagnos. Hmmm jag tycker inte alls om mitt utseende och jag förutom min höger ansiktshalva så stör jag mig fortfarande på min näsa! Att den stor. Lång, tjock, sen och har den där knölen som jag visade på mitt förra inlägg!!! Jag har väldigt svårt att ta in och förstå att ni inte ser hur olik och ful min höger sida är jämfört med min vänster men jag respekterar era åsikter! Eftersom det är många som inte ser det jag ser undrar jag om jag är blind eller så? Men jag tycker mig verkligen uppfatta och se min höger halva som hemskt ful och konstig! Jag får liksom ont i magen av att kolla på den och sen se hur olik den är vänster….. Aja hur som helst…. Tack iallafall för era kommentarer och jag försöker ta till mig det och funderar på att se vilken hjälp jag skulle Behöva om jag nu behöver hjälp..! Kram

[Devya]
2016-08-08 07:11
#30

#29 Du tycks ha väldigt många komplex för sådant som andra inte ens kan se. Det är nog dags att uppsöka professionell hjälp för problemet är det som sitter i huvudet på dig. 

Inte något fel på din näsa heller. Min näsa har en otroligt synlig knöl som folk t.om. förundras över och frågar jämt om jag har brutit min näsa. Jag har även haft folk i butiker som frågar om de får känna på min näsa för den ser så konstig ut. Jag har med andra ord all anledning till att avsky min näsa, men det gör jag ändå inte som tur är. Om du inte har upplevt samma saker som jag så tror jag att du kan andas ut och inse att din näsa är faktiskt helt normal.

Annielle
2016-08-08 09:20
#31

Jag skriver vad jag tycker ärligt och det tror jag att de andra som har kommenterat här också har gjort, men jag förstår att du har svårt att lita på det eftersom du själv ser något annat på grund av att det sitter i ditt huvud som en fast övertygelse likt en tvångstanke utan att den har något med verkligheten att göra.

Hoppas att du söker hjälp, för det är du värd, du ska inte behöva må dåligt alls över hur du ser ut när det inte finns någon synlig anledning till det över huvud taget.

Det är vanligt att man hänger upp sig på utseendet när det egentligen handlar om självkänsla eller ångest relaterat till annat i livet.

Lycka till! ❤️

Var dig själv, det finns redan så många andra.

maggizponni
2016-08-08 10:30
#32

Jag är typ mållös!! Asså jag har aldrig trott eller uppfattat mig själv som sjuk för att jag tycker att jag är så jäääääävla ful… Men jag ser ju vad ni skriver.. Och man brukar ju inte märka själv om man är psykiskt sjuk utan för jag tycker att jag ser mina fel såå tydligt sååå medan ni inte ser det…. Borde jag vända mig först till mina föräldrar då jag är 17? Ska jag berätta alla de år då jag hatat mitt ansikte (och brösten)? Kram alla fina!!!! 💕

Kyllan56
2016-08-08 10:45
#33

#32 Ja det tycker jag verkligen att du ska göra, så du får hjälp så fort det går. Det är ett enormt lidande som du går igenom! Kan inte vara lätt att tänka på hur man ser ut under stora delar av dagen. Hur du ser på dig själv kan jämföras med anorektikern, som tror hon är tjock. Varje gång ho ser sig i spegeln ser hon en tjock människa, fastän hon är ett benrangel. Men för henne är det lika verkligt som om hon vore det.

Jag önskar dig allt gott!❤️

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

maggizponni
2016-08-08 10:46
#34

Så ni menar verkligen att min höger ansiktshalva inte är konstig? Sitter det verkligen så hårt inprentat i huvudet på mig!?

Annons:
maggizponni
2016-08-08 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35
maggizponni
2016-08-08 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36
maggizponni
2016-08-08 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37
maggizponni
2016-08-08 10:50
#38

Den allra första bilden kan ni blunda för… Skicka fel!!! Så den första bilden på min höger sida är inte skum och avvikande jämfört med min andra bild, min vänstra? Är der påriktigt?

Kyllan56
2016-08-08 11:13
#39

Gå nu om du kan och prata med dina föräldrar om hur du mår!  Du kommer inte hitta någon här som ser något konstigt med ditt utseende! Att du fortsätter lägga in foton, visar bara graden av hur dåligt du mår och att du behöver hjälp!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

maggizponni
2016-08-08 11:20
#40

Okej, tusen tack alla för hjälpen!!!

Accalia
2016-08-08 11:57
#41

Jag tycker de är väldigt symmetriska

Annons:
oh-la
2016-08-08 12:25
#42

Jag skulle snarare säga att du har ett väldigt symmetriskt ansikte. Ser inga stora skillnader alls, och verkligen ingenting som ser konstigt ut! Med tanke på hur stora proportioner detta verkar ha fått för dig, och hur lite fel det faktiskt är verkar du ha en helt orimlig syn på dig själv. Jag säger som flera andra, du borde nog söka hjälp för din självbild. Det finns diagnoser som gör att man ser saker i sitt utseende som inte finns, som också nämnts ovan. Du är en jättesöt tjej, både från vänster och från höger :)

[Devya]
2016-08-08 18:03
#43

Håller också med ovanstående skribent. Jag tycker att du har ett väldigt symmetriskt ansikte. Du är väldigt vacker. Oftast brukar man ha en vackrare sida (höger eller vänster) men i ditt fall är båda sidorna av ditt ansikte vackra.

Min vänstra sida av mitt ansikte är betydligt vackrare än min högra ansiktshalva.:) Då folk försöker ta foto på mig så försöker jag visa upp min vänstra sida, för att jag vet att den blir bättre på bild. :D Men som sagt, i  ditt fall  tycker jag att båda ansiktshalvorna är fina! *lite avundsjuk på det*

maggizponni
2016-08-08 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Men hörrni jag vet inte om mina ansikshalvor är speciellt symmetriska!!! Som man ser på bilden så ser det ut som om att mina ögon har olika form och att höger (höger sidan som jag irriterar mig på) öga hänger lite ner och mitt vänster öga är lite mer uppåt! Sen så har jag väldigt oformade och små läppar och sen har vi ju näsan som är mitt andra stora komplex! På bilden tycker jag att den ser väldigt stor och bred ut! Och att min näsa är lång!! Men jag skulle verkligen inte påstå att mitt ansikte är särskilt symmetriskt!! Btw: bilden är tagen i bilen för att få naturligt ljus så att inga skuggor skapas!

maggizponni
2016-08-08 22:16
#45

Men Deyva! jag känner likadant som du! Jag gömmer min höger sida bakom håret och blir väldigt stressad om någon är på min höger sida! Jag identifierar mig med min höger sida än med min vänster så jag känner mig väldigt ful!!! Hmmm jag ser vad du skriver och tack, ska lära mig att ta åt mig det:) men jag tror inte ditt problem är så farligt! Jag visar oxå alltid min vänster sida på foto! Så jag känner igen mig väldigt mkt i vad du skriver. Kram

maggizponni
2016-08-08 22:17
#46

Lovar att jag inte ser så sur ut irl! ;)

abcö
2016-08-08 23:57
#47

När jag såg rubriken i tråden trodde jag det var någon med riktigt vanställt ansikte som skrivit. Någon som fått grava brännskador eller annat som drastiskt förändrat ansiktet. Men så ser jag ett helt vanligt oförstört och fint ansikte. Så tråkigt att en del kan ha så  negativ syn till sitt utseende.

oh-la
2016-08-09 07:10
#48

#44, jag håller fast även efter den bilden. Du har ett väldigt symmetriskt ansikte, nästan mer symmetriskt än vad man kan förvänta sig! Självklart finns det små skillnader mellan ansiktshalvorna, det gör det alltid! Total symmetri finns inte, men ditt ansikte är väldigt harmoniskt. Några stora skillnader finns verkligen inte. Och jag säger åter igen att du är en jättesöt tjej!

Annons:
Honestyisdead
2016-08-09 10:28
#49

Undrar hur Du ts vågar lägga ut bild på dig om du nu verkligen hatar hur du ser ut. I tonåren när jag tyckte jag såg hemsk ut gjorde jag allt för att inte synas medans du lägger ut flera bilder på dig.

Samma sak med folk jag känner idag som inte trivs med sig själv. De undviker allt vad foto heter.

Jag får känslan av att du inte hatar din högra halva uran du bara är osäker på ditt utseende och behöver uppmuntran och komplimanger.

maggizponni
2016-08-09 11:58
#50

Hej Hera! Jag förstår att du tolkar det som det men det har tagit mig väldigt lång tid för mig att våga lägga ut bilder på min höger sida. Jag har liksom skrivit, ångrat mig, och sen tagit bort inlägget eftersom jag tycker att jag är så ful och varför skulle någon ty ka att jag är fin då? Men för några dagar sen ville jag inte banga ur och eftersom jag inte riktigt kan peka exakt på vad det är som stör mig på höger halvan utan bara att jag tycker att den ser konstig ut så ville jag bara se vad andra skulle säga om det som är konstigt, om de kunde se det som är avvikande jömfört med höger. Sen så fick jag höra att jag skulle ha en diagnos och då om jag skulle vara sjuk då tänkte jag lägga ut en bild på mitt andra komplex om att jag tycker mitt ansikte är osymetriskt framifrån, om näsan, min ögon form osv för att se om jag då har en snedvriden bild på det oxå? Kram

Sundaychild
2016-08-10 11:20
#51

Om det nu kan hjälpa att övertyga TS så sätter även jag in min kommentar. Ser absolut ingen skillnad på höger och vänster halva på någon av alla uppladdade bilder. Det sitter i ditt huvud, jag tror som flera andra här att du borde tala med en psykolog om saken. Många unga har komplex för än det ena, än det andra i sitt utseende, men jag tycker att du faktiskt borde få hjälp, då du tydligen verkligen lider av något som ingen annan ser.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Sarah
2016-08-10 11:20
#52

Du behöver inte lägga ut bilder för att folk ska förstå att det är ngt fel i sättet du tänker. Det är en sak att vara lite missnöjd med ngn detalj i sitt utseende, det är nog de flesta. Men, man har den kropp man har och man vinner inget på att ogilla den och motarbeta den. Bli kompis med din kropp, ditt värde sitter inte i hur den ser ut och den ska bära dig genom många år i livet. Ta hand om den och älska den som den förtjänar, för det stora arbete den gör för dig. Du är helt besatt av många delar på kroppen, det är det som gör att folk tror att du har en sjukdomsbild med i bakgrunden. Du ser saker som andra inte ser, precis som när en person med ätstörningar ser sig själv som överviktig, när andra ser en utmärglad människa. Din bild av dig själv är sjuklig och du behöver hjälp för att hantera både den ytliga självbilden, samt ditt psykiska mående och självkänsla.

michellemimmi
2016-08-12 12:19
#53

Du har typ världens fräschaste hy, superfin ögonfärg och schysst ansiktsform tycker jag. Jättefina och sensuella läppar dessutom! Nu börjar det låta som om jag raggar på dig också, haha ;) Ne jag ser verkligen inga fel. Ditt ansikte passar väldigt bra ihop med alla olika ansiktsdelar.

Hjärta/Mimmi

maggizponni
2016-08-13 00:14
#54

#53 Men oj Tack så mycket michellemimmi!, har faktiskt aldrig tänkt på min hy!

maggizponni
2016-08-13 00:17
#55

#3 Hej Maria! 

På vilket sätt kommer kroppen växa (då ansiktet)? jag har ju hört att näsan blir större ju äldre man blir.. och om min näsa ska bli ännu större än vad den redan är så känns det rätt jobbigt… eller vad tänkte du på?

Annons:
maggizponni
2016-08-13 00:20
#56

#1 Hej Hera!

Jag förstår att ingen är symmetrisk! Men jag önskade att jag hade någon typ av symmetri då det anses som behagligt/vackert! då snackar jag om 90-98% symmetriskt för hundra procent kanske är lite läskigt?

Maria
2016-08-13 08:06
#57

#55 Du är 15 år förstår jag och då växer kroppen oftast fortfarande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maggizponni
2016-08-13 09:43
#58

#57 fast jag är ju 17 nu

Sarah
2016-08-13 09:55
#59

Du kan inte göra ngt åt symmetri, så varför hetsa upp sig? Varför lägga så mycket energi?

maggizponni
2016-08-13 10:04
#60

#59  ja , du har ju rätt men  Eftersom jag inte kan göra åt mitt osymmetriska ansikte så känns det jobbigt att inse och acceptera att man föddes ful! jag vet , det låter överdrivet men jag får typ ont i magen när jag ser skillnaden mellan höger och vänster halva! då är det framför allt mitt höger öga som hänger ner, mina kinder är olika , min mun!!!! och mina näsa är sne!

Aleya
2016-08-13 10:33
#61

#60 sluta nu gnäll och sök hjälp! Det är fortfarande bara du som ser ett fel och ingen annan. Så sluta älta detta på ett forum och hitta en psykolog som kan hjälpa dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

maggizponni
2016-08-13 10:37
#62

#61 

Jag har läst om BDD och känner igen mig själv rätt mycket! men måste jag få diagnosen fastställd av någon professionell?

Annons:
Aleya
2016-08-13 11:16
#63

#61 ja det måste du. Man kan inte gå runt och sätta en diagnos på sig själv och tro att man får hjälp. Så uppsök en och prata med denna och se till att du får hjälp. För oavsett hur många kommentarer du får eller att vi sitter och säger att det är inge fel på din högra sida så kommer du ändå se nått annat. Så sök hjälp istället för att söka bekräftelse via internet eller vad du nu gör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-08-13 11:21
#64

Väljer att låsa tråden nu eftersom det bara blir upprepningar.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: