Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1456 ggr
Linn Is The New
2016-08-06 01:21

(x) Fruktansvärd mens

Hej! Jag vill bara säga att jag kommer beskriva i detalj, så ifall du lätt blir äcklad eller mår illa så rekommenderar jag dig inte att läsa. Jag är 14 år och börjar i nian, och mår fruktansvärt dåligt.  Jag fick min mens när jag var tretton år innan julafton, och det var inte så mycket då. Nu är den fruktansvärd, och den känns som ett handikapp som jag inte orkar leva med. Mensen är ganska regelbunden, men varar länge. Jag blöder som en slaktgris, och då menar jag bokstavligen. När jag får min mens är det som en kanonkula med tjockt vatten släpps ner i mina underkläder, och jag blöder igenom direkt🤮. Byter alltid då till binda (kan inte ha tampong) men det hjälper inte heller, jag använder förlossnings bindor och ibland två stycken samtidigt. Jag blöder igenom dessa bindor på en timme/två, och jag måste oftast duscha varje gång jag byter. Det är så fruktansvärt mycket blod, att jag inte hinner gå till duschen utan att jag blodar ner golvet och allt annat. Det är bokstavligen pölar, och det är inte normalt. Om jag sitter ner vid datorn, eller ligger ner och sedan ställer mig upp så blöder jag igenom. Jag måste ställa mig upp jääätte försiktigt, för att sedan knipa och nå mig till toaletten. Jag kan inte gå, springa eller röra på mig utan att det bildas ett vattenfall. Jag blöder igenom ca 3-4 gånger varje dag, med två bindor och tjocka underkläder med byxor😡. Allt blöder jag igenom. Blir även väldigt svullen om magen, och ser bokstavligen gravid ut. Hur länge varar min mens? I ca 2 veckor! Den första veckan är den som värst, sen går det över till extremt tjocka flytningar (som jag behöver skydd till) och sedan något annat (mörkbrunt). Sen så är det över, och jag kan leva normalt igen. Detta lider jag något extremt av. Min mor vet detta, och vi försöker få reda på vad det är. Vi har varit hos läkaren, och allt är normalt. Måste snart börja med blöja, för jag blir galen. Det droppar inte, det RINNER! Som ett vattenfall 😭.  Måste gå upp på nätterna, och ibland fixa sängkläderna. Hjälp! Tips? Funderingar? Sedan så rider jag också, och det gör detta ännu värre! 😞

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Aleya
2016-08-06 01:55
#1

Med läkare så undrar jag vilken slags? För är det en husläkare så kan dom dessa saker otroligt dåligt. Vänd er till gyn om det inte är gjort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-08-06 01:59
#2

Gå till en gynekolog.  Det finns medicin som minskar blödning och preventivmedel som kan ta bort mensen helt.

greenseng
2016-08-06 02:06
#3

  Du… det här låter inte alls bra. Jag är ju av manskön och skulle kanske inte blanda mig i sådana här saker… men ändå… När jag läser det här blir jag bekymrad. 😕

Har trots allt haft förhållanden men det lilla jag snappat upp av dylika frågor har inte varit i närheten av något sådant här.

Låter lite märkligt att du varit till läkare och ingen reagerat. Men ofta är det så att när man kommer till läkaren så missar man att berätta allt och läkarna idag är väldigt stressade. Inte deras fel egentligen utan våra politikers. Så saker är kanske inte så harmoniska som de borde vara vid läkarbesök.

Ett litet tips: Se till att få din text ovan utskriven på ett papper. Ge sedan läkaren detta papper vid nästa besök. Läkare är extremt tränade på att inhämta skriven information. Och många gånger blir det lättare för dem då att göra en allvarlig bedömning.

När man är i din ålder så dansar hormonerna zamba i kroppen. Och framför allt för kvinnor kan detta vara mycket kännbart och väldigt, väldigt jobbigt. Och då kan sådana här symptom faktiskt uppkomma. Det brukar med tiden lugna ner sig men vem orkar vänta på det?

Det vanliga här är att om man inte hittar någon fysisk förklaring på detta så brukar man ordinera p-piller av en speciell sort. De är då i första hand inte avsedda som ett skydd utan används  istället för att lugna ner hormon-förloppet i kroppen. Och då brukar besvären lätta betydligt. Och man mår då betydligt bättre och livet blir mycket lättare.

Men visa läkaren vad du skrivit ovan och prata också rent ut med läkaren. Var inte rädd utan tala lugnt och tydligt. De flesta läkare har mycket mer erfarenhet än man först tror. Men som patient måste man förstå att de också är människor. Men blir de på allvar insatta i din situation så är jag säker på att du kan få hjälp.

Jag är långt ifrån någon expert på sådant här men jag har för mig att med p-piller så har du möjlighet att själv bestämma när mensen skall komma. Försök då passa in perioden så att du får din mens ungefär runt nymåne. Jag har för mig att det faktiskt är en kvinnas naturliga rytm.

Och om man vill ha småttingar skall man passa på att ha roligt vid fullmåne. 🤫

Lycka till! 👍

PS. Använd aldrig tampong. Den är inte bra för vävnaderna.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[Devya]
2016-08-06 09:17
#4

Jag hade det  ungefär likadant då jag var yngre. Det var inte alls kul att gå till skolan då jag hade det sådär. På äldre dar har det minskat drastiskt och istället för att ha mens i 9 dagar har jag nu endast mellan 4-6 dagar vilket är en betydlig förbättring.

Något som har underlättat mitt  liv en hel del är tampax (tamponger med lång hylsa). De är lätta att föra in och om man ändå har svårt med att sätta in dem kan man sätta lite vaselin på dem.  Jag använder alltjämt både tampong och binda. Det är det bästa alternativet för mig och jag slipper oroa mig över att det  läcker igenom. Visserligen kan jag behöva byta tampong var tredje timme den första dagen men det är inte så farligt. Det kanske vore en idé för dig att fundera på att lära dig att använda tampong. Det gör livet så mycket lättare. Jag kan äntligen börja njuta av livet mera nu då mina mensdagar har underlättats tack vare tamponger.:)

Jag önskar att jag hade använt tampong då jag var tonåring. Det skulle ha varit så mycket bättre!

[134643]
2016-08-06 09:45
#5

Jag hade också extremt riklig mens. Blödde igenom allt. Det som verkligen hjälpte mig var tampong (+binda) och p-piller. Du kanske kan testa något av det?

OlgaMaria
2016-08-06 10:20
#6

Det är bättre att prata med en barnmorska om sånt här. Vänd dig till ungdomsmottagning eller kvinnoklinik/mödravård. Det kan vara en god idé att pröva hormonbehandling för att minska mensen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Åsa S
2016-08-06 10:47
#7

Jag skulle söka hjälp hos nån gynklinik man behöver inte remiss dit men de kan ge remiss till ev. kvinnoklinik på sjukhus ifall det kan behövas en grundligare utredning. Kan ju finnas nån grundläggande osak till varför man blöder så det kan ju vara bra att utreda innan man testar piller tänker jag även de flesta saker som ex. myom inte brukar drabba så unga människor utan det är oftast hormoner det handlar om då. Men kan ändå vara bra få allt uppkollat på ett bra sätt så man inte blir felbehandlad i flera år. På vårdscentralen hittade de inget fel på mig de sa att det kanske fanns i mitt huvud mina problem med att kissa, gyn såg något men trodde det var myom men jag blev skickad vidare och det visade sig vara en 16cm cysta. Ibland kan man behöva en bra och grundlig undersökning man ser inte allt med vanliga undersökningar ibland.

Myrrami
2016-08-06 15:53
#8

Om du pratar med din mamma om det kan ni titta på om cyklo-f kan vara något för dig att prova. Det är en receptfri medicin som minskar mensen.

Linn Is The New
2016-08-06 20:24
#9

Tack för alla tips och funderingar! Vi har fixat några speciella p-piller nu som ska göra att mensen minskar drastiskt och cyklo-f.  Gud så skönt det ska bli! Provred en häst idag, och jag blödde inte igenom 😍!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

hahael
2016-08-11 05:25
#10

Va skönt att det verkar bli bättre! Kom gärna tillbaka och berätta hur det har funkat :)

Klart att laxen ska ha en jolle

Linn Is The New
2016-08-17 16:40
#11

I`m back! Just nu har det funkat bra, och inga mellan blödningar eller rikliga flytningar. Hoppas det kommer funka så bra framöver också :)

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Aleya
2016-08-17 17:04
#12

#11 skönt att det funkar. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: