Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1299 ggr
[Dessert]3
8/1/16, 9:38 PM

Vad ska jag göra för att finna ro?

Jag skrev ett inlägg här häromdagen då jag hade en obehaglig känsla i kroppen.
Dock visade det sig att denna känslan med största sannolikhet berodde på magkatarr (som jag antagligen fått pga stress).
Det har varit en sömnlös helg, men inatt kunde jag äntligen sova! Dock har jag idag istället fått känna på tung andning och hård puls, med andra ord ännu fler saker att oroa sig för.

Och om allting har en psykisk förklaring…hur ska jag gå till väga för att slappna av?Är det möjligt att gå in i väggen trots att man är sysslolös?

För att skriva en lite kortfattad historia: Jag är 23 år. Jag har varit arbetslös i ungefär 4 år.
Jag har ingenting i min vardag som ger mig energi. Jag har verkligen inga vänner och har inte haft någon jag kan umgås med dom senaste 8 åren.
Jag har varit på 6 dejter, det är det närmsta "pojkvän" jag har kommit.
Jag har inte haft någon hobby sen jag gav upp ridsporten för ett par år sen.
Så jag har gott om tid på mig att grubbla, stressa och oroa mig för saker och ting.
Jag har dessutom blivit oerhört illa behandlad och sårad av folk genom åren.
Behöver jag ens nämna min ångest…?

Så ja, jag har mycket psykisk anledning i fickan, men jag har ändå klarat mig bra i alla dessa år. Jag har hållt mig frisk med andra ord.
Detta är kanske ett tecken på att min kropp inte orkar mer?
Hur ska jag göra för att finna lite inre ro?

Det som gör mig stressad är att jag har så oerhört mycket drömmar och framförallt LÄNGTAN inombords!
Jag längtar efter att få göra sådant som alla andra gör. Bara en sådan simpel sak som en grillkväll har jag längtat efter i flera år. 😕

Jag har känt många gånger att jag bara behöver komma bort ett tag, typ en resa.
Men det är svårt i min situation.

Annons:
Honestyisdead
8/1/16, 9:44 PM
#1

Går du hos psykolog eller liknande?

Du behöver hjälp med både mående och aktivitet om dagarna. Att sitta hemma utan vänner redan vid 23 är inte ok. Du måste bryta cirkeln så du kan  nå dina drömmar.

Maria
8/1/16, 9:45 PM
#2

Har du kontakt med psykiatrin? Annars är det ett bra första steg.

Att må dåligt psykiskt kan få rent kroppsliga problem också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
8/1/16, 10:08 PM
#3

Jag skulle försöka göra något jag tycker är roligt. Eller i det läget t o m tråkigt om det var som jobb och gav betalt. Eller gå med i en förening.

Åsa S
8/2/16, 8:16 AM
#4

Eller testa vara volontär nån dag/några timmar åtminstone varje vecka då kommer man ut och får ju prata med nån annan + man kan ju skaffa sig referenser inför jobbsökande. Volontärjobb kan hittas via volontärbyrån + man kan ju även ta kontakt med kyrkan där man bor, föreningar eller katthem eller vad man nu kan tänka sig vara volontär på.

[Dessert]3
8/2/16, 1:31 PM
#5

Nej jag går inte hos någon psykolog för jag förstår bara inte hur en sådan kan hjälpa mig. Att sitta och prata gör ingen skillnad.

Honestyisdead
8/2/16, 1:37 PM
#6

Men det hjälper att sitta hemma och göra ingenting menar du? 

Är det så du vill spendera resten av livet så fortsätt du. Vill du däremot ha förändring är det psykiatrin du ska vända dig till som första steg.

Annons:
[Dessert]3
8/2/16, 1:58 PM
#7

Kommer en psykolog att ge mig vänner? Nej.
Kommer en psykolog att ge med en hobby? Nej.
Kommer en psykolog att få mig att uppskatta det här? Nej

Jag gick hos typ 3 psykologer för några år sen och det gav mig absolut ingenting.
Träffade en kurator förra sommaren, men det gav mig absolut ingenting.
Var kontakt med en läkare i vintras för att få en remiss, men dom var mer intresserade av mitt blod.

Honestyisdead
8/2/16, 2:04 PM
#8

Kommer du få något av det du frågar om genom att sitta hemma och uggla? Nej blir svaret på alla frågor.

En psykolog kan ge dig tips och råd på hur du kan förändra ditt liv med olika medel. Sätta diagnos om det finns. Hjälpa med medicin. Hjälpa med daglig verksamhet. Hjälpa dig må bättre och få dig att inte kasta bort ditt liv som inte ens börjat.

Ingenting kommer förändras om du inte tar tag i det. Vad lever du på? Hur betalar du för dig?

[Dessert]3
8/2/16, 2:05 PM
#9

Jag är så trött på att folk alltid ska svara med "Psykolog, psykolog, psykolog", precis som att man inte är kapabel till att göra någonting själv.
Folk kan kolla snett på mig "Hur kan du leva såhär och inte vara deprimerad".
Jag har tagit hand om mig själv så länge nu att jag har väldigt stark inombords. Jag ber aldrig om hjälp, men nu skrev jag ett inlägg här i hopp om att få något bra råd.
Inte ännu en gång ställas mot väggen "Uppsök en psykolog för du klarar ingenting själv"

[Dessert]3
8/2/16, 2:08 PM
#10

Jag vill förändra mitt liv, mer än gärna och har velat det hur länge som helst!
Men jag har gjort allt jag kan, men allting bara går emot mig.

Jag pluggar just nu. Dock hemifrån då jag inte klarar av att gå i skolan.
jag kämpar varenda dag med att få kontakt med folk i hopp om att en dag få träffa någon som tycker om mig för den jag är.

Honestyisdead
8/2/16, 2:10 PM
#11

#9 Du får ursäkta.  Men jag ser ingenting som visar att du klarar detta själv. Du är 23 och har inte jobbat på 4 år. Du gör ingenting och saknar vänner. Exakt vad är det du anser att du klarat själv?

Honestyisdead
8/2/16, 2:13 PM
#12

#10 Jaså du pluggar. 

Du behöver ta dig ut. Så enkelt är det.

Och du behöver hjälp. Något är ju fel. Annars hamnar man inte i din sits.

[Dessert]3
8/2/16, 2:29 PM
#13

Något är fel? Säg det till alla dom som har förstört mig. Alla dom som har gjort allt dom kan för att trycka ner mig i botten.

Annons:
Annielle
8/2/16, 2:30 PM
#14

Får jag fråga vad du och psykologerna har pratat om/gjort på ett ungefär?

Om det inte har varit inriktat på något sätt utan "bara" prat kanske det inte var din grej för att kunna komma vidare, då skulle jag hellre rekommendera att gå till en psykoterapeut och jobba mer konkret,  till exempel Kbt eftersom du inte lyckas komma vidare med ditt liv.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
8/2/16, 2:35 PM
#15

Det är dags att se framåt och ta sig upp från botten.

[Dessert]3
8/2/16, 2:38 PM
#16

Allt möjligt. Från småprat till "hur ska vi gå till väga-prat"

Dessutom finns det nog inget mer jag hatar än att sitta på möten. Sitta och bli utstirrad får mig bara att börja gråta.

[Dessert]3
8/2/16, 2:42 PM
#17

Jag skulle ta det lugnt framöver, men detta gör mig bara mer stressad och illamående.

Honestyisdead
8/2/16, 2:46 PM
#18

#17 Med den attityden mot folk som försöker hjälpa kommer du stå kvar på samma ställe och stampa. Alla är inte mot dig. Ingen har skrivit att du misslyckas med allt.

Du måste sluta se dig som ett offer om du ska kunna förändra något.

[Dessert]3
8/2/16, 2:49 PM
#19

Det är för att folk har ljugit så mycket för mig.
Jag har tappat räkningen på alla dom som har suttit och verkligen försökt "Hjälpa mig" och lovat det ena och andra…för att i slutändan håna och skriva elakheter.

Honestyisdead
8/2/16, 2:52 PM
#20

Du måste skilja på det andra har gjort och på det vi har gjort.

Vi har gett de råd vi tror du behöver utifrån det du har skrivit.

Annons:
Luisa
8/2/16, 4:24 PM
#21

Jag håller med övriga om att psykolog är en start. De kan ta reda på om det kan finnas någon diagnos som ligger bakom detta, eller helt enkelt en konkret plan på hur du kan ta dig ur denna spiral. Anledningen till att läkare är mer intresserade av ditt blod är för att stress och ångest påverkar kroppen mer än en kan tro och detta kan ge upphov till ämnesbrist som i sin tur kan göra att ditt mående blir värre. Därför tycker jag att du borde ta ett blodprov för att se att inga hormoner, vitaminer eller mineraler saknas om du inte redan gjort det. Vill du träffa nya människor så kan du kanske ladda ner dejtingappar? Tex tinder? Eller som någon sagt innan, att du blir volontär på nått katthem eller hundstall där du kan träffa massvis med trevliga människor? Om du vill klara dig helt själv skulle mitt tips vara att du utmanar dig själv socialt. Om du ser en person som du tycker verkar intressant på något sätt så ska du hälsa, och detta ska du göra ett x antal gånger per dag? Jag har gjort detta när jag började utveckla social fobi och det hjälpte.

IaMiaMaria
8/2/16, 5:19 PM
#22

När man mår dåligt är det skit svårt att själv bara förändra sitt liv så att allt blir bra igen.

Du behöver någon slags hjälp utifrån. Behöver kanske inte vara just en psykolog för nej en psykolog kan inte ge dig vänner, ge dig telefonnummer till vänner du ska umgås med. Men en psykolog/kurator/samtalskontakt/läkare/släkting kan ge dig perspektiv, tips, verktyg till vad du kan göra för att kunna förändra. För just nu kan du inte själv.

Att få kommentarer som att - Det är dags att se framåt och  ta dig upp från botten nu. Och är det så du vill fortsätta livet så fortsätt du. Gör ju bara ont och hjälper ju inte dig att komma framåt kan jag tänka mig, eller har jag fel. (Jag mår själv dåligt och tar illa upp av sådana kommentarer fast de inte ens är till mig)

Man behöver inte klara av allt själv, det är okej att få hjälp när man behöver det. För du säger ju själv att du har en livssituation som du inte trivs med och vill komma ur. Men det är inget man gör på en dag. Det krävs arbete.

Jag går själv både till en psykolog och har en stödperson och en öppenvårdskontakt som jag alla träffar en gång i veckan och nej igen av dom har löst mina problem. Men det gör det iaf väldigt mycket bättre att jag inte sitter hemma helt ensam med mina problem, utan jag har en som drar ut mig på lite olika aktiviteter och två att prata med mina problem om.

Det finns även boendestöd som man kan få ifrån kommunen som kan hjälpa en på alla möjliga olika sätt.

Och som svar på din fråga om man kan gå in i väggen som sysslolös. Så ja absolut, det handlar ju om stress. Att vara arbetslös, att inte ha vänner och vara i en situation man inte trivs i är ju väldigt stressande.

Och hur ska du finna ro? Genom att få hjälp till att hitta en livssituation som du trivs i.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annielle
8/2/16, 8:19 PM
#23

Jag förstår vad du menar med möten, så otroligt ångestladdat och obehagligt och att känna sig utstirrad! 😕

Jag undviker möten så långt det bara går, men ibland måste man ju tyvärr för att det förhoppningsvis ska kunna leda till någon förbättring.

Väldigt tråkigt att det inte har fungerat med psykologer som du har gått hos, det är ju inte alltid det stämmer med personkemin eller sättet man "jobbar på" , men jag hoppas att du försöker igen, sen finns det ju stödgrupper och liknande på många ställen, till exempel ångestsyndromssällskapet (ÅSS) där man ju dessutom kan få chansen att lära känna andra i liknande situation och kanske hitta en vän/vänner på köpet.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Tarotstollan
8/2/16, 8:33 PM
#24

#7. Du skriver att du vill ha en hobby. Vad har du för intressen mer än hästar? Finns det något stall du kan gå till och ev. kanske hjälpa till med något eller bara prata med hästfolket.
Anmäl dig till någon hobbyverksamhet, kurserna startar ju nu i augusti!
Det kan ju vara vad som helst som du kan testa, som sjunga i kör, måla Vedic Art, rita, lära dig dansa någonting, astronomi,  språk eller vad som helst.
Jämför olika ställen och priser.

Själv började jag måla Vedic Art i våras för att komma ut och träffa lite nytt folk även om vi inte pratar mycket, eftersom det är målningen som står i fokus.
Kan tala om att jag kan inte måla och det är det som är poängen med just VA, att man skall hitta sitt inre barn och släppa loss i färgerna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zacinca
8/5/16, 10:59 PM
#25

Du skriver att du är stressad och behöver en hobby, och jag vill bara tipsa om att en sak som hjälpt mig mycket när det gäller det: yoga. Det finns många instruktionsvideor på youtube och man kan göra det hemma ensam. Jag har gjort det nu i några veckor och mår så mycket bättre. Det passar inte alla, men det är värt ett försök.


Honestyisdead
8/5/16, 11:55 PM
#26

Ts har avslutat sitt konto.

Aleya
8/6/16, 2:08 AM
#27

Istället ts för att starta om kontot konstant och bli sur när du får råd så kanske du skulle ta och reflektera över de råd folk skrivit. Psykologer är inriktade på olika behandlingar. Få en utvärdering och fråga vad dom tror att du skulle må bäst av. Ja vänner och hobby måste man skaffa själv. Tror att du skulle lösa mycket själv genom att komma ut och möta människor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: