Gynekologsnack

Extrem smärta

2016-07-24 19:57 #0 av: MrsZuoz

Oklart om detta hör till Kvinna, men jag chansar!

Satte in en hormonspiral för lite mer än ett år sedan, insättningen gjorde fruktansvärt ont samt dagarna efter det - men det var som förväntat. Hade smärtor till och från i ungefär sex månader efter men sen löste sig allt och jag har knappt känt av den.

För typ två veckor sedan så började jag få rejäla smärtor (vad jag tror ungefär är vid min högra äggstock) i området mellan naveln och mitt högra höftben. Så pass illa att jag inte kunnat röra mig, äta, spytt det jag fått i mig och två gånger även svimmat av hur ont det har gjort.
Antog att det var vanliga spiralsmärtor i början, eftersom dem kan göra rätt ont - men den här smärtan är så himla mycket värre än vad jag tidigare upplevt - och jag har ändå känt av en hel del.

I onsdags märkte jag även att området hade svullnat upp. Vad tror ni det kan bero på? Kan det bero på spiralen eller är det något annat?

Anmäl
2016-07-24 20:05 #1 av: Hera

Spiraler kan vandra ut från livmodern så du bör absolut uppsöka vård. Speciellt om du både har spytt och svimmat av smärtan. 

Anmäl
2016-07-24 20:29 #2 av: annia1

Det du beskriver kan även (delvis i alla fall) passa in på blindtarmsinflammation. Så ring 1177 eller med tanke på hur du mår åka in akut.

Played for a fool!

Anmäl
2016-07-25 00:17 #3 av: PuffBuck

Det får mig att tänka på cystor som spruckit. Jag själv fick en rejäl smärta (värsta jag känt) i min vänstra äggstock. Låg och vred mig och grät. Har ingen spiral.

Anmäl
2016-07-25 10:41 #4 av: IaMiaMaria

Du borde verkligen kolla upp det där, det kan vara många saker. Som att den hamnat ur position, någon infektion, utomkvedsgraviditet. Eller så har du sträckt en muskel, men en gynläkare borde kolla på det.

Anmäl
2016-07-25 10:48 #5 av: Devya

#3 Blir man synligt svullen vid området isåfall? 

Det här låter nog så pass allvarligt att du måste åka in. Sådär ska det väl ändå inte vara, låter farligt i mina öron åtminstone. 

Anmäl
2016-07-26 21:39 #6 av: PuffBuck

#5 Synligt minns jag ej, men jag kunde tydligt känna någonting. Tänk kramp.

Anmäl
2016-07-27 11:18 #7 av: Devya

#6 Håller smärtan i sig i flera dagar/veckor då eller?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.